Containerkrig: Hagemøbler kan bli 35 prosent dyrere

Møbelsjef: – Nærmest lovløse tider.

SKYHØYE FRAKTPRISER: Norske forbrukere må være forberedt på høyere butikkpriser utover sesongen, blant annet på hagemøbler. Varetransporten fra Asia er sjeldnere og dyrere på grunn av corona-pandemien. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB.
SKYHØYE FRAKTPRISER: Norske forbrukere må være forberedt på høyere butikkpriser utover sesongen, blant annet på hagemøbler. Varetransporten fra Asia er sjeldnere og dyrere på grunn av corona-pandemien. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB. Vis mer
Publisert

Mangel på fraktcontainere og kraftig reduksjon i skipstrafikken mellom Asia og Europa kan gi utslag i norske varepriser til hus og hage utover året.

– Hagemøbler og utemøbler kan variere fra 2020-priser og opptil 35 prosent prisøkning på grunn av sterk økning i fraktprisene. Leie for en enkelt fraktcontainer fra produksjonsland i Asia har i noen tilfeller blitt mer enn femdoblet i løpet av corona-pandemien – fra 17 000 til 90 000 kroner, sier adm. direktør Henning Eriksen i Møbelringen til NRK.

Han bruker begrepet «svartebørs» om utviklingen i fraktmarkedet.

– Det er nærmest lovløse tider, sier han.

Fraktavtaler som er inngått med containere og skip kan plutselig vise seg ikke å gjelde – når andre byr bedre betaling for å få varene hjem.

80 prosent med skip

Møbelbransjen har for lengst bestilt og kjøpt møbler fra produsenter til kommende sommersesong. Men det er ingen garanti for at møblene kommer selv om fraktavtaler er inngått.

En høy andel av utemøbler i norske hager blir importert. Og ifølge Norges Rederiforbund går 80 prosent av varetransport sjøveien.

OGSÅ I USA: Containerskip i lossekø i San Pedro i California mandag. Før helgen lå ialt 38 containerskip med forbruksvarer i kø utenfor to andre havner i California: Long Beach og Los Angeles. Mottakskapasiteten i havner kloden over er sterkt redusert på grunn av corona. Foto: Mario Tama, Getty Images/AFP/NTB.
OGSÅ I USA: Containerskip i lossekø i San Pedro i California mandag. Før helgen lå ialt 38 containerskip med forbruksvarer i kø utenfor to andre havner i California: Long Beach og Los Angeles. Mottakskapasiteten i havner kloden over er sterkt redusert på grunn av corona. Foto: Mario Tama, Getty Images/AFP/NTB. Vis mer

Kraftig redusert skipstrafikk og stengte havner i Europa på grunn av corona, fører til at containere heller ikke kommer tilbake dit de skal fylles opp nye varer.

Butikkjeden Nille, med mange artikler til hus og hjem, opplever det samme som møbelbransjen.

– Vi har jobbet intenst med dette. Når vi har greid å få tak i fraktcontainere, er neste utfordring å få plass på et frakteskip. Det er ikke sikkert at det går, sier adm. direktør Kjersti Hobøl i Nille til NRK.

Finne produsenter i Europa

I tillegg til å «slåss» for nødvendige containere og skipsplass for umiddelbare behov i norske butikker, jobber kjeden parallelt med to mer langsiktige mål.

Nille finkjemmer transportmarkedet for å få flere varer langveisfra over på tog.

Og ikke minst finne produsenter i Europa for sesongvarer. Det gir andre muligheter for å få varene i butikk med tog og bil.

Økte fraktpriser blir skjøvet over på forbrukeren.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer