Onsdag skriver den svenske avisa Expressen at det er «akutt krise for gourmethamburgere», eller «finhamburgere», som svenskene kaller dem.
Avisa har snakket med talsperson for kjeden Shady Burgers, Kent Fors, som beskriver en dramatisk utvikling for det mer kvalitetsbevisste segmentet av svenske hamburgerkjeder.
- Bransjen er problematisk, det kan man trygt si. Hundrevis av millioner går tapt nå. Og det var gull og grønne skoger for noen år siden, sier Fors til Expressen.

Anklages for å lure kundene
- Ulvevinter
Som med alt annet har krig, energikrise og inflasjon tatt et jafs ut av også svenskenes lommebøker, og færre svensker velger altså å bruke penger på gourmetburgere.
Den svenske avisa har også snakket med visepresident og deleier i burgerkjeden Bores, Carl-Henrik Forssbeck, som spår en tung vinter.
- Det kommer til å bli ulvevinter i bransjen, og det skal bli interessant å se hvor mange som overlever, sier Forssbeck.
Hva med Norge?
For å få en pekepinn på om den norske burgerbransjen kan stå overfor liknende utfordringer som den svenske næringen, har Dagbladet tatt kontakt med leveringstjenestene Foodora og Wolt.
Henholdsvis er Foodora til stede i mer enn 21 norske byer, mens Wolt på sin side tilbyr sine tjenester i 26.
Mellom seg kan de med det regnes å ha god oversikt over norske burgervaner.

Stengt på dagen: - Alvorlig brudd
- Slår hverandre litt i hjel
Kommunikasjonssjef i Wolt, Christian Kamhaug, tror det er etableringen av større burgerkjeder, som kan være årsaken til at det svenske markedet nå sier stopp.
- Noe av forskjellen på det norske og det svenske markedet, er at det i Sverige har det vært en god del nyetableringer også av større nasjonale kjeder som har gått inn i markedet for «gourmetburgere», sier Kamhaug til Dagbladet.
Siden disse kjedene ender med å konkurrere i de samme markedene, går de hverandre i næringen og «slår hverandre litt i hjel», mener Wolt-mannen.
- I Norge er det mer lokale burgerfavoritter, som Munchies i Oslo, Smashed i Arendal, Beist Burger i Sandefjord eller Holy Cow i Bergen, som lever godt på sine fans i de enkelte byene.


Hjemsøkes av krisen
- Take-away-vinneren
Det er altså ingen tegn til burgerkrise i Norge så langt, ifølge Wolt.
- Vi solgte faktisk 50 prosent flere burgere i oktober enn i januar, så det norske folk er fremdeles burgersultne, sier Kamhaug.
Kommunikasjonssjef i rivalen Foodora, Mads Blybakken, er enig i at burgeren fortsatt lever i beste velgående.
- Det er definitivt take-away-vinneren akkurat nå, rett etter dagligvarer. Nesten hvert tredje Foodora-bud du ser har en burger i bagen, sier Blybakken til Dagbladet.


Etter kyllingavsløring: - Virkelig lei oss
- Burgerby nummer én
Han kan også avsløre at av de fire mest populære restaurantene hos Foodora, alle er burgerkjeder, og to av dem kvalifiserer nok innen gourmetburger-segmentet.
- Burgere ser ut til å ligge norske hjerter og mager nær. Burgeren gir folk rett og slett ikke slipp på, sier Foodora-mannen.
Foodora har også kartlagt gjort en undersøkelse for å finne ut av hva som er Norges burgerhovedstad:
- Tønsberg er Norges burgerhovedstad. Dette er burgerby nummer én. Det er ingen andre byer i Norge som spiser så mye burger per innbygger, forteller Blybakken.