Flystreiken:

Dette avgjør: - Tidenes mest upopulære streik

Flyeksperter tror staten vil gripe inn i flyteknikersteiken relativt fort, men inntil videre skaper lockouten store problemer for flytrafikken.

KAN BLI BAKKEFAST: Flyene i luftambulansetjenesten kan bli stående på bakken som følge av lockouten i flyteknikerstreiken. Dette vil være avgjørende for streiken. Her fra Luftambulansetjenesten i Tromsø, som opereres av Babcock Scandinavian AirAmbulance AS. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB
KAN BLI BAKKEFAST: Flyene i luftambulansetjenesten kan bli stående på bakken som følge av lockouten i flyteknikerstreiken. Dette vil være avgjørende for streiken. Her fra Luftambulansetjenesten i Tromsø, som opereres av Babcock Scandinavian AirAmbulance AS. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Jeg tror dette vil gå relativt fort, sier økonomiprofessor og flyekspert ved Norges Handelshøyskole, Frode Steen, til Dagbladet Børsen.

Ved midnatt natt til søndag trådte den varslede lockouten fra NHO i kraft. 450 flyteknikere fra NFO ble da nektet å være på jobb, og flyselskapene gikk usikre timer i møte.

Lockouten rammer også ambulanseflytjenesten.

Det er Arbeids- og inkluderingsdepartementet som vurderer og vedtar tvungen lønnsnemnd dersom Helsetilsynet mener konflikten mellom partene medfører fare for liv og helse.

Men hvor lang tid det faktisk kan ta før staten griper inn, er ikke lett å spekulere i, forklarer flyeksperter til Børsen.

Lite sympati

- På vegne av alle som blir berørte skulle jeg ønske jeg kunne si hvor langt tid det vil gå, men i stedet kan jeg bare si at jeg håper dette blir avsluttet så fort som mulig, sier flyanalytiker i Winair, Hans Jørgen Elnæs, til Børsen.

Helsetilsynets rapporter er unntatt offentlighet. Uten kjennskap til innholdet, ønsker derfor ingen av flyekspertene å spekulere i hvor lang tid det faktisk kan gå før staten bryter inn.

- Spørsmålet er bare når dette utvikler seg ti lå bli stort og omfattende nok, sier Steen og fortsetter:

- Jeg tror dette må være tidenes mest upopulære streik, i alle fall som jeg kan huske. Det er ikke særlig mye sympati å hente for verken lønn eller arbeidsforhold hos flyteknikerne nå. Jeg lurer på om de har feiltolket hvor mye og vanskelig dette ble.

FLYEKSPERT: Frode Steen er professor ved Norges Handelshøyskole, og har i tiår vært en ekspertstemme i flybransjen. Foto: NHH
FLYEKSPERT: Frode Steen er professor ved Norges Handelshøyskole, og har i tiår vært en ekspertstemme i flybransjen. Foto: NHH Vis mer

Flyteknikerstreiken startet sist lørdag. Stridens kjerne har vært flyteknikernes krav om 60 kroner mer per time, som tilsvarer en lønnsøkning på 17 prosent.

Det mener NHO er urealistisk høyt og det er ikke meldt om ny kontakt mellom partene etter at lockouten trådte i kraft.

- Uheldig situasjon

Elnæs forklarer hvilken utfordring som oppstår for ambulansetjenesten uten tilgjengelige flyteknikere:

Babcocks oppdrag, som drifter ambulanseflyene, er å frakte pasienter og organer fra A til B i situasjoner hvor det er behov for en hurtig transport.

Dersom flyet som er stasjonert på det aktuelle området, ikke kan fly fordi en tekniker ikke kan utføre en nødvendig kontroll, så er alternativet bakketransport.

ANALYTIKER: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
ANALYTIKER: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

- I en alvorlig situasjon er ikke det nødvendigvis en god løsning, så dette er ingen heldig situasjon for de som trenger umidelbar hjelp. Det tror jeg Helsetilsynet er veldig opptatt av, og det vil nok komme til å inngå i deres innstilling, sier Elnæs.

- Ingen bryter sikkerhet

Han forklarer at hvor ofte et fly må ha vedlikehold, varierer.

- Disse kravene er nedfelt i henhold til flytype og hvert flyindivid på bakgrunn av alder.

Et moderne passasjerfly fra eksempelvis Norwegian eller SAS, kan sjekkes ut gitte dager for deretter å fly en god del timer med - mindre det oppstår problemer som krever en sjekk. Nærmer det seg deadline for en rutinesjekk, har ikke pilotene lengre lov å fly dette flyet.

- Det er viktig for passasjerer å huske på at ingen fly tar av med en feil som krever en sjekk av teknikere. Sikkerhet tas på høyeste alvor i flybransjen, og ingen bryter dette, sier Elnæs.

Mye av vedlikeholdet foregår i hangaren på nattetid, men ved midnatt måtte altså alle flyteknikere legge fra seg verktøyet og gå hjem.

- Babcocks teknikere gjennomførte en inspeksjon av alle ambulanseflyene mellom kl. 23 og midnatt lørdag, for å gi maksimal tilgjengelighet fra midnatt, sa daglig leder Marius Hansen i Babcock Norden til TV 2 tidligere søndag morgen.

Ifølge TV 2 jobber i alt 25 flyteknikere i dette selskapet. Fem av disse er ikke organisert i NFO, og står dermed utenfor konflikten. Én av disse er på jobb i Brønnøysund søndag.

Elnæs understreker at flyteknikerne har gjort en fantastisk jobb med å klare å holde flest mulig fly i lufta mens streiken har pågått, men ved en lockout er altså ikke denne muligheten der lengre.

- Kan ikke pågå

I tillegg til regelmessig vedlikehold, kan det oppstå en rekke uforutsette hendelser som vanskeliggjør situasjonen i flytrafikken.

- Plutselig flyr man kanskje inn i en fugleflokk. Det er uforutsette hendelser som dette som gjør det vanskelig. De kan også være uheldige flere ganger på samme dag, som fører til utfordringer med flere fly samtidig, sier Elnæs.

Steen påpeker også at det heller ikke er opplagt at det bare er ambulansetjenesten som skaper problemer innen helse.

I Nord-Norge foregår mye av transporten inn til sykehus med Widerøe, dersom det er snakk om planlagte timer.

Lørdag sendte statsforvalteren en bekymringsmelding til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), som følge av at Widerøe nå har stengt ned kortbanenettet grunnet flyteknikerstreiken.

Samme dag sendte DSB denne videre til Justis- og beredskapsdepartementet. De bekrefter til Børsen at bekymringsmeldingen er mottatt, og sier departementet vil ta stilling til den så raskt som mulig.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer