Casper (20) håver inn på egen nettbutikk

20-åringen fra Melhus satser for fullt på egen nettbutikk etter videregående. Dette sier gründerprofilen.

HJEMMEFRA: Casper Schive (20) driver nettbutikken hjemmefra, og nå har pengene begynt å renne inn. Foto: Privat
HJEMMEFRA: Casper Schive (20) driver nettbutikken hjemmefra, og nå har pengene begynt å renne inn. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- På slutten av videregående var jeg ganske skolelei. Jeg har dessuten aldri vært spesielt motivert eller skoleflink, sier Casper Schive (20) til Børsen.

Etter endt videregående skole lurer mange på hva de skal gjøre: Militæret eller folkehøgskole? Fast jobb eller studere på universitetet? Noen tar kanskje et friår med reising.

- Jeg hadde mer lyst til å få til noe selv og oppnå mine egne drømmer, sier 20-åringen fra Melhus i Trøndelag.

Derfor valgte han å satse på sin egen nettbutikk.

Trønderbladet omtalte saken først.

- Blir sett ned på

På slutten av videregående tok nettbutikken hans Ypperly.no opp mer og mer tid. Det gikk ut over skolearbeidet, innrømmer Schive.

Nå kan han endelig fokusere på butikken på heltid - som han driver fra sitt eget hjem.

Til Trønderbladet sier Schive at han mener det ligger litt i den norske kulturen at man ikke skal være for ambisiøs.

- Jeg synes at det er mange som ikke tillater seg å drømme stort, og at det å gå sin egen vei blir ofte sett litt ned på, fordi man hele tiden blir fortalt det er så utrolig vanskelig, sier Schive til Børsen.

GJØR DET SELV: Casper (20) har kjøpt et eget lager for å sikre at kundene får en raskere levering. Foto: Johanne Schive
GJØR DET SELV: Casper (20) har kjøpt et eget lager for å sikre at kundene får en raskere levering. Foto: Johanne Schive Vis mer

Fikk idé av kompis

Ideen om å starte nettbutikk, fikk han av en kompis for noen år siden.

- Jeg startet med «drop shipping». Det går ut på at man sender varen direkte fra leverandør til kunden - uten å brenne inne med et stort lager selv. Der en utrolig fin måte å kunne eksperimentere seg fram for å finne uoppdagede varer med stor etterspørsel i et gitt marked.

Nå har han gått videre og kjøpt et eget lager.

- Det er for å sikre en raskere levering til kundene, og å ha full kontroll over forsendelsene.

Nettbutikken hans har sortiment innenfor trenings-, helse- og sportsutstyr. Produktene bestilles fra Kina.

- Avlastning-slippers (Soft Slippers), løpebelter og støttebandasjer, blant annet.

Hvordan drive en nettbutikk har han lært på YouTube.

- Jeg har lært alt på nettet. Der er det mange som deler kunnskap. Det kan til tider være vanskelig å luke ut den informasjonen som er verdifull og som man faktisk kan bruke og bygge videre på.

- Opptil 80 timers uker

Schive sier det var veldig vanskelig å bestemme seg for hvilke typer produkter han ønsket å tilby.

- Men man må bare gå for en nisje, og holde fokus på tilby noe av god verdi for sluttkunden.

Schive anslår han jobber 60 til 80 timer i uka.

- Jeg jobber veldig mye. Det er vanskelig å begrense seg, fordi man vil gjøre forbedringer hele tiden. Jeg tester kontinuerlig nye produkter med annonser, ser på tallene hvor høy interessen er for produktet. Det går mye tid på å avgjøre hva man skal gå videre med, og ikke.

LANGE DAGER: Schive hevder det kan bli 60 til 80 timers arbeid i uka. Foto: Johanne Schive
LANGE DAGER: Schive hevder det kan bli 60 til 80 timers arbeid i uka. Foto: Johanne Schive Vis mer

Får gründer-ros

- Jeg kjenner meg godt igjen i det Casper gjør, sier IT-gründer og teknologidirektør i Microsoft Norge, Shahzad Rana til Børsen.

- Han forfølger drømmene sine, legger gründerprofilen til.

Rana startet sitt første selskap i 1993.

- Ved å drive egen virksomhet opparbeider han seg god realkompetanse som vil komme godt med videre i livet. Han får «hand-on» erfaring på hva det betyr å drive et selskap og har funnet en nisje som appellerer til publikum, sier Rana til Børsen.

Han mener Casper har en «fornuftig og sunn tilnærming til det han gjør» og skyter inn:

- Han tester responsen i markedet og justerer kursen deretter. Det er mulig han allerede har erfart at vekst koster, lagerhold binder kapital og det alltid er fare for å «brenne inne» med sesongprodukter. Samtidig skal vi ikke glemme at han tilhører den nye generasjonen med «digitale gründere» som aktivt bruker statistisk data i sine beslutninger.

LOVORD: Shahzad Rana har bred erfaring som entreprenør. Han startet sitt første selskap i 1993 i kjølvannet av det teknologiske skiftet som skjedde fra MS-DOS til Microsoft Windows. Han har tilbragt hele sin yrkesaktive karriere i IKT-bransjen. Foto: Microsoft Norge
LOVORD: Shahzad Rana har bred erfaring som entreprenør. Han startet sitt første selskap i 1993 i kjølvannet av det teknologiske skiftet som skjedde fra MS-DOS til Microsoft Windows. Han har tilbragt hele sin yrkesaktive karriere i IKT-bransjen. Foto: Microsoft Norge Vis mer

Gir tips

Rana legger til at gründertilværelsen sjelden er A4, og man kan oppleve feller rundt enhver sving.

- Selv om Casper har funnet sin produktnisje så beveger han seg i et overfylt marked. Han må derfor satse på å bygge en unik egenprofil slik at kundene hans ser de får noe mer enn hos andre nettsteder. Så langt virker som Casper håndterer dette på en god måte. Han må fortsette å skape en relasjon til kunder sine selv om han vokser.

- Er det viktig å tørre å satse?

- Generelt er svaret et ubetinget «JA», men samtidig må vi huske at ikke alle blir enere i sin gren. Entreprenørskap er en gren som trenger en større bredde for å dyrke fram enere og her har vi mye ugjort. Derfor ønsker jeg Casper all lykke på hans videre reise som gründer!

God juli-omsetning

Schive sier at butikken hittil i år har en omsetning på 420 000 kroner.

- Juli ligger an til å bli desidert beste måned med 250 000 kroner i omsetning. Framover ønsker jeg en hurtig, men kontrollert vekst for å sørge for at alle kunder får god oppfølging.

I nettbutikkens spede begynnelse prøvde Schive seg på et internasjonalt marked, men der ble konkurransen for tøff.

- Jeg hadde ikke like mye peiling da som nå. Det å framstå troverdig er viktig på nett, grunnet at mange blir lurt. En norsk nettside med synlige kjøpsvilkår, organisasjonsnummer, og mulighet til å returnere produktet og få pengene sine tilbake om du ønsker dette er betryggende for kunden. Noe som er utrolig viktig for å sikre gode kundeopplevelser og kunder som velger deg igjen i framtida, sier 20-åringen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer