Busskaos: - Kan ende i domstolene

Ruter truer med bøter etter et enormt antall innstillinger i busstrafikken i Oslo. - I ytterste konsekvens kan det ende i domstolene, sier jusprofessor.

TRØBLETE FORHOLD: Minusgradene har sørget for komplett busskaos i Oslo den siste tida, med store forsinkelser og opp mot flere hundre innstilte avganger daglig. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
TRØBLETE FORHOLD: Minusgradene har sørget for komplett busskaos i Oslo den siste tida, med store forsinkelser og opp mot flere hundre innstilte avganger daglig. Foto: Fredrik Varfjell / NTB Vis mer
Publisert

- Hvis Ruter lider tap fordi underleverandøren ikke kan kjøre bussene som forutsatt, kan det utløse erstatningskrav, sier jusprofessor Johan Giertsen til Børsen.

Bergenseren regnes som en av landets fremste eksperter på kontraktsrett, og har fulgt med på kollektivmarerittet som har utspilt seg i hovedstaden den siste tida.

Onsdag tilspisset situasjonen seg. Da stakk Ruter hull på en stadig voksende verkebyll og truet Unibuss med bøter for å «ikke levere etter kontrakten». Det meldte VG.

- Må ettergås

Sistnevnte selskap eier altså store deler av den elektriske bussparken som opererer på vegne av Ruter.

- Vi ser at de ikke leverer etter kontrakten, så vi har daglige møter med dem for å jobbe sammen og finne løsninger. Neste trinn er bøter, og i ytterste konsekvens kan vi si opp kontrakten, sa kommunikasjonsdirektør Elisabeth Skarsbø Moen i Ruter til avisa.

Jusprofessor Giertsen tar forbehold om at han ikke har sett kontrakten mellom Ruter og Unibuss.

- Det er først og fremst avtalen mellom Ruter og underleverandørene som må ettergås for å se hvilke krav Ruter kan fremme. Hvis det ikke står noe i avtalen, er det alminnelig kontraktsrett som gjelder. Da vil i utgangspunktet underleverandøren være ansvarlige for det tapet som Ruter lider, forklarer han videre til Børsen.

4. januar skulle det fjernes snø på parkeringsplassen til Alder Karosseri i Grimstad. Nå er videoen sett over 400 000 ganger. Video: Lone Emilie Hansen. Reporter: Marte Nyløkken Helseth / Dagbladet TV. Vis mer

- Store kostnader

Neste uke er det varslet ny kuldeperiode i Oslo. Ruter har krevd at Unibuss presenterer en kriseplan før tirsdag.

Fredrik Jergmar i Unibuss ville ikke kommentere saken overfor VG, men la i stedet vekt på at det gode samarbeidet mellom Ruter og Unibuss.

- Denne saken ender mest sannsynlig i et forhandlingsrom, hvor partene blir enige om en kompensasjon. I ytterste konsekvens kan saken gå til domstolene, men det tar tid, innebærer store kostnader og er ofte en slitsom prosess, sier Giertsen.

Busstilbudet i Oslo har altså vært sterkt redusert fordi Ruters elektriske busser ikke tåler kulda. Selv om temperaturen har økt i hovedstanden torsdag morgen, har Ruter innstilt nesten 200 bussavganger også i dag.

- Problemet er bussmangel. Årsaken til mangelen er sammensatt. Det handler om at mange busser er til vedlikehold og reparasjon, i tillegg til ladeproblemer, opplyser Ruters pressevakt Cathrine Myhren-Haugen til NTB.