Krim

Diskuterer gigantprosjekt:
- Aldri forsøkt før

Russiske og kinesiske næringslivsledere med tilknytning til myndighetene har diskutert mulighetene for å bygge en undervannstunnel mellom Krimhalvøya og russisk fastland, ifølge Washington Post.

PÅ BRUA: Russlands president besøkte Kertsj-brua mellom Russland og Krimhalvøya i desember 2022 etter at den var blitt rammet av en eksplosjon et par måneder tidligere. Nå diskuterer ledere i russiske og kinesiske selskaper å bygge en undervannstunnel på den samme strekningen. Foto: Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP, File
PÅ BRUA: Russlands president besøkte Kertsj-brua mellom Russland og Krimhalvøya i desember 2022 etter at den var blitt rammet av en eksplosjon et par måneder tidligere. Nå diskuterer ledere i russiske og kinesiske selskaper å bygge en undervannstunnel på den samme strekningen. Foto: Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP, File Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

NEW YORK (Børsen): Washington Post har fått tilgang til eposter om disse hemmelige samtalene etter at det ble fanget opp av ukrainsk etterretning.

Målet skal være å bygge en undervannstunnel mellom Krimhalvøya og Russland, som vil være beskyttet fra ukrainske angrep.

Russland annekterte Krimhalvøya fra Ukraina i 2014. Allerede året etter begynte de arbeidet med Kertsj-brua. Den 19 kilometer lange bruforbindelsen mellom Krim og Krasnodar-regionen i Russland sto klar for biltrafikk i 2018, og jernbanetrafikk i 2019. Russlands president,

To personer skal være drept i et angrep mot Krim-brua natt til mandag. Video: Dagbladet TV Vis mer

Vladimir Putin, var selv til stede under åpningen av det som er blitt et symbol på den russiske invasjonen. Den er også den viktigste transportveien mellom Russland og det okkuperte området i Ukraina.

Angrep

Siden Russland invaderte Ukraina i februar 2022, er brua blitt utsatt for flere sabotasjeangrep, og den har i perioder måtte stenge. Ifølge dokumentene Washington Post har fått tilgang til, er ideen at en undervannstunnel vil være langt mer beskyttet mot ukrainske angrep.

Imidlertid vil utfordringene med å bygge en slik tunnel samtidig som krigen pågår, bli enorme, ifølge amerikanske tjenestepersoner og ingeniøreksperter. De sier et prosjekt av et slikt omfang vil koste milliarder av dollar og ta år å gjennomfør, og det er aldri før er blitt forsøkt i en krigssone, skriver Washington Post.

EKSPLOSJON: Røyken velter opp etter en stor eksplosjon på Kertsj-brua 8. oktober 2022. Foto: Vladimir Mordunov/UPI/Shutterstock
EKSPLOSJON: Røyken velter opp etter en stor eksplosjon på Kertsj-brua 8. oktober 2022. Foto: Vladimir Mordunov/UPI/Shutterstock Vis mer

Ved å dele epostene håper ukrainske myndigheter også å avdekke Kinas rolle i krigen. Epostene indikerer nemlig at noen av Kinas største byggeselskaper er villige til å delta. Det kan skape stor politisk og økonomisk risiko for Kina. Offisielt har aldri landet anerkjent Russlands annektering av Krimhalvøya, og dersom kinesiske selskaper går inn i tunnelprosjektet med Russland, vil de bli rammet av økonomiske sanksjoner fra USA og Europa.

Putins barndomsvenn

Epostene nevner blant annet møter med kinesiske utsendinger på Krim. En av epostene fra 4. oktober beskriver hvordan det statseide, kinesiske jernbaneselskapet CRCC er «klare for å sikre konstruksjonen av jernbane- og veikonstruksjonsprosjekter av enhver kompeksitet i Krim-regionen».

Den russiske forretningsmannen Vladimir Kalyuzhny omtales som generaldirektør for det russisk-kinesiske konsortiumet som diskuterer tunnelplanene. Til Washington Post beskriver han hele saken som «tomt prat». Han sier også at han ikke vil gi ytterlige informasjon til «fiendens medier» før han legger på.

Noen av selskapene som er involvert i samtalene, er knyttet til Putins barndomsvenn Arkady Rotenberg. Han ble blant annet styrtrik på å bygge ut anlegg til Sotsji-OL i 2014. Siden skal 71-åringen, som er under vestlige sanksjoner, ha vært svært involvert i eiendomsutvikling på den annekterte Krimhalvøya. Selskapet hans Stroygazmontazh var også en av hovedselskapene bak byggingen av Kertsj-brua.

VENNER: Russlands president, Vladimir Putin, sammen med barndomsvennen og oligarken Arkady Rotenberg under byggingen av Kertsj-brua i 2016. Foto: Alexei Druzhinin/Sputnik, Kremlin, File Pool Photo via AP, File)
VENNER: Russlands president, Vladimir Putin, sammen med barndomsvennen og oligarken Arkady Rotenberg under byggingen av Kertsj-brua i 2016. Foto: Alexei Druzhinin/Sputnik, Kremlin, File Pool Photo via AP, File) Vis mer

- Spørsmål om tid

For Ukraina er et av hovedmålene i krigen å gjenvinne kontrollen over Krimhalvøya. Siden de startet sin motoffensiv mot de russiske styrkene i landet i sommer, har myndighetene i Kyiv trappet angrepene mot mål på halvøya kraftig opp.

- Vi har fortsatt ikke tatt full kontroll over Krimhalvøya og sjøområdene rundt, men det vil vi. Det er bare et spørsmål om tid, sa Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj i slutten av oktober, ifølge The Independent.

For å lykkes med dette er det svært viktig for Ukraina å få kuttet den viktigste transportveien for Russland inn til Krimhalvøya - nemlig Kertsj-brua. Nye satelittbilder skal også vise byggingen av en ny jernbanelinje som forbinder Russland med Krimhalvøya via okkuperte landområder i Ukraina.