CrossFit-millionær i rasismetrøbbel

Trekker seg som administrerende direktør etter opptreden i videosamtale og på Twitter.

GIR SEG: Greg Glassman trekker seg som administrerende direktør for CrossFit, etter at han har havnet i hardt vært. Foto: US Air Force
GIR SEG: Greg Glassman trekker seg som administrerende direktør for CrossFit, etter at han har havnet i hardt vært. Foto: US Air Force Vis mer
Publisert

Grunnlegger av treningsformen CrossFit, og administrerende direktør ved bedriften med samme navn, Greg Glassman, trakk seg tirsdag kveld fra sin rolle i bedriften og annonserte at han vil pensjonere seg.

Truet med brudd

Årsaken er at en rekke CrossFit-sentre, 1200 stykker, truet med å avbryte samarbeidet med Glassmans bedrift.

12.000 treningssentre verden over, og 6000 i USA, betaler hvert år 3000 dollar for å få lov til å bruke CrossFit-navnet, så det var denne tilknytningen de truet med å bryte.

Bakgrunnen er Glassmans uttalelser i etterkant av at den svarte 46-åringen George Floyd døde etter en brutal pågripelse i Minneapolis i Minnesota 25. mai, noe som utløste store protester mot politivold og rasisme verden over.

Lørdag innkalte Glassman mer enn et dusin personer i CrossFit-systemet, både eiere av CrossFit-sentre og personer i ledelsen, til en videosamtale, som flere medier siden har fått tilgang til et opptak av, deriblant Buzzfeed.

Det var ikke den første samtalen under coronakrisen, og den første delen av samtalen gikk med til å diskutere om sentrene hadde fått åpne igjen, og Glassmans misnøye med myndighetenes restriksjoner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer