17 år gammel stiftet danske Stig Elling sitt første reisebyrå. Han tilbrakte hele sitt yrkesliv i charter-bransjen, helt til han i 2015 gikk av med pensjon. Da var han salgssjef i Star Tour.
Nå har han fulgt SAS-streiken gjennom mediene, skriver den danske avisa BT.
Han er langt fra imponert over det skandinaviske flyselskapet.
- Nå du drar på charterferie, så skal du være sikker og trygg mer enn noe annet, men i denne situasjonen viser SAS at de åpenbart ikke prioriterer chartergjestene i forhold til rutegjestene sine, sier Elling til avisa.
- Jeg synes det er katastrofalt, sier han.
Elling mener at SAS burde prioritert chartergjester under streiken, siden det er nå om sommeren folk drar på ferie.

Pilotstudent: - Må tåle mye
- Jeg synes det er forkastelig og dumt av SAS, at de holder mer fast i ruteflyginger her under streiken enn charterturistene. Jeg syns den måten de har behandlet passasjerene på er utilgivelig. Det er ikke verdig SAS lenger, sier han.
- Ikke bra
- Det er rent faktisk kapasitet til det, men de har valgt å heller fly ruter, fordi det er mer penger i det enn å gjøre noe for chartergjestene. Det er meget problematisk. Hvis SAS overlever, så må de ganske enkelt ut og få fatt i feriegjester, men det gjør man ikke på denne måten, sier Elling.
SAS og pilotene forhandlet også tidligere i år, men utsatte da forhandlingene.
- De ville ikke ødelegge påskeferien, men de kan åpenbart godt ødelegge sommerferien for tusenvis av dansker. Det er ikke bra og SAS er på vei i graven, sier Elling.
Rundt 1000 SAS-piloter har vært i streik i snart to uker. Det gjør at mange må finne alternativ transport for å komme seg hjem fra sommerferie.
Forhandler
SAS og pilotene er i Stockholm for å forhandle og forsøke å finne en løsning på konflikten.

- Skal i dialog i kveld
SAS' direktør for samfunns- og myndighetskontakt Knut Morten Johansen sa til DinSide tidligere fredag at de håper å finne en løsning snart. Han understreker at selv etter at streiken er over, så vil ikke det bety at alle SAS-fly er på vingene samme dag.
- Det er dessverre ikke bare å knipse med fingrene og så er alt klart for boarding på alle SAS-avganger. Det er en ganske komplisert logistikk som skal på plass, og det kan ta noen timer før alt er oppe og står som normalt, men erfaringsmessig så er det mye som skjer i løpet av første natta og første døgnet, sier Johansen.
- Jobber med det
De som har kjøpt billetter gjennom et reisebyrå, skal forholde seg til reisebyrået de har kjøpt billettene av, ikke SAS.

- Den perfekte stormen
- Vi jobber selvsagt løpende med å organisere alternativ transport i samarbeid med disse turoperatørene. Og vi dekker relevante ekstrakostnader som følge av kanselleringen, og gir derfor et råd til alle om å spare på kvitteringene, sier han og legger til:
- Beklageligvis så er det så store volumer med reisende som berøres av streiken at vi ikke klarer å hjelpe alle. Dette til tross for at våre medarbeidere har utsatt eller blitt tilbakekalt fra ferie og jobber mer enn det som kan forventes av de enkelte.