Dette fikk myndighetene til å steile

- Evnet til å vekke forargelse, sier Brønnøysundregistrene. - Fette uakseptabelt, sier gründer.

IKKE ET FETT: Da Andreas Eriksen skulle registrere firmaet Fette Reint avslørte Brønnøysundsregistrene at det ikke er ett fett for dem hva folk kaller bedriftene sine. Han fikk avslag. Foto: Privat
IKKE ET FETT: Da Andreas Eriksen skulle registrere firmaet Fette Reint avslørte Brønnøysundsregistrene at det ikke er ett fett for dem hva folk kaller bedriftene sine. Han fikk avslag. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Da coronapandemien feide inn over Norge i mars ble Andreas Eriksen fra Tromsø, som mange andre i reisebyrå-bransjen, permittert.

Reisebyråbransjen har som kjent vært svart hardt rammet av coronakrisen, og etter å ha vært permittert i to omganger, mistet han jobben på slutten av sommeren. Samtidig åpnet det seg en ny mulighet.

Startet for seg selv

Via sin bekjentskapskrets klarte han å sikre seg et agentur på vaskemidler og startet for seg selv, skriver Nord24.

- Det dreier seg om en del produkter innen kjemi, vaskemidler og desinfeksjon. Vi har gjort undersøkelser for å sjekke potensialet på de produktene vi ønsker å formidle, og fikk positiv respons. På bakgrunn av det var det naturlig å satse, sier Eriksen til Børsen.

Han har siden oppstarten jobbet hardt for å få bedriften på beina. En av de viktigste tingene når man starter opp noe nytt er å få på plass et navn.

Sammen med en venninne som er utdannet innen reklame hadde Eriksen en kreativ prosess, der de landet på firmanavnet Fette Reint, som er nordnorsk for «veldig reint».

- Vi kom fram til at det var et kult navn som beskrev profilen og produktene vi vil tilby på en god og folkelig måte, med en nordnorsk schwung. Det er jo hovedsakelig det nordnorske markedet vi henvender oss til, sier Eriksen.

Fikk avslag

Å kalle firmaet Fette Reint ville være uproblematisk, trodde Eriksen. Det viste seg å være feil, for da han nylig skulle registrere Fette Reint som AS i Brønnøysundregistrene fikk han avslag. Begrunnelsen? Navnet er «egnet til å vekke forargelse».

- Vi anser navnet «Fette Reint» som egnet til å vekke forargelse ut fra termens opprinnelig betydning. Vi anser navnet som kjønnsdiskriminerende, sier Øyvind Vågan, underdirektør i seksjon næringsliv i avdeling registerforvaltning i Brønnøysundregistrene til Nord24.

Om noen skulle være i tvil: Brønnøysundregistrene mener at det nordnorske ordet «fette» opprinnelig er ordet fitte, altså et omstridt ord for det kvinnelige kjønnsorganet.

Eriksen framholder at bruken av det nordnorske dialektordet «fette» her betyr «veldig». Altså «veldig reint». Det må på ingen måte forveksles med fitte, ifølge ham.

- Det er jo antakelig det som er støtende, assosiasjonen til fitte og dialektformer av det samme ordet. Men ordet er egentlig helt urelatert, sier Eriksen, som altså ikke deler Brønnøysundregistrenes konklusjon at det er støtende.

- Fette uakseptabelt

- Ordet brukes både blant unge og gamle i Nord-Norge, og en del andre plasser, og da er fette reint det samme som «veldig reint». Det er et positivt ord. Fette god eller bra, er veldig god eller veldig bra, sier Eriksen.

- Så da tenker du at dette er en «fette dum» avgjørelse?

- Det er i alle fall «fette uakseptabelt» at man ikke kan få lov til å bruke dialekt i et firmanavn.

Eriksen tilstår at de har gjort undersøkelser knyttet til firmanavnet, da «vi skjønte at det kanskje ville vekke reaksjoner», men at de stort sett fikk positive tilbakemeldinger.

- Mange synes dette er gøy, navnet setter seg i hodet og da har vi jo på mange måter lykkes. Vi kunne kalt det Plettfritt AS, men vi ønsket en profil som er litt modig, sier Eriksen.

Flisespikkeri

Han understreker at dette ikke er noen viktig sak, og at han ikke er irritert, men mest ser på det som litt morsomt. Likevel synes han det er litt håpløst at Brønnøysundregistrene har brukt tre uker på å vurdere navnevalget.

- De lager ekstra ugagn gjennom flisespikkeri, og det er unødvendig, sier han, og legger til at han kommer til å sende dem et brev, for å bedre forstå hvordan sånne prosesser foregår og gi sitt syn til kjenne.

Eriksen kan klage avslaget inn til Nærings- og fiskeridepartementet, men det har han ingen planer om å gjøre. Han har derfor gjort retrett og registrert bedriften under Fetter Reint AS i Brønnøysundregistrene.

Men navneendringen skjer bokstavelig talt bare på papiret. For både på Facebook-sider, i reklamemateriell og i all kommunikasjon med kunder for øvrig vil navnet fremdeles være Fette Reint.

Nå venter han på at papirnavnet, «Fetter Reint AS» altså, skal godkjennes av Brønnøysundregistrene, noe han regner med at det gjør. Han ser positivt på 2021, og mener selskapet har et godt grunnlag for å skape flere arbeidsplasser.

- Det er mange arbeidsplasser innenfor reiselivet som har røket. Det er mange unge mennesker som har mistet jobben. Jeg tenker det er kult å tjene penger og ha produkter folk vil ha, men det er også kult å ha muligheten til å skape en arbeidsplass eller to i tiden som kommer. En del av målsettingen for neste år er å utvide bedriften på den menneskelig fronten, sier gründeren av Fette Reint.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer