Burgerbilder vekker oppsikt

En vennegjeng i Singapore har gjort det stort på Instagram. etter at de startet en konto som viser mindre pene bilder av mat fra McDonald's.

BUSINESS: Instagram-kontoen har gjort det mulig for dem som står bak å starte egen business med salg av merchandise. Foto: Skjermdump fra Instagram (Mcsenget)
BUSINESS: Instagram-kontoen har gjort det mulig for dem som står bak å starte egen business med salg av merchandise. Foto: Skjermdump fra Instagram (Mcsenget) Vis mer
Publisert

McDonald's er blitt en godt etablert kjede også her til lands. Den første restauranten i Norge ble åpnet i 1983 og siden den gang har de utvidet betraktelig.

I dag finnes det 73 McDonald's-restauranter fordelt rundt om i landet, fra Kristiansand i sør til Steinkjer i nord.

Selskapet har i Norge en årlig omsetning på over 2 milliarder kroner.

Burger «på skrå»

Nå har en Instagram-konto med navnet «Mcsenget» fått stor oppmerksomhet, og det er ikke av det posivite slaget for restaurantkjeden. Med sine nærmere 15 000 følgere deler den Singapore-baserte profilen bilder av mer eller mindre mislykkede matopplevelser fra restaurantkjeden.

«Hvis du noen gang har bestilt en McDonald's-burger og forventet plakatperfeksjon, men i stedet endt opp med et trist rot, ikke bekymre deg. Du er definitivt ikke alene», skriver nettstedet Vice, som er blant dem som omtaler bildene.

Profilen har i skrivende stund postet 270 innlegg, med bilder som viser ost som nærmest er plassert utenfor burgeren, kunder som har mottatt «salat med burger» og kyllingburgere med bein i.

Nettstedet har vært i kontakt med 27 år gamle Ben Chia, som er en av dem som står bak profilen. Han forteller at Instagram-navnet er sammensatt av McDonalds og «senget», malaysisk for «på skrå». Det hele startet med et internt Facebook-album for fem år siden, hvor vennegjengen delte bilder av mislykkede burgere til hverandre. Først i februar 2020 ble den første Instagram-posten delt med resten av verden.

- Fører folk sammen

For en burgerentusiast som Chia og vennene bydde de skråstilte burgerne på frustrasjon, og det fratok ham den fornøyelige matopplevelsen. Han trekker fram «Filet-O-Fish», en rett du kan velge fra på menyen, som et eksempel.

- Med en enkelt bit er det umulig å spise både fisken, osten og brødet sammen. Man ender opp med biter som bare er brød, eller bare fisk, sier Chia.

Nå får de tilsendt bilder av andre kunder som også opplever å få servert skjeve burgere. Chia forteller også at det hender de mottar bidrag fra andre land, og at dette tydeligvis er en frustrasjon på tvers av landegrenser. De fleste kan vel kjenne seg igjen i å finne tonen med mennesker som deler like meninger som seg selv. Dette er ingen unntak.

- Det fører folk sammen, avslutter Chia.

FAST FOOD: McDonalds er verdens nest største fast food restaurant, bak Subway. Kjeden ble grunnlagt i 1940 og har i dag over 44 000 restauranter. Foto: AP
FAST FOOD: McDonalds er verdens nest største fast food restaurant, bak Subway. Kjeden ble grunnlagt i 1940 og har i dag over 44 000 restauranter. Foto: AP Vis mer

Det ser ikke lenger ut til at en «uperfekt» burger skaper frustrasjon i Singapore, men at landets innbyggere er svært ivrige etter å observere en «cheese slap», som er et uttrykk for når osten havner på utsida av burgeren, eller skjeve burgere.

I juli begynte også vennegjengen bak den stadig voksende profilen å selge merchandise, som betyr at kundene nå kan kjøpe T-skjorter og klistremerker med morsomme illustrasjoner som skal «mislykkede» burgere.

Børsen har vært i kontakt med McDonalds Norge, som søndag opplyser at de ikke er tilgjengelige for kommentar.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer