Opphopning av containere i havner:

Dette viser krisa

På kort tid har ting blitt snudd fullstendig på hodet: Under coronapandemien var det for få containere - nå er det altfor mange.

HOPER SEG OPP: Stadig flere containerhavner blir fulle. I Houston har de nå måtte innføre et gebyr for tomme containere som ligger over ei uke. Foto: Reginald Mathalone / NurPhoto / Shutterstock / NTB
HOPER SEG OPP: Stadig flere containerhavner blir fulle. I Houston har de nå måtte innføre et gebyr for tomme containere som ligger over ei uke. Foto: Reginald Mathalone / NurPhoto / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Under corona-pandemien var det store utfordringer for de globale logistikkjedene, og da spesielt til sjøs.

Nedstengninger ga store problemer, og skip lå i kø for å få losset flere steder i verden. Det hjalp heller ikke på situasjonen da lasteskipet MV «Ever Given» ble liggende på tvers av Suezkanalen og sperret for all trafikk i flere døgn.

Problemet er snudd på hodet

Et annet problem var mangel på containere: Det var simpelthen ikke nok til å få fraktet alle varene som lå og ventet på å bli sendt av gårde til folk som hadde ekstra penger å bruke på varer, ettersom alle opplevelser, ferier og restaurantbesøk ble sterkt begrenset av pandemien.

Nå har det slått helt i motsatt retning, for den globale økonomien har fått et nytt problem, ifølge CNBC:

For mange containere.

Dette er enda et tegn på fallende global etterspørsel og økonomiske nedgangstider - altså en resesjon.

- Det er ikke nok lagerplass til å lagre alle containerne, fortalte Christian Roeloff, sjef for den digitale containerlogistikkplattformen, Container xChange i forrige uke.

I tillegg sa han at det vil bli ytterligere press på lagringsplassen når leasingkontrakter går ut, og enda flere containere må settes på land.

- Store varelagre

Senioranalytiker i Danske Bank, Eirik Melle, mener også de fulle containerlagrene forteller en tydelig historie.

- Jeg tror kanskje det aller viktigste er at det er et tydelig tegn på at renteøkninger og inflasjon virkelig virker. Vi ser en reduksjon i etterspørselen fra forbrukere, og forhandlere har store varelagre, sier Melle til Børsen.

Han påpeker at det er nettopp det som skjer nå som er poenget med renteøkningene, både i Norge, USA og i andre større økonomier. Sentralbankene vil dempe overopphetingen i økonomien, og dempe inflasjonen.

- Renta er til for det. Du skal dempe prisene. Det er en valgt strategi, og virkemidlene som blir brukt virker, sier Melle.

Og her kan man kikke til fraktmarkedet for å se om det fungerer.

- Fraktmarkedet tar pulsen på økonomien. Det er shippingen som flytter brorparten av varene rundt forbi i verden, sier Melle.

Også shipping-giganten Maersk har slått alarm. I forrige uke gikk de ut og sa at en resesjon truer.

- På den ene siden har vi aldri levert et så godt økonomisk resultat, men hver indikator vi ser på blinker mørkerødt. Vi forventer en nedgang, og vi forventer lavere inntjening framover, sa Maersk-sjef Søren Skou.

Innfører gebyr

Selv om det er en valgt strategi, så skaper det utfordringer for havnene når det hoper seg opp med containere. I Houston har de sett seg nødt til å begynne å kreve avgifter for containere som står i havna lenger enn sju dager.

- Ofte blir de stående flere uker i strekk. Det store antallet containere på skip eller i havner gir oss for lite lagringsplass, noe som bare forverrer den pågående krisa i forsyningskjeden, ettersom det påvirker muligheten til å flytte containere, sier Darin Miller nasjonal marinesjef ved selskapet Sedgwick.

Samtidig har altså forhandlere store varelagre nå, ifølge Melle. Han mener det er en kombinasjon av to ting.

- En del har nok den seineste tida opplevd en nedgang i etterspørselen, men det er nok mange som har tilpasset seg det som inntil nå har vært et vanskelig fraktmarked. Der man i fjor manglet mange varer inn mot julehandelen, har de vært tidligere ute i år og bestilt mer, sier Melle.

- Mye tilbud

I år har det blitt solgt færre varer, men til en høyere pris, sånn at omsetningstallene har vært høye på tross av nedgang i salg.

Samtidig er de høye varelagrene svært gode nyheter for forbrukerne.

- Over hele fjøla er det høyere varelager, og det er lavere etterspørsel enn de siste åra. Nå er det kanskje urettferdig å sammenlikna med coronaåra, vi må kanskje se til 2019, men en del vil få problemer med likviditeten hvis de ikke får solgt ut til en fornuftig pris, sier Melle, og legger til:

- Vi vil få mye mer tilbud denne sesongen, enn i fjor.

- Det siste der er i alle fall en god nyhet til oss forbrukere.

- Ja, det blir forbrukernes Black Friday i år.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer