Disney-sjef om strømming: - Det finnes en grense

Med lanseringen av Star i Norge hiver Disney seg for alvor inn i kampen om de voksne kundene, men heller ikke strømmetreet vokser inn i himmelen, mener Disney-sjef.

TROR PÅ FRAMTIDA: Disneys Norden-sjef, Hans van Rijn, tror Disneys styrke ligger i at de skaper og eier eget innhold. Foto: Disney
TROR PÅ FRAMTIDA: Disneys Norden-sjef, Hans van Rijn, tror Disneys styrke ligger i at de skaper og eier eget innhold. Foto: Disney Vis mer
Publisert

Kampen om strømmekundene hardner til i Norge. En rekke store internasjonale aktører, som for eksempel Netflix og HBO, er allerede godt etablert i det norske markedet.

Og nå satser også Disney for fullt. I fjor høst lanserte de Disney+, og 23. februar vil tilbudet bli ytterligere utvidet når Star inkluderes i tjenesten.

Her skal Disney tilby mer innhold til sitt voksne publikum, enten det dreier seg om gamle kjente serier og filmer, eller nye produksjoner fra noen av TV-studioene Disney eier.

Strømmegigantene Disney nå for alvor utfordrer, som i første omgang altså er Netflix og HBO, har henholdsvis 200 og 142 millioner abonnenter. De ferskeste tallene fra Disney viser at de har 94,9 millioner.

Ingen mål om å bli nummer én

Børsen har fått innvilget digital audiens med Disneys dansk-nederlandske Norden-sjef, Hans van Rijn, i forkant av Star-lanseringen.

Van Rijn sier til Børsen at det for dem ikke er noen målsetting i seg selv å bli den største aktøren i strømmemarkedet.

For dem handler det om å få lansert Disney-tjenesten i Norden, og at brukeropplevelsen skal være i toppklassen.

- Det er mindre viktig for oss om vi ligger som nummer en, to eller tre. Det er viktigere for oss om vi leverer på de målsettinger vi har satt. Antall abonnenter, hvor lang tid folk bruker på tjenesten, lojaliteten på tjenesten.

I Norge er det drøyt fem millioner innbyggere, men det er ingen mangel på strømmetjenester, enten det er betalingstjenester, reklamefinansierte tjenester eller gratistjenester. Det er Netflix, HBO, Viafree, Dplay, TV2, NRK, Amazon Prime og mange flere.

- Finnes en grense

Det naturlige spørsmålet da er om det er plass til alle aktørene, i et, i alle fall i globalt perspektiv, lite marked som Norge.

- Akkurat nå, med effekten av corona, så er det litt vanskelig å si hvordan markedet er i forhold til en normaltilstand. Generelt sett kan man si at strømmemarkedet år for år for år har blitt boostet mer og mer og mer. Det gjelder både betalingsdelen, men det er også den reklamefinansierte delen som vi kjemper mot, sier van Rijn.

- Jeg tror at vi i år og også neste år vil se fortsatt vekst i Norge og Norden generelt sett, men jeg tror også at det er en grense for hvor mange tjenester det kan være.

Han mener det er spesielt to ting som vil være spesielt viktig for utviklingen.

- Nummer en er forbrukerne som sådan. Ønsker de egentlig færre tjenester, blir det for mange valg mellom tjenester, blir det for mye innhold å velge mellom? Ønsker noen av forbrukerne mer aggregering av innhold? sier van Rijn.

SENSUR: Disney+ bekrefter at de har fjernet nakenhet i videoen Splash. Bilder fra Disney. Vis mer

- Bør eie innhold

Den andre faktoren han trekker fram, og som han mener er nøkkelen til suksess, er å skape og eie eget innhold.

- Jeg tror de tjenester som er avhengige av å kjøpe innhold og rettigheter får en større utfordring.

- Dette er vel i stor grad de klassiske lineære TV-kanalene, som kjøper innhold?

- Noen av dem gjør det. Det er en del som er superdyktige på norsk innhold, som de selv eier. Det er også en posisjon å ta, akkurat som NRK er fantastiske på norsk innhold av gode grunner. Når du beveger deg ut i andre sjangre, der du ikke eier dine egne rettigheter, eller beveger deg ut i innkjøp av internasjonalt innhold som du heller ikke eier, så er det vanskelig hvis det er det du er avhengig av, lyder Disney-sjefens spådom.

Optimist

Av akkurat samme grunn som han tror noen kan få utfordringer, er han optimistisk på Disneys egne vegne. Han forklarer at de med Star tilføyer den andre delen av det Disney er, som er innhold fra en rekke TV-studioer som gjennom en årrekke har gitt ut film- og TV-seriesuksesser.

- Vi er et firma som skaper og eier innhold. Alle de studioene som nå skal levere til Star, og Disney, Pixar, Marvel, Star Wars og National Geographic, det er innhold som gjennom tiden har vist sin verdi. Derfor tror vi at innholdet er vår styrke, og det at vi eier innholdet er helt klart en fordel det også.

Blant innholdet som nå blir tilgjengelig via Star er både gamle og nye filmer og serier, som «Titanic», «Alle Elsker Mary», «Lost», «24» og også serier som i dag er tilgjengelig på konkurrerende strømmetjenester, som for eksempel «Sons of Anarchy».

- Vil disse seriene bli eksklusive hos dere når dere lanserer Star?

- Det er et godt spørsmål. Våre forretninger har tidligere, i tillegg til kinofilmer og alt mulig annet, vært å lisensiere innhold ut, sier van Rijn.

- Vi har noen avtaler som fortsatt løper, og vi respekterer de avtaler vi har med partnere vi har hatt i mange år.

Disney-sjefen deler det gamle innholdet inn i tre deler.

  • Innhold Disney tar tilbake og legger eksklusivt på egen plattform.
  • Avtaler som fremdeles løper, og som utgår seinere, og som så vil være en del av det innholdet Disney tar tilbake og legger eksklusivt på tjenesten.
  • Innhold som helt fint kan leve både hos Disney, og hos andre strømmetjenester. Det kan være titler som bidrar til å gi strømmetjenesten bredde, men som ikke i seg selv gir noen nye kunder.

Stor bakkatalog

- Alt det nye vil være eksklusivt. Det vil ligge titler som er eksklusive, så vil det være innhold som seinere kommer til å være eksklusivt, og innhold som ikke er det.

- Hvor viktig er det for dere at dere har en bakkatalog med mange kjente og kjære serier?

- Før vi lanserte Disney+ hadde vi mange diskusjoner internt rundt viktigheten av nytt materiale, nye originaler, versus bibliotek. I juleperioden, som selvfølgelig er spesiell fordi Disney har den historien det har i Norge og Norden, så ble det sett veldig mange av våre klassiske Disney-filmer, sier van Rijn og fortsetter.

- Generelt sett har vi på Disney+ vært overrasket over hvor balansert det er mellom det gamle og det nye. Når vi lanserer noe som Mandalorian, som booster tjenesten, så ser vi hva nytt innhold kan gjøre. Så ser vi også på forbruket av filmer og serie fra tidligere, for eksempel Frozen 1 og 2, da kan vi se at det ses igjen og igjen, og spesielt av barn.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer