En snau time fra Oslo ligger stedet der lavt blodsukker, og kanskje sommerkroppen, kan ta seg en bolle.
De fleste, i alle fall på Østlandet, har hørt om Espa Bolleland. Det kanskje ikke alle vet, er at de har et helt annet årshjul enn alle andre.
- Mangla noen få boller
Onsdag før skjærtorsdag er nemlig årets høydepunkt - rene julaften - for bollegiganten.
5. april skal 27 ansatte stille seg bak disken for å selge 18 000 boller, hevder de selv.
I år er målet å selge 2,1 millioner boller. Det har de aldri klart.

- Første brikken har falt
- Vi hadde det samme målet i fjor, men vi mangla noen få boller. Får bare kjøre på i år, sier Roger Danielsberg til Børsen.
- Man må ha et litt hårete mål, legger han til.
Danielsberg, som eier sjappa sammen med Rune Gulbrandsen og Morten Støen, har vært i bolle-gamet lenge. Han forklarer at han jobbet på en annen bensinstasjon på 90-tallet da han fikk et tilbud:
- Jeg ble med Rune i 1998, han spurte om jeg ville drive egen butikk. Og så har det balla på seg, ettersom ting har vokst.
Avgjørelsen har vist seg lukrativ.
- I 2022 hadde vi en omsetning på i underkant av 94 millioner netto, sier Danielsberg.
- Det er vel ganske bra?
- Relativt bra. Det har absolutt blitt bra butikk. Og en bra arbeidsplass. Vi har 25 årsverk og 45 ansatte på en bensinstasjon, det er det ikke så mange andre som har, sier han.

- Så det er dere tre som tjener gode penger på dette?
- Ja, det er vi som har avkastninga. Men de tjener også godt, de som jobber her, sier han.
Tøff mental utfordring
Det har imidlertid vært noen humper i veien, bokstavelig talt, siden bolleeventyret startet:
- Den tøffeste mentale utfordringen gikk på når man skulle bygge E6-en. Fra planarbeidet begynte i 2009-2010 og til avgjørelsen om trase og kryss ble tatt, visste vi ikke så mye om framtida. Det ble bra til slutt, da. Vi klarte oss godt gjennom veibygginga.
Som Børsen skrev i fjor, var det også krise på Bolleland da de slet med vannmangel. Den gang gjorde de alt for at kundene skulle få gått på do.
- Ikke mange som gjør
Av det mer lystigere slaget trekker Danielsberg fram en historie om daværende Frp-leder Siv Jensen.

Stenger etter over 100 år:- Fryktelig lei meg
- I forbindelse med valgkampen så ble det lagd noen humor/stunt-innslag av Tv 2. Det var på et slikt opptak hun fikk overlevert en bikinitopp under et besøk på Espa. Dette ble da kommentert og gjort et nummer ut av på debatten.
- De drev og skøya litt. I forbindelse med partilederutspørringa på TV, dreide det seg ikke så mye om politikk, men mest om en bikini på Espa, sier han og ler.

Vil stanse bonusfest: - Reagerer veldig
Det bekrefter han at var god PR for dem.
Espa-bikinien er altså en del av bensinstasjonens merch. Espa-merch går det også mye av, ifølge Danielsberg.
- Vi selger merch for 3-4 millioner kroner i året. Det er det ikke så mange bensinstasjoner som gjør, sier han.