Dramatisk advarsel: - Katastrofe

SAS-krisa blir mer alvorlig for hvert eneste minutt som går uten en avtale mellom selskapet og pilotene. I verste fall kan hele SAS gå under, advarer selskapets toppsjef.

KRISE: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs analyserer signalene fra partene i SAS-streiken. Vis mer
Publisert

STOCKHOLM / OSLO (Børsen): Mens SAS og selskapets piloter var på vei inn til intense forhandlinger i Stockholm torsdag morgen, gikk selskapet ut i en børsmelding og advarte om at de kan bli nødt til å «radikalt» nedskalere selskapet.

I verste fall kan hele selskapet gå under, advarer SAS-sjef Anko van der Werff:

- Streiken setter chapter 11-prosessen, og i ytterste konsekvens selskapets overlevelse, på spill, sier van der Werff i børsmeldingen.

Etter at SAS-pilotene gikk ut i streik for ei uke siden, har SAS søkt om og fått konkursbeskyttelse i USA. Det betegnes som chapter 11, som kort fortalt er en juridisk prosess for finansiell restrukturering under tilsyn av en føderal amerikansk domstol.

Den innebærer at selskapets kreditorer ikke kan begjære selskapets konkurs.

At selskapets framtid står på spill er likevel ingen overdrivelse, om vi skal tro flyanalytiker og førsteamanuensis ved BI, Espen Andersen. Han omtaler streiken som «en katastrofe for SAS» overfor TV 2.

- De taper så inni helsike mye penger, og det i den tiden hvor de skal tjene mye penger. Det er så dårlig timing som det kunne ha blitt, sier han til kanalen.

Andersen viser til at SAS selv har opplyst at de hadde i underkant av 8 milliarder svenske kroner i kontanter før streiken startet, og at de i dag varslet at de har tapt 1,3 milliarder kroner på ei drøy uke.

- Da holder det til over sommeren, kanskje, om det fortsetter på denne måten, svarer han på kanalens spørsmål om hvor langt unna SAS er en eventuell konkurs.

- Sett at de finner en løsning i dag, så ser det ikke bra ut for SAS uansett. De har ikke tjent penger hittil i år, og kommer ikke til å tjene i sommer, mener Andersen videre.

STREIKER FORTSATT: Roger Klokset, som representerer de norske SAS-pilotene, holder kortene tett til brystet etter at forhandlingene startet opp igjen onsdag 13. juli. Reporter: Linn-Christin Marthinussen. Video: Nikolai Hjetland. Vis mer

- Ikke en livbøye

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair er enig i at det ikke finnes noen garanti for at SAS skal komme seg enkelt gjennom en rekonstruksjonsprosess.

- Det er klart at selskapet kommer under press. Dersom denne streiken ikke tar noen ende, men fortsetter i flere dager eller ei uke til, så strupes SAS' likviditet, sier Elnæs til Børsen.

Han sier at «de aller fleste flyselskap som har vært gjennom en Chapter 11-prosess, har kommet ut bedre i den andre enden», men minner om at det ikke er gitt at det blir tilfellet for SAS.

- Konkursbeskyttelse er ikke en livbøye som holder deg flytende for enhver pris. Det er ikke en skuddsikker løsning som garanterer at man kommer seg videre uten noe problem. SAS skal gjennom mye turbulens, sier han.

- Må vurdere tvangssalg

SAS varsler torsdag at dersom pilotstreiken fortsetter «må selskapet vurdere tvangssalg av verdifulle strategiske eiendeler og samtidig radikalt nedskalere omfanget av SAS' virksomhet og flyflåte».

I så fall vil det «bli vanskelig for SAS å gjenoppbygge til den samme størrelsen», hevder selskapet videre.

SAS-STREIK: Hotellkonge Petter Stordalen sier han synes det er ufattelig leit at ting har blitt som de har blitt i SAS. Video: Expressen. Reporter: Daniel Ingmo Vis mer

Sydbank-analytiker Jacob Pedersen uttalte til Børsen onsdag at det er sjelden vi ser et nordisk selskap i en så dårlig økonomisk situasjon som SAS befinner seg i nå. Han understreket imidlertid at det ikke er noen umiddelbar fare for at SAS går konkurs.

- Så lenge de er i denne prosessen i USA, så er de beskyttet fra å gå konkurs. Derfor er det ingen umiddelbar fare for at det skal skje. Det er hele poenget med chapter 11. Men hvis de ikke får restrukturert økonomien sin, og ikke får nye avtaler på plass, så kommer de til å ha store problemer, sa Pedersen til Børsen.

Torsdagens børsmelding fra SAS bekrefter det bildet, mener han.

- Dagens melding indikerer helt klart hvor kritisk situasjonen er, sier Pedersen til Dagens Næringsliv i dag.

Han mener at alt som nå kommer fra både SAS-ledelsen og pilotene kan ses på som en del av forhandlingene, og får støtte av analytiker Carl Frederick Bjerke i Arctic Securities:

- Meldingen er nok et forsøk på å øke presse på pilotene for å komme selskapet i møte, sier Bjerke til den samme avisa.

Flyanalytiker Elnæs har imidlertid ikke noe som helst tro på den teorien:

- Jeg tror ikke at det er snakk om noe pressmiddel. Dette er jeg helt sikker på at alle partene rundt forhandlingsbordet er godt orientert om underveis, sier han til Børsen.

- Store komplikasjoner

Elnæs minner om at SAS er et børsnotert selskap som står i en meget alvorlig situasjon.

- Da plikter selskapet å være ryddige i å informere markedet om hva som skjer, og hvilke konsekvenser streiken har for den daglige driften og for forhandlingene knyttet til SAS Forward, sier han.

Streiken er nå inne i sin ellevte dag og andre forhandlingsrunde med meklere til stede i Stockholm. Elnæs tror partene kommer til å lykkes med å komme til enighet innen kort tid.

- Jeg må nesten være så optimistisk. Det blir store komplikasjoner hvis det trekker ut over helgen, sier han og forklarer:

- Da er det mange tusen charterturister som skal fraktes ut og hentes hjem fra rundt Middelhavet. Situasjonen vil bli enda mer kaotisk om ikke det er på plass, så jeg tror vi har en løsning før helgen. Jeg håper inderlig det.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer