Eks-ansatt med «Tesla-dreper»

- De vet at dette er et teknologirace, sier Musks tidligere sjefingeniør, nå konkurrent, Peter Rawlinson.

UTFORDRES: Da Lucid Motors annonserte at den billigste versjonen av deres kommende elbil skulle koste 69 900 dollar, svarte Tesla-sjef Elon Musk med å umiddelbart senke prisen på sin egen bestselger, Tesla Model S - til 69 420 dollar, ifølge CNBC. Foto: Frederick J. Brown / AFP
UTFORDRES: Da Lucid Motors annonserte at den billigste versjonen av deres kommende elbil skulle koste 69 900 dollar, svarte Tesla-sjef Elon Musk med å umiddelbart senke prisen på sin egen bestselger, Tesla Model S - til 69 420 dollar, ifølge CNBC. Foto: Frederick J. Brown / AFP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tesla Model S sies å være bilen som revolusjonerte det norske elbilmarkedet da den kom til landet i 2013. Norge var den gang det nest største markedet, etter USA, når det gjaldt antall bestilte biler.

Tidligere sjefingeniør i Tesla, Peter Rawlinson, skal ha vært hjernen bak suksessen.

Omtrent samtidig som de første utgavene begynte å rulle på norske veier for 7-8 år siden, byttet imidlertid Rawlinson beite. Han begynte for en relativt ukjent konkurrent, som den gang ikke hadde en eneste bil på markedet - det California-baserte elbilselskapet Lucid.

Luksus

Denne våren kommer selskapets første bil. Av flere medier blir den kalt for en «Tesla-dreper».

- Vi kan gjerne sameksistere med Tesla, sier Rawlinson selv.

Bilen heter Lucid Air. Den kan blant annet skilte med å gå fra 0-60 m/t (96,5 km/t) på litt over to sekunder. Den skal også ha en rekordrekkevidde på over 800 km på én lading.

Prisen er for dem som har til salt i grøten - kremversjonen av bilen ligger på rett i underkant av 1 500 000 kroner.

- Grunnen til at vi begynner med en luksusbil, er at dette markedet hovedsakelig er dominert av bensinbiler, sier Rawlinson til CNBC.

I et intervju med Forbes sier Rawlinson at den slår Tesla på flere områder:

- Det blir den raskeste, lengstgående elbilen på planeten.

LUKSUSBIL: Lucid Air skal ifølge sjefen konkurrere med bensindrevne luksusbiler fra BMW, Porsche og Mercedes Benz. Etter hvert skal selskapet ta opp kampen med Tesla. Foto: Lucid Motors
LUKSUSBIL: Lucid Air skal ifølge sjefen konkurrere med bensindrevne luksusbiler fra BMW, Porsche og Mercedes Benz. Etter hvert skal selskapet ta opp kampen med Tesla. Foto: Lucid Motors Vis mer

- Ikke derfor jeg er her

Til samme nettsted gjør Rawlinson det klokkeklart at ambisjonene for Lucid strekker seg lenger enn å bare lage en luksusbil for rikinger.

Han skal ifølge Forbes benytte seg av samme vinnerstrategi som Musk for å «knekke bilmarkedet»: starte med en luksusbil, for så å levere biler i lavere prisklasser.

- Forretningsmodellen vår handler ikke om å lage en dyr bil for velstående mennesker. Det er ikke derfor jeg er her. Det er ikke det som driver meg, sier 63-åringen.

Norgesvenn

Rawlinson, som opprinnelig er fra Wales, var en gang i tiden med på å designe den norske elbilen Think. I et intervju med Tek.no fra i fjor sier Rawlinson at han har gode minner fra Norge:

UTFORDRER EKS-SJEFEN: Lucids toppsjef Peter Rawlinson har store planer for de nærmeste årene. Foto: Lucid Motors
UTFORDRER EKS-SJEFEN: Lucids toppsjef Peter Rawlinson har store planer for de nærmeste årene. Foto: Lucid Motors Vis mer

- På dagen jobbet jeg med Think, på kvelden lærte jeg å gå på ski, humret han.

Suksessen for det norske selskapet uteble. Produksjonen av Think-bilen ble stanset i 2011, samme år gikk selskapet konkurs for tredje gang. Til Tek omtaler Rawlinson Think som et godt forsøk og forut for sin tid, men «dessverre begrenset av det som den gang var tilgjengelig av batteriteknologi».

UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i California og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Teknologi-race

Innen fem år ønsker Rawlinson at Lucid skal dominere «billig-elbil»- markedet. Dermed vil han inn i markedet som tidligere sjef Musk nå dominerer med Tesla. Rawlinson ønsker å selge hundretusenvis av «billig-elbiler» i prisklassen rundt 45 000 dollar, cirka 384 000 kroner.

- Tesla vet at dette er et teknologirace, derfor er selskapet stort, sier Rawlinson til CNBC. Han følger opp med å sammenlikne sitt eget selskap med der hvor Tesla var for ti år siden.

- Samme gode følelsen

Lucid har også en SUV på trappene, kalt «Gravity», som skal lanseres i 2023.

Etter denne skal de følge opp med enda billigere og mindre biler som skal konkurrere med Teslas populære «Model 3», ifølge Forbes.

Rawlinson sier at han sitter på den samme gode følelsen nå, som han hadde før lanseringen av Tesla Model S for et tiår siden.

Den gang opplevde han imidlertid motstand:

- Det var ingen som trodde på meg før Model S ble lansert, fiendtligheten var sjokkerende. Jeg ser det samme med Lucid Air. Ingen tror på den.

Han legger til:

- Jeg har lyst til å lage en million biler i året. Vår ambisjon er å utgjøre en stor forskjell. Vi er ikke noe lek for de få.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer