«Drillo»: Håver inn på is-comeback

Fotballegenden innrømmer taktisk millionblemme på nittitallet. Nå casher han inn på comebacket med isgiganten.

- BESTSELGER: Med en royaltyavtale på plass, kan Egil «Drillo» Olsen håve inn på salget av isen som bærer hans navn. Foto: Anne-Lene Molland / Diplom-is

- BESTSELGER: Med en royaltyavtale på plass, kan Egil «Drillo» Olsen håve inn på salget av isen som bærer hans navn. Foto: Anne-Lene Molland / Diplom-is

Vis mer
Publisert

I februar ble det kjent at nittitallsfavoritten «Drillo»-isen gjør comeback.

- Det er veldig moro å kunne hente «Drillo»-isen tilbake, akkurat som vi husker den. Vi ser et stort engasjement, sier markedssjef i Diplom-Is, Marianne Grøtte til Børsen.

Solgte sju mill.

Den ikoniske isen er formet som to fotballer, har karamell-trekk med biter av cornflakes, og krokankuler med melkesjokoladetrekk inne i vaniljeisen.

Den var i sin tid svært populær.

Mellom 1994 og 1998 ble det solgt sju millioner eksemplarer av den, der en yngre utgave av trenerlegenden Egil «Drillo» Olsens (79) ansikt pryder papiret.

COMEBACK: Drillo-isen relanseres for andre gang. Egil «Drillo» Olsen har fått en helt annen avtale denne gange. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Inntektssmell

Isen var en del av Diplom-Is' sponsoravtale med fotballforbundet, og Olsen fikk «noen kroner» for å sette navnet sitt på iskremen på nittitallet.

I podkasten «B-laget» fortalte han om de to tilbudene han fikk: Enten 250 000 kroner rett i lomma, eller få 50 øre per solgte is.

- Jeg tok de 250 000 kronene, røpet «Drillo» til Dagbladet litt tidligere i år.

Det skulle han kanskje ikke ha gjort.

For med sju millioner solgte is på nittitallet, kunne regnestykket ha blitt 3,5 millioner kroner til «Drillo» hvis han hadde valgt avtalen med 50 øre per is.

- Får royalties nå

Treneresset bedyrer overfor Børsen at han nå har inngått en mer lukrativ avtale med isgiganten.

- Vi har inngått en royaltyavtale denne gang, sier «Drillo» til Børsen.

Han sier han var lite involvert i forhandlingene, men har en «dyktig manager» som tar seg av slikt.

- Kan du bli rik nå?

- Nei, jeg kan nok tjene noen hundre tusen kroner. Men det kommer an på hvor mye den selger, sier «Drillo» og legger til:

- Men jeg tror ikke folk spiser like mye is nå som på nittitallet.

- Bestselger

Isen har imidlertid rukket å bli svært populær i år.

- Den er årets bestselger blant alle småisnyheter, og er den sjette mestselgende småisen på markedet hittil i år, sier Grøtte i Diplom-Is.

- Hvor mye får Olsen per solgte is?

- Vi har kommet fram til en avtale som både «Drillo» og vi er fornøyde med, sier Grøtte hemmelighetsfullt.

- God sosialistisk ånd

Også «Drillo»s manager, Knut Müller-Nilssen, er ordknapp om detaljene i avtalen.

- Jeg var ikke involvert på nittitallet, men denne gangen har vi valgt en avtaleløsning som er litt annerledes og som vi er fornøyde med, sier Müller-Nilsen til Børsen.

- «Drillo» anslår han kan tjene noen hundre tusen på dette. Er du enig?

- Det er klart at om folk liker isen og den selger godt, kan det fort bli slike summer, sier Müller-Nilsen.

Manageren har ikke sett salgstall ennå. At isen har rukket å bli en bestselger, mener han er «svært gode nyheter».

- Hvis det stemmer, er det veldig moro. Det er hyggelig at Diplom-Is anerkjenner at «Drillo» er et merkenavn med en verdi. Og at de derfor betaler Egil som eier merkevaren, sier manageren og skyter inn:

- Dermed deles godene i god sosialistisk ånd og tradisjon.

- Vet ikke hvem jeg er

På spørsmål om hvorfor han tror isen ble relansert akkurat i år, har «Drillo» følgende teori:

- Det er jo en veldig god is. Det er det viktigste. Navnet mitt er ikke er så populært nå som på nittitallet. Unge folk vet jo ikke hvem jeg er, hevder han.

Grøtte i Diplom-Is begrunner timingen slik:

- Nostalgien som følger iskremklassikerne er stor. Relanseringen av «Kræsj Pink» var en suksess, og vi tror folk var klare for enda en klassiker, så i år tok vi tilbake «Drillo»-isen.

- På annenplass

Isen er identisk som på nittitallet. Da var treneren selv med på å utvikle smak, men fikk ikke siste ord. Hadde han fått det som han ønsket, ville isen vært rød.

- Jeg tror vi hadde en sju-åtte alternativer. Jeg likte best den med jordbærsmak. Den de valgte, med karamell, var min annenplass, sier «Drillo».

Han legger til at isen skal være på markedet i to år.

Oppfordring til landslaget

- Fortsetter engasjementet og salget av «Drillo»-isen slik vi opplever det i dag, vil det veie tungt når vi vurderer sortimentet i isdisken framover, sier Grøtte i Diplom-Is.

Hun skyter inn:

- Den var i isdiskene da Norge kvalifiserte seg til fotball-VM i 1994 og 1998. Vi er ikke fotballeksperter, men håper landslaget tar seg en «Drillo»-is før de skal på banen og spille om en plass i VM 2022.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer