Dersom flyselskaper som SAS og Norwegian trodde at tida var inne for å slikke sine økonomiske sår etter coronakrisen og en dyr flygelederkonflikt, må de tro om igjen.
Det skriver Finans, som melder at en dobbeltsmell er på vei. Danmarks svar på Avinor, Naviair, setter nemlig opp avgiftene for flyselskaper.

Vekker internasjonal oppsikt: - Fascinerende
Det statlige selskapet står klar med en ekstraregning til selskapene på knappe 400 millioner danske kroner i form av høyere avgifter de neste sju åra.
SAS, som har flest avganger til og fra Københavns lufthavn, er kritiske.
- Vi er selvsagt overrasket over at resultatet er at flyselskapene og deres passasjerere fullt ut må kompensere flytjenestene, inkludert Naviairs tap, nå som vi og alle andre flyselskaper fortsatt sliter med å komme oss etter pandemien. I realiteten betyr det at flyselskapene må betale for tjenester de ikke har fått, sier SAS' pressesjef Alexandra Lindgren Kaoukji.
Også Norwegian stiller seg kritiske, ifølge Finans.

Ble «livredd» etter SAS-tur
- Vi holder på med å beregne kostnadene i forbindelse med problemene ved København lufthavn, og vil i den forbindelse også se på dette sier kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh i Norwegian.
Ifølge Finans er ikke dette den eneste kjemperegninga flyselskapene står overfor. Nå pågår det også forhandlinger mellom selskapene og flyplassen om avgifter. Kastrup har en ekstragjeld på 2 milliarder kroner etter pandemien.
- Dette kommer på et svært dårlig tidspunkt for mange flyselskaper, sier analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank til avisa.