- Gitt at dette medfører riktighet, forteller det meg at de som sitter og forhandler ikke har tatt innover seg hva som faktisk er nødvendig, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund.
Mandag, kort før dette intervjuet med Carlsen, skrev Dagbladets finansnettsted Børsen at regjeringens budsjettforhandlinger med Fremskrittspartiet ikke ser ut til å skaffe luftfarten kontantstøtte.

Dermed kan Norwegian, det norske selskapet som er hardest rammet av luftfartskrisen, være ille ute.
- Verre for Norwegian
En kontantstøtte til luftfarten er det tiltaket som en samlet bransje, frontet av NHO Luftfart, har bedt om nesten helt fra pandemien rammet.

Øyner håp for Norwegian
- Det som bransjen har argumentert med, er at det er helt nødvendig med en kontantkompensasjon, ikke bare for Norwegian, men for hele bransjen, og vi mener fortsatt at det er nødvendig og riktig, sier NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe til Børsen.
- Er det mulig for bransjen, deriblant Norwegian, å greie seg uten en kontantstøtte?
- Jeg vil helst slippe å svare på det nå, sier Lothe.
- Ikke en krone
NHO Luftfarts administrerende direktør vil ikke uttale seg om hvor alvorlig det er for bransjen hvis det Børsen skriver skulle bli sluttresultatet, fordi han «ikke kjenner fasiten».
- Det er hittil ikke lagt en krone på bordet i kontantkompensasjon til luftfarten, sier Lothe.

Det legger han ikke skjul på at han er misfornøyd med, tatt i betraktning at resten av næringslivet har hatt støtteordninger nesten fra begynnelsen av pandemien.
Mens regjeringen har sagt nei til kontantstøtte til luftfarten, har Senterpartiet gått inn for dette - noe også Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet i forrige uke var åpne for.
NTB skrev mandag at løsningen vil bli at regjeringspartiene og Frp ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med nye grep som kan redde luftfarten.
Også Dagbladet fikk bekreftet dette fra kilder tett på forhandlingene.
- Verre for Norwegian
Bare økte rutekjøp og en videreføring av fritaket for flypassasjeravgiften, er etter Yngve Carlsens mening slett ikke nok.
- Når det ikke flys, betyr fritak for flypassasjeravgift svært lite, sier Carlsen til Børsen.
- Vil Norwegian kunne greie seg uten en kontantstøtte?
- Dette vil gjøre det enda vanskeligere for Norwegian, men også for de to andre norske flyselskapene. Det er jo også diskriminering av flyselskapene i forhold til andre selskaper som er rammet av Covid-19, sier Carlsen.

Ni av ti borte - enorme tap
Børsen har hittil ikke fått noen kommentar fra Norwegian.
- Ulogisk
Yngve Carlsen ser ingen logisk grunn til at luftfarten ikke får kontantstøtte, mens andre får.
- Det regjeringen og forhandlingspartnerne deres må svare på, er «hva er beveggrunnen til å holde luftfarten utenom?», sier Carlsen, som selv ikke vil spekulere i grunnen.
- Det er likevel ulogisk å holde luftfarten utenom en kompensasjonsordning, når resten av norsk næringsliv blir tilført så store milliardbeløp, sier han.
