Michael Bloomberg sprenger rekorder i den pågående nominasjonskampen i USA. Han har til nå brukt over 3,3 milliarder kroner på tradisjonell annonsering på TV og radio.
De svimlende summene er nærmest som lommerusk å regne for 78-åringen som er god for nesten 600 milliarder kroner. Han har i løpet av valgkampen blitt kjent for sine brutale angrep på den mindre velholdte presidenten, som står oppført med en formue på knappe 30 milliarder kroner.
Men hvordan i all verden tjente Bloomberg så enorme summer?
Suksessoppskriften var timing, nettverk og et produkt ingen andre kunne tilby i en bransje som var i ferd med å bli endret for alltid.
Sluttpakke og forretningsidé
På begynnelsen av 80-tallet foregikk mye av handelen i obligasjoner over telefon og såkalte fjernskrivere. I 1981 fikk Bloomberg sparken fra partnerstillingen i investeringsbanken Salomon Brothers.
Han tok med seg en solid sluttpakke på ti millioner dollar og en forretningsidé som skulle endre børsmeklernes hverdag de neste 40 åra.
De færreste av oss vet hvordan den ser ut eller hvordan den funker, men det hele startet altså med Bloomberg-terminalen, en programvare for finansbransjen som bokstavelig kan gi deg all relevant finansiell informasjon på ett og samme sted.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger