Flyplasskaos:

- Den perfekte stormen

Det er en kombinasjon av flere kriser som nå preger flyplasser i Europa. I København hoper ettersendt bagasje seg opp i ankomsthallen.

BAGASJETRØBBEL: Dette synet møter reisende når de ankommer bagasjebåndet i København lufthavn. Lise Agerley Kürstein, kommunikasjon- og pressesjef i København lufthavn, opplyser at problemet oppstår fordi flyplasser i Sør-Europa har mangel på personell. Foto: Presse-fotos.dk/Ritzau Scanpix/NTB
BAGASJETRØBBEL: Dette synet møter reisende når de ankommer bagasjebåndet i København lufthavn. Lise Agerley Kürstein, kommunikasjon- og pressesjef i København lufthavn, opplyser at problemet oppstår fordi flyplasser i Sør-Europa har mangel på personell. Foto: Presse-fotos.dk/Ritzau Scanpix/NTB Vis mer
Publisert

På København lufthavn Kastrup er det i disse dager lange køer for å sjekke inn, bagasje stablet i hele ankomsthallen og flere kansellerte fly.

I København har flere tusen feriehungrige personer startet ferien med stress og usikkerhet. De siste ukene har det oppstått kaos på en rekke flyplasser i hele Europa.

Ifølge Steen Erik Navrbjerg, arbeidsmarkedsforsker ved København universitet med ekspertise på flyplasser, er det flere kriser, i tillegg til SAS-streiken, som nå fører til ekstra mye press på flyplassen.

- Det er en rekke forskjellige kriser som sammen skaper den perfekte stormen, sier Navrbjerg til Dagbladet.

Det var dansk TV 2 som først omtalte saken.

Mangel på arbeidskraft

Han peker på mangel på arbeidskraft som den største og mest overordnede utfordringen.

Da coronapandemien for alvor satte en «stuck» i flytrafikken ble København lufthavn nødt til å gi sparken eller permittere store deler av personalet på flyplassen.

Ifølge Navrbjerg merker nå flyplassene etterslepet av de mange permitteringene og oppsigelsene.

- Jeg tror at det har kommet som en overraskelse på flybransjen at det er så mange som vil ut å reise igjen. Bransjen har fortsatt sårt bruk for personell, for det er ikke like mange som har vendt tilbake til bransjen som de kanskje hadde forventet, sier han til Dagbladet.

FLYPLASSEKSPERT: Steen Erik Navrbjerg, arbeidsmarkedsforsker ved København universitet med ekspertise i flyplasser, sier til Dagbladet at flybransjen sårt har bruk for personell. Foto: Københavns Universitet
FLYPLASSEKSPERT: Steen Erik Navrbjerg, arbeidsmarkedsforsker ved København universitet med ekspertise i flyplasser, sier til Dagbladet at flybransjen sårt har bruk for personell. Foto: Københavns Universitet Vis mer

Også Lise Agerley Kürstein, kommunikasjon- og pressesjef for København lufthavn, opplyser til Dagbladet at de har hatt problemer med å ansette nye folk etter pandemien.

Til danske TV 2 sier hun at det kan merkes med lange køer ved innsjekk og når man skal levere inn bagasje.

KRISE: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs analyserer signalene fra partene i SAS-streiken Vis mer

Under pandemien sa København lufthavn rundt 800 medarbeidere. I november tok de imidlertid grep og besluttet å oppbemanne inn mot sommeren. Men da samfunnet gjenåpnet i løpet av våren, og flere ville ut å reise, var likevel ikke flyplassen godt nok bemannet.

- Det tar tid å ansette og utdanne sikkerhetspersonell, så selv om vi var godt på vei, så var vi enda ikke fullt bemannet. Derfor var det perioder med lange køer, sier Kürstein til Dagbladet.

Nå opplyser kommunikasjons- og pressesjefen at de er fullt bemannet, og at køene ikke er ut over det usedvanlige i sommerperioden.

Bagasjetrøbbel

Når man lander på København lufthavn møter man et kaotisk syn av flere kofferter som har hopet seg opp i unormalt store mengder i ankomsthallen. Ifølge Kürstein skjer dette som følge av at andre flyplasser i Europa har mangel på personell.

- Årsaken er at København lufthavn er en normal destinasjon for flere mellomlandinger. Dermed kan det hende at bagasjen ikke kommer med videre til passasjerens neste destinasjon etter å ha mellomlandet i København, sier hun.

Kürstein forklarer at dette er noe som skjer hvert år, men at det har hopet seg opp ekstra mye i år.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

- Nå er det flere flyplasser sør i Europa som har større problemer. Mange av dem mangler fortsatt ansatte i de såkalte «handlingsselskapene», som håndterer bagasjen. Hvis man ankommer fra land som for eksempel Hellas, så kan det skje at bagasjen blir ettersendt, sier hun.

Nå er det i gjennomsnitt 1 ut av 100 passasjerer - som tilsvarer omtrent én person per fly - som ikke får bagasjen sin med flyet fra København lufthavn.

- Dette er selvfølgelig også beklagelig, men innenfor rimelighetens grenser. Dette er tall som er tilsvarende med tidligere sommersesonger, sier Kürstein.

OPPSIGELSER: Lise Agerley Kürstein, kommunikasjon- og pressesjef for København lufthavn, sier til Dagbladet at København lufthavn måtte si opp rundt 800 medarbeidere under pandemien. Foto: København Lufthavn
OPPSIGELSER: Lise Agerley Kürstein, kommunikasjon- og pressesjef for København lufthavn, sier til Dagbladet at København lufthavn måtte si opp rundt 800 medarbeidere under pandemien. Foto: København Lufthavn Vis mer

- Selg færre reiser

SAS-streiken har også skapt problemer for København lufthavn, spesielt fordi SAS er det største flyselskapet som holder til på flyplassen.

- Vi er også naturligvis utfordret av SAS-streiken, og dette påvirker situasjonen i lufthavna. Vi håper at partene i SAS snart finner en løsning, sier Kürstein.

Videre tror hun at flyplassen kan komme tilbake til mer normal drift etter sommerferien. Hun kommer likevel med en bønn til passasjerene om å vise hensyn og forståelse for at det kan oppstå ventetid og forsinkelser.

- Jeg tror generelt vi må bære over med hverandre denne sommeren. Vi er i en bransje som har måttet skjære mye ned i flere år, og som har gjort det vi kan for å forberede oss til årets sesong. Derfor må man påregne at det kan oppstå ventetid, sier Kürstein.

Det er enda usikkert når tilstandene på flyplassen vil gå tilbake til normalen, og ifølge arbeidsmarkedsforsker Navrbjerg skyldes det at SAS-streiken fortsatt pågår og at det kommer til å være mangel på arbeidskraft i flybransjen lenge.

SAS-STREIKEN: Dette bør du gjøre som reisende nå. Video: Dagbladet TV Vis mer

Arbeidsmarkedsforsker Navrbjerg mener imidlertid at flybransjen burde justere pågangen av reiser til kapasiteten.

- Jeg mener at bransjen må være mer bevist om hva de har kapasitet til. Man må selve tæring etter næring, så hvis bransjen ikke har nok personell, så må de selge færre reiser, sier han til Dagbladet.

Annen situasjon i Norge

Oslo Lufthavn og Norge er i en litt annen situasjon enn andre flyplasser i Europa. Det opplyser Anna Langhammer, pressevakt i Avinor, til Dagbladet.

- Situasjonen på Oslo Lufthavn er god - vi har et heldigere utgangspunkt enn mange andre europeiske lufthavner på grunn av det sterke stillingsvernet i Norge. I Norge la myndighetene opp til permittering, framfor at folk mistet jobben. Det er ikke tilfelle mange steder i Europa og resten av verden, og resultatet er dermed kritisk mangel på personell, skriver Langhammer i en e-post til Dagbladet.

Videre opplyser hun at Oslo Lufthavn ikke var i minus på bemanningssiden da samfunnet åpnet opp etter corona. Likevel merker også Avinor en utfordring mer å rekruttere nye medarbeidere, fordi ulike sektorer kniver om de samme menneskene.

MANGE REISENDE: Også Oslo lufthavn Gardermoen opplever stor pågang i sommersesongen. Pressevakt i Avinor, Anna Langhammer, sier til Dagbladet at situasjonen på flyplasser i utlandet påvirker Oslo lufthavn med forsinkelser. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
MANGE REISENDE: Også Oslo lufthavn Gardermoen opplever stor pågang i sommersesongen. Pressevakt i Avinor, Anna Langhammer, sier til Dagbladet at situasjonen på flyplasser i utlandet påvirker Oslo lufthavn med forsinkelser. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer

Men situasjonen på flyplassene i utlandet påvirker også Oslo Lufthavn i form av mulige forsinkelser inn og ut av Norge. Og på Gardermoen opplever de også trøbbel med bagasje som ettersendes og som smått begynner å hope seg opp ved bagasjebåndene.

- Seint innkommende bagasje fra andre lufthavner i Europa forekommer oftere denne sommeren. Det skyldes situasjonen ved andre flyplasser ute i Europa, der bagasjen kommer med et seinere fly enn passasjerene og må ettersendes. Bagasje som ikke hentes registreres og ettersendes til passasjer, eller passasjer får beskjed om at man kan hente bag på flyplassen, opplyser pressevakten i Avinor.

Pressevakten har avslutningsvis en oppfordring til dem som skal reise om å forberede seg godt, og følge nøye med på informasjon fra flyselskapet sitt.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer