Derfor står diktatorens «flygende palass» strandet

Gadaffis «Air Force One» støver ned på en fransk flyplass.

DIKTATOR: Oberst Muammar Gadaffi styrte Libya med jernhånd i fire tiår. Fortsatt er det uklart hva som skjer med presidentflyet hans, snart ti år etter hans død. Foto: Zohra Bensemra / Reuters
DIKTATOR: Oberst Muammar Gadaffi styrte Libya med jernhånd i fire tiår. Fortsatt er det uklart hva som skjer med presidentflyet hans, snart ti år etter hans død. Foto: Zohra Bensemra / Reuters Vis mer
Publisert

- De elsker meg, hele mitt folk, de ville dødd for å beskytte meg, hevdet Muammar al-Gaddafi under et intervju i februar 2011.

Diktatoren i det nordafrikanske landet Libya insisterte på at folket ikke protesterte mot ham.

I forrige uke tok libyere til gatene i hovedstaden Tripoli. De feiret at det er ti år siden starten av opprøret som førte til diktatorens fall.

Snart et tiår etter hans død, er det fortsatt uklart hva som skjer med presidentens myteomspunne luksusfly.

«Gal hund»

«Den gale hunden i Midtøsten», som han ble kalt av USAs president Ronald Reagan, styrte Libya med jernhånd fra 1969, fram til han ble styrtet under den arabiske våren i 2011.

På sine utenlandsreiser og statsbesøk vekket han oppsikt med å sette opp store ørkentelt, som han bodde i. Han var også kjent for sine personlige livvakter, kalt Amasonene, en topptrent elitestyrke bare bestående av kvinner.

Korrupsjon

Da presidentpalasset ble stormet i 2011, fikk verden se hvordan Gaddafi veltet seg i luksus, mens befolkningen i det oljerike landet led i fattigdom.

Ifølge BBC hadde Libya 32 milliarder dollar i oljeinntekter i 2010, noe landets seks millioner innbyggere merket lite til. Samme år skal arbeidsledigheten ha vært på cirka 30 prosent.

Luksusfly

Gaddafi ble fanget av opprørere i 2011 og seinere drept. Blant eiendelene det ble gjort beslag i var presidentens personlige fly. Det 60 meter lange gigantflyet, en Airbus A340-200, ble regnet som et av diktatorens store maktsymboler.

Journalister ble invitert inn i det som på utsida likner et stort passasjerfly. Det de Kalasjnikov-bevæpnede opprørssoldatene viste fram, minnet mer om et flygende palass. Inne i det enorme flyet finnes blant annet et luksuriøst soverom, et boblebad, i tillegg til en kino.

LUKSUSFLY: En libysk opprørssoldat tar et bilde av Muammar Gaddafis private fly med mobiltelefonen sin på den internasjonale flyplassen i Tripoli, 28. august 2011. Foto: Zohra Bensemra / Reuters
LUKSUSFLY: En libysk opprørssoldat tar et bilde av Muammar Gaddafis private fly med mobiltelefonen sin på den internasjonale flyplassen i Tripoli, 28. august 2011. Foto: Zohra Bensemra / Reuters Vis mer

Steinrike eiere

Flyet fikk sin første eier i 1996. Det var den steinrike broren til sultanen i Brunei, som skal ha pusset det opp for 250 millioner dollar. Fire år seinere kjøpte en annen riking – saudi-prinsen Al-Waleed bin Talal – flyet.

Det er av ham Gaddafi skal ha kjøpt det i 2006, for 120 millioner dollar, cirka en milliard kroner etter dagens kurs.

TATT OVER: En opprører poserer med et gevær, inne i Gadaffis luksusfly. Foto: Zohra Bensemra / Reuters
TATT OVER: En opprører poserer med et gevær, inne i Gadaffis luksusfly. Foto: Zohra Bensemra / Reuters Vis mer
FLYSENG: En opprører viser fram Gadaffis soverom ombord. Flyets seng har en speildekket sengegavl. Foto: Zohra Bensemra / Reuters
FLYSENG: En opprører viser fram Gadaffis soverom ombord. Flyets seng har en speildekket sengegavl. Foto: Zohra Bensemra / Reuters Vis mer
PÅ INNSIDEN: Opprørere viser fram innsiden av Gadaffis fly. Foto Zohra Bensemra / Reuters
PÅ INNSIDEN: Opprørere viser fram innsiden av Gadaffis fly. Foto Zohra Bensemra / Reuters Vis mer

Fløyet til Europa

Ifølge CNN skal opprørerne ha vurdert å fjerne den innvendige luksusen helt, og gjøre det om til et vanlig rutefly. Man ville kvitte seg med alt som kunne minne om den forhatte diktatoren.

Uansett skjebne var i alle fall én ting sikkert: Flyet måtte repareres. Flykroppen var herjet av borgerkrigens kuler og granater, og derfor skal den så vidt flygedyktige maskinen ha blitt fløyet på en tredjedel av vanlig marsjhøyde til Frankrike for reparasjon i 2012.

Ferdig fiksa i 2013 ble det sendt tilbake til Libya, men da sikkerhetssituasjonen i landet forverret seg i 2014, ble det fløyet tilbake til Frankrike.

Returen til fransk jord markerte starten på en internasjonal rettslig floke som har holdt Gadaffis luksusfly på bakken fram til i dag.

Juridisk floke

Det er det flere grunner til. I 2006, samme år som Gaddafi kjøpte flyet, inngikk Libya en avtale med et firma fra Kuwait om å bygge luksushotell utenfor hovedstaden Tripoli. Ettersom avtalen gikk i vasken, har kuwaiterne i en årrekke krevet erstatning fra libyske myndigheter.

Så seint som i 2015 forsøkte selskapet å inndra det aktuelle flyet for å betale deler av gjelda på rundt 7,8 milliarder kroner. Men en fransk domstol nektet, og slo fast at flyet har immunitet for å bli inndratt fordi det tilhører en suveren stat. Kuwaiterne anket. Ankesaken har ikke kommet opp for retten ennå, ifølge CNN.

Med i likningen er også flyselskapet Air France, som krever betalt for reparasjons- og vedlikeholdskostnader som har påløpt mens flyet har stått på fransk jord. Hvem som skal betale for dette, er usikkert. Kostnadene lå på rundt 30 millioner kroner i 2016, og har trolig økt siden.

Flyet skal fortsatt fungere. Sist i slutten av 2020, hevdet flyspottere at flyets enorme motorer ble testet.

Mens saken venter på tur i det franske rettssystemet, er det fortsatt usikkert hva som er skjebnen til Gadaffis «Air Force One».

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer