Stein er flyfast i Spania:

- Det er håpløst

Stein Yttereng er lite fornøyd med den manglende kundeservicen til flyselskapet SAS.

SAVNER INFORMASJON: Stein Yttereng kommer seg ikke hjem fra Spania. Foto: Privat
SAVNER INFORMASJON: Stein Yttereng kommer seg ikke hjem fra Spania. Foto: Privat Vis mer
Publisert

På lørdag skulle Stein Yttereng sette kursen hjemover mot Norge etter å ha tilbrakt flere dager på den spanske solkysten i Alicante, hvor han hadde vært med på en 60-årsfeiring.

Sammen med samboeren reiste han mot flyplassen da de fikk den nedslående beskjeden om at flyet deres var innstilt på grunn av teknisk trøbbel. Det førte til at de 152 passasjerene ikke kom seg hjem fra Spania.

Det var Adresseavisen som omtalte saken først.

- Hvordan var stemningen da dere fikk beskjeden?

- Den var ikke noe særlig. Det var tungt for en gjeng som var klare for å reise hjem, sier Yttereng til Dagbladet søndag formiddag.

KLATRET OPP: Passasjerene trodde ikke sine egne øyne da en person plutselig gikk på flyets vinge rett før avgang. Video: Twitter Vis mer

Savner informasjon

Trønderen sier at de har fått et telefonnummer som de kan ringe for å få mer informasjon, men sier at det tar svært lang tid å få svar, om de i det hele tatt får det.

- Flere av de vi reiser med har ventet opp mot to timer i telefonkø, og de som har kommet gjennom sier at SAS ikke kan svare på noen ting. Det er for dårlig, sier Yttereng til Dagbladet.

Selv jobber han som brigadeleder ved Trøndelag brann- og redningstjeneste og skulle vært på jobb søndag.

- SAS er ikke til stede i det hele tatt. Det er helt håpløst.

INNSTILT: SAS innstilte et fly fra Alicante på lørdag. Foto: Nicolas Economou/NurPhoto/Shutterstock
INNSTILT: SAS innstilte et fly fra Alicante på lørdag. Foto: Nicolas Economou/NurPhoto/Shutterstock Vis mer

Svarer på kritikken

Visepresident i public affairs i SAS, Lars Wigelstorp Andersen, sier til Dagbladet at de jobber på spreng for å løse problemene som har oppstått.

- Det er svært beklagelig om de opplever situasjonen slik som de sier. Når vi må innstille et fly, blir dette alltid en utfordring, sier han til Dagbladet.

Om den lange responstida på kundetelefonen, sier han:

- Det er dessverre altfor lang tid. Vi er fullt klar over at det tar tid og at folk mister tålmodigheten, men det er dessverre slik som skjer når mange prøver å nå oss, sier Wigelstorp Andersen.

- Kunne dere ikke satt inn ekstra folk som kunne svart kundene deres?

- Det kunne vi nok gjort, men dette skjedde på kort varsel, svarer han.

KARANTENEBRUDD: Politiet melder at en kvinne er anmeldt for karantenebrudd da hun skulle fly fra Gardermoen lørdag. Vis mer

Yttereng opplyser om at det nå ser ut til at de skal komme seg hjem på mandag. Han er likevel klar på at det ikke er godt nok av et selskap som SAS å drive kundeservice på denne måten.

På grunn av det innstilte flyet har de vært nødt til å booke flere netter på hotell. Informasjon om hvem som tar regninga har de heller ikke fått.

- Vi har ikke fått noen beskjeder om noe som helst rundt det økonomiske, sier Yttereng.

Wigelstorp Andersen i SAS forsikrer om at flyselskapet tar regninga.

- Vi tar selvfølgelig regninga for hotellovernattingene de har måttet booke. Vi kan ikke annet enn å beklage situasjonen, avslutter han.

- Alvorlig krise

Som Børsen nylig omtalte er SAS inne i en tøff periode. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener det er krise i flyselskapet.

- Det er ingen tvil om at SAS er inne i sin mest alvorlige finansielle krise noensinne, sa Elnæs til Børsen.

Med ni kvartaler på rad med solide underskudd, kan selskapet nå se inn i avgrunnen, melder Finans.dk.

For å unngå en katastrofal styrt, trenger selskapet å hente inn nye milliarder for å barbere vekk den massive gjelden.

Bemanningsmangel og forsinkede flyleveranser førte til at SAS måtte kutte 4000 flyginger i sommer. Trolig vil over 100 000 SAS-passasjerer blir flyttet over til andre flyavganger enn de opprinnelige, skriver DinSide.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer