Sydbank-analyse:

«Det ser mørkt ut»

Analytiker mener at et allerede kriserammet SAS er i ferd med å styre rett inn i et økonomisk mareritt.

I MOTVIND: Sydbank vurderer i en fersk analyse at SAS står overfor enorme utfordringer også i tida framover. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix / AP / NTB
I MOTVIND: Sydbank vurderer i en fersk analyse at SAS står overfor enorme utfordringer også i tida framover. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix / AP / NTB Vis mer
Publisert

Det skandinaviske flyselskapet SAS har de siste åra vært preget av en voldsom økonomisk turbulens. Luftfarten gikk inn i en historisk krise som følge av pandemien, og på toppen av dette skaper krigen i Ukraina ytterligere usikkerhet.

- Det ser mørkt ut for kriserammede SAS, lyder den klare vurderingen i en fersk analyse fra Sydbank, gjengitt av Finans.dk.

Sydbank-analytiker Jacob Pedersen mener det er en rekke faktorer som sørger for at SAS nå står i en tøffere situasjon enn sine konkurrenter: Et voldsomt underskudd i første kvartal, tap av markedsandeler mot lavprisselskaper, og trusselen om en milliardregning som følge av et kraftig oljeprishopp.

- Feil retning

Det driver kostnadene på flydrivstoff til himmels, noe som svir for hele bransjen. Pedersen presiserer imidlertid at SAS rammes hardere, fordi selskapet ikke har forsikret seg mot prisstigninger.

- Ting løper fort i feil retning for SAS. Selskapet henger etter nesten alle konkurrentene, og det blir en lang og vanskelig reise dersom SAS skal klare seg i konkurransen, sier Jacob Pedersen, gjengitt av Finans.dk.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair forklarer at verken SAS, Norwegian eller Flyr har sikret seg fastprisavtale på drivstoff - slik selskapene vanligvis pleier å gjøre.

- Det er flere årsaker til at man ikke sikrer seg. Det kan blant annet skyldes finansielle vurderinger eller et usikkert framtidsbilde. Nå har imidlertid drivstoffprisene økt ganske kraftig siden i fjor høst. På toppen av dette har oljeprisen eksplodert etter invasjonen i Ukraina, forteller Elnæs til Børsen.

Kjempebyks

- Bare den siste uka har prisene på drivstoff økt over 30 prosent. Det har ikke vært så kostbart siden 2008, fortsetter han

I motsetning til konkurrentene, står SAS i en langt mer økonomisk presset situasjon - med en gjeld på om lag 30 milliarder, ifølge Elnæs.

- Vanligvis utgjør drivstoffutgiftene 20-25 prosent av totalkostnadene til et flyselskap. Nå kan det fort utgjøre 30-40 prosent av kostnadene.

En annen faktor er at SAS flyr langdistanse. Når luftrommet over Russland er stengt, krever det alternative ruter, som kan resultere i at flyturen tar 2-5 timer mer hver retning. Ifølge Elnæs koster hver time i lufta om lag 100 000 kroner - noe som kan sørge for en betydelig ekstrautgift.

Konsernsjefen i SAS, Anko van der Werff, har allerede erkjent at flyselskapet står i en alvorlig situasjon. I årets første kvartalsrapport varslet han at SAS står overfor et kraftig kostnadskutt på 7,5 milliarder svenske kroner.

- SAS har i mange år vært tynget av en kostnadsstruktur som ikke er konkurransedyktig og hindrer selskapet i å nå sitt fulle potensial. I tillegg har de siste to åra vært de mest utfordrende i flybransjens historie. Reisemønster og markedsforhold forandres og vil påvirke selskapet ytterligere. SAS trenger en omstart mer enn noen gang, skrev Anko van der Werff i rapporten.

PROTESTERTE: På en oppsiktsvekkende måte tok Italienske flyvertinner til gatene 15. oktober. Foto: AP Vis mer

Økonomisk smell

I årets første kvartal endte resultatet før skatt på minus 2,6 milliarder svenske kroner. Til sammenlikning var underskuddet på 1,9 milliarder samme periode i fjor.

- Pandemien har rammet SAS fundamentalt - fra nedstenginger og reisebegrensninger til endringer i folks reisemønster. Uten radikal forandring, vil dette raskt tømme SAS for sine likvide midler, fortsatte van der Werff.

I midten av februar publiserte DnB Markets en markedsrapport, der de mente at en restrukturering av selskapet måtte til for å unngå konkurs, ifølge NTB.

«Med et estimert tap før skatt i første kvartal på rundt 1,9 milliarder svenske kroner, forhøyet gjeld og en ikke-konkurransedyktig kostnadsposisjon, ser SAS ut til å nærme seg konkurs med mindre selskapet kan gjennomgå restrukturering», skrev DnB Markets.

- Ekstra belastning

Elnæs understreker at det foreløpig ikke er noe i øyeblikksbildet som tyder på at SAS vil settes på bakken.

- SAS må gjennomføre sine varslede kostnadskutt. Selskapet har sju milliarder på bok, så det er sånn sett ingen akutt fare.

Konserndirektør Simon Pauck Hansen framholder overfor Finans.dk at SAS har beholdt sin posisjon som det ledende flyselskapet i Skandinavia. Han erkjenner samtidig at selskapet burde ha sikret seg mot oljeprishoppet.

- Det er en ekstra belastning som vi må bære, og så må vi se i hvilken grad vi kan justere på prisene. Vi går inn i en sommer hvor vi forventer større etterspørsel og mer fylte fly, sier Hansen til avisa.

Usikkerhet knyttet til veien videre, er noe luftfarten som helhet nå får kjenne på flykroppen.

- Dersom sommeren viser seg å bli dårlig, og at situasjonen eskalerer i Ukraina, vil alle flyselskaper få kjempeproblemer. Da vil trolig SAS få det tøffere enn andre selskaper som har en bedre finansiell situasjon, sier Elnæs.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer