Derfor strømmer superyachtene til Kristiansand

Forrige helg var den splitter nye superyachten «Energy» innom havna i Kristiansand en svipptur - som den siste i en lang rekke luksuriøse gjester i Sørlandets hovedstad.

PÅ SØRLANDSBESØK: Superyachten «Energy» var på snarvisitt i Kristiansand på lørdag. Foto: Truls Vikøyr
PÅ SØRLANDSBESØK: Superyachten «Energy» var på snarvisitt i Kristiansand på lørdag. Foto: Truls Vikøyr Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For mange nordmenn regnes Kristiansand som et naturlig feriemål om sommeren. Like åpenbart er det kanskje ikke at havna i sørlandsbyen ofte får sommerlige besøk av svært luksuriøse fartøy - eid av utenlandske rikinger.

Luksusgjest

Forrige helg kunne Fædrelandsvennen fortelle at den nybygde superyachten «Energy», som er registrert i skatteparadiset Cayman Islands, la til kai ved Odderøya i Kristiansand lørdag morgen, etter å ha reist fra verftet Amels i Vlissingen i Nederland tordagen i forveien.

Men den lå ikke lenge nok til kais til at besetningen rakk verken en tur i Dyreparken eller en tur på konserthuset Kilden et steinkast unna, for i 16.30-tida lørdag hadde superyachten satt fart rett til havs igjen.

At superyachter legger jomfruturen innom Kristiansand er intet nytt. I februar 2017 la den spektakulære seilyachten «Super Yacht A» sin første seilas fra verftet i Nobiskrug i Tyskland til Kristiansand.

Denne superyachten eies av den russiske oligarken Andrej Melnitsjenko, og ble faktisk også beslaglagt i mars i år, som følge av EUs straffetiltak mot russere etter invasjonen av Ukraina.

- Alltid noen yachter på besøk

Også i fjor kunne Fædrelandsvennen fortelle om storfint besøk i Kristiansand havn. Den gangen var det superyachten Aquamarine, med en anslått verdi på 40 millioner dollar, som la jomfruturen til Sørlandet.

Båten var den gang eid av tidligere Chelsea-eier, oligarken Roman Abramovitsj, men tidligere i år overførte han yachteierskapet til en annen oligark, David Davidovitsj.

NON STOP: Yachten får problemer når den skal legge til kai. Non Stop TV med Sondre Rahm og Christian Wehus. Vi lager Norges beste viralprogram som daglig gir deg de mest spektakulære klippene du ikke vil gå glipp av! Vis mer

Havnedirektør i Kristiansand havn, Halvar Aglen, sier at det er veldig tilfeldig hvor mange superyachter de får besøk av hvert år.

- Det er ikke en del av den ordinære trafikantkjøringen her - det er ferjelinjer som går og slike ting. Så det varierer fra år til år hvor mange yachter som er her, men det er alltid noen, sier Aglen til Børsen.

- Er det stort sett på sommeren de kommer?

- Ja, det er stort sett på sommeren, svært unntaksvis ellers.

Momsfritak i EU

Og det er en helt spesifikk grunn som gjør at havna i Kristiansand er både velegnet og populær. Det er at alle varer som eksporteres ut av EU er momsfrie, forteller assisterende professor ved Norges Handelshøyskole Maximilian Todtenhaupt.

Siden han kommer fra Tyskland, har han naturlig nok god oversikt over hvordan det gjøres der.

- Vi vet ikke hva eierne gjør med yachten etter at de har tatt den ut av Tyskland, men tar du den ut av EU så får du erstatning for den momsen du har betalt. Det gjelder alle varer. Det viktige er at du som eier yachten ikke bor i EU, sier Todtenhaupt til Børsen.

Dermed er formålet med turen til Norge å få signert tolldokumenter som viser at yachten er eksportert ut av EU, slik at de kan få igjen momsen, som i Tyskland er 19 prosent.

- Norge er nesten perfekt

Todtenhaupt sier at det ganske ofte handler om rike russere som har kjøpt seg luksuriøse sjøfartøy. At Norge og Kristiansand er en yndet destinasjon for å få unna papirarbeidet, har også ganske naturlige forklaringer.

- Kristiansand er nærmest Tyskland på utsida av EU, og det er god forståelse mellom Skatteetaten i Norge og Tyskland. Når du har fått dokumentene stemplet i Norge er det veldig lett å få igjen momsen, sier Todtenhaupt.

Når vi vet at momsen i Tyskland er 19 prosent, og at man fort må opp i en halv milliard kroner for en superyacht, sier det seg selv at det er relativt store summer man kan få tilbake.

- Norge er nesten perfekt for dette. Det er nesten tilrettelagt for yachtene i Norge, og det er nok derfor det kommer så mange, sier Todtenhaupt, og understreker at det er fullstendig lovlig, og bare en del av EUs skatteregler.

For havna i Kristiansand betyr ikke yachttrafikken all verdens rent økonomisk.

- Det er normalt prisnivå hos oss, og vi velger å ligge lavt for å generere mye maritim aktivitet. Da skiller ikke vi på hvilke type fartøy det er. Det som styrer er om det er ledig kaiplass. Yachtene er ingen viktig del av økonomisida her i Kristiansand havn. Det er stort sett ferjer og containere som er det mest innbringende, sier havnedirektør Aglen.

Nordmann har designet

Når det gjelder superyachten «Energy», som var på snarvisitt i helga, er altså den splitter ny, og bygget ved verftet Amels i Nederland. Den er 78 meter lang, har plass til 14 gjester i til sammen 7 suiter, og kan ha en besetning på 27 personer.

Det er den anerkjente norske yachtdesigneren Espen Øino som har designet eksteriøret på «Energy», og det franske designhuset Zuretti som står for interiøret.

Hvem som eier superyachten er ikke offentlig kjent, og det er heller ikke prislappen på den. Men noen billig fornøyelse er det så definitivt ikke.

- Når den blir levert i 2022 vil den være den største superyachten Amels har bygd til dags dato når det gjelder volum, sa prosjektleder Daan Langezaal til Superyacht Times da yachten ble satt på vannet for testing i august i fjor.

Vil du ha en superyacht fra Amels «Limited Edition»-serie er startprisen på 42 millioner euro.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer