Droppet «Tesla-skatt»: - Absurd

- Regjeringen fortsetter å putte penger i lommene på de rikeste, når de kunne innfridd eget løfte og samtidig reddet kollektivtrafikken. Det er meningsløst, tordner Rødts energipolitiske talsperson Sofie Marhaug.

HASTER: Teslas superladere sørger for lading på kort tid. Nå mener Rødt at det haster med å få innført avgift for de dyreste elbilene. Foto: Tore Meek / NTB
HASTER: Teslas superladere sørger for lading på kort tid. Nå mener Rødt at det haster med å få innført avgift for de dyreste elbilene. Foto: Tore Meek / NTB Vis mer
Publisert

- Det kan ikke være noe poeng å støtte rikingers luksusforbruk.

Rødt-politiker Sofie Marhaug sitter med ferske tall over elbilsalget fra Statistisk sentralbyrå (SSB) foran seg.

- Statistikken viser tydelig at de rikeste kjøper veldig dyre elbiler. Det er ikke til å forstå at vi skal fortsette å subsidiere disse kostbare leketøyene. Og særlig ikke når kollektivtransporten samtidig sliter med seinvirkninger etter coronapandemien, sier Marhaug til Børsen.

De rikes luksus

I fjor var hver sjette solgte nybil en elbil, viser tallene som SSB har lagt fram. Elbiler er nå blitt mer populært enn fossilbiler blant alle inntektsgrupper. Men så kommer forskjellene:

  • Hver femte elbil ble kjøp av husholdningene med de aller høyeste inntektene.
  • De billigste elbilene dominerer salget totalt sett, men blant de med høyest inntekt er fire av ti elbiler i de høyeste prisklassene.
UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i California og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

- Regjeringen sier veldig fint i Hurdalsplattformen at man skal sørge for en rettferdig klimapolitikk ved å innføre moms for elbiler som koster mer enn 600 000 kroner. Det er fornuftig. Men så leverer de helt motsatt. Dermed fortsetter den absurde finansieringen av rikingenes luksusforbruk, sier Marhaug.

- Helt vanvittig

Finansdepartementet har på spørsmål fra Rødt beregnet at innføring av engangsavgift for de tyngste (og dyreste) elbilene, ville gitt 2 milliarder kroner ekstra i inntekter til staten.

- Dersom regjeringen hadde levert på det de sier i sin egen plattform, ville det gitt masse ekstra penger til fellesskapet. Penger som vi kunne brukt på kollektivtransport. Da kunne vi også snakket om en rettferdig klimapolitikk, for å bruke finansminister Trygve Slagsvold Vedums egne ord, sier Marhaug.

- Har du ikke forståelse for at ikke alt i regjeringsplattformen kan innføres allerede nå?

- Jo, og det vanlige forsvaret på all kritikk nå, er at det ble for knapt med tid til å finne pengene. Vel, her er det et tiltak som ville gitt mer penger inn. Samtidig som vi vet at kollektivbransjen er veldig nær å måtte kutte i tilbudet på grunn av langtidseffekter etter pandemien. Kollektivnæringa trenger en krisepakke, og finansieringen finnes i regjeringens egen politikk. Da blir det helt vanvittig at regjeringen i stedet velger å fortsette å sponse de ti prosent rikeste, tordner Marhaug.

Må utredes nærmere

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) lar sin statssekretær, Lars Vangen, svare på kritikken og forklare hvorfor den varslede momsen på elbiler over 600 000 kroner ikke blir foreslått nå.

- Regjeringen har som mål om å få en mer rettferdig avgiftspolitikk. I Hurdalsplattformen står det: «Sørge for en rettferdig klimapolitikk ved at det betales merverdiavgift på beløpet over 600 000 kroner ved kjøp av nye elbiler», skriver Vangen i en epost til Børsen.

- En beløpsbegrensning på 600 000 kroner per bil vil innebære et helt nytt element i merverdiavgiften. Dette reiser tekniske, rettslige og administrative problemstillinger som må utredes nærmere. Dette var ikke mulig å få på plass i løpet av den korte tiden vi hadde på å legge frem tilleggsnummeret. Regjeringen vil fortsette med dette arbeidet, og vil komme tilbake med en løsning, fremholder Vangen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer