Champagne-smell: Stjal sauer

En av verdens største champagneprodusenter utsatt for bisart tyveri.

INGEN GRUNN TIL Å SPRETTE FLASKA: Champagnehuset Moët & Chandon setter prestisjeprosjekt på vent etter at tyver tok for seg på en av produsentens vingårder i Frankrike. Foto: Richard Young / Rex / NTB
INGEN GRUNN TIL Å SPRETTE FLASKA: Champagnehuset Moët & Chandon setter prestisjeprosjekt på vent etter at tyver tok for seg på en av produsentens vingårder i Frankrike. Foto: Richard Young / Rex / NTB Vis mer
Publisert

I den tilsynelatende fredelige landsbyen Aÿ i Frankrike, ble et av verdens største champagnehus, Moët & Chandon, nylig utsatt for et tyveri som nå vekker internasjonal oppsikt.

I stedet for å slå til mot en bugnende champagnekjeller, skal frekke tyver i stedet ha tatt for seg på Moëts økologiske vingård og forsynt seg med 14 sauer.

Det melder flere medier, deriblant Forbes, som siterer lokalavisa L’Unio.

- Svært lei meg

Det var en sauebonde som slo full alarm 2. januar. Da oppdaget han at en stor del av saueflokken han hadde ansvar for, var sporløst forsvunnet. Også et kostbart solcellepanel, som ble brukt til å generere strøm til inngjerdingen av dyra, var borte.

VENTET LENGE: Vinentusiast Bjørn Håvard Larsen mener vinen er verdt å kjempe for. Video: Per Ervland og Jon Even Andersen Vis mer

Vingården i nevnte landsby er en del av et forholdsvis nytt prestisjeprosjekt for Moët & Chandon.

Champagneprodusenten satser nemlig på bærekraft, og bruker dermed sauer for å rydde opp på åkeren - i stedet for ugressmiddel og batteridrevne gressklippere.

- Det er en eksperimentell tomt. Det hadde gått fire uker siden vi startet. Jeg er svært lei meg, sier en representant for champagnehuset, Reynald Loiseau, til lokalavisa.

Uheldig

Han opplyser at tyveriet setter kjepper i hjulene for videre arbeid, og at de nå skal vurdere neste steg i saken.

Hendelsen markerer en uheldig start på 2021 for Moët & Chandon, som i likhet med resten av champagneindustrien slet kraftig i fjor.

Coronapandemien satte en skikkelig demper på salget av de edle dråpene - som ofte forbindes med festlige anledninger - i 2020.

Ifølge NRK anslo produsentene av champagne at de kom til å tape 1,7 milliarder euro - over 18 milliarder norske kroner i 2020.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer