SAS i krise

Ekspert: Dette skjer med sommerbillettene

Den økonomiske krisen i SAS vil trolig ikke få konsekvenser for reisende med flyselskapet i sommer, ifølge analytiker. Faren for streik skal også være minsket.

KRISE: SAS er i dyp økonomisk krise, men flyanalytiker tror ikke sommerbillettene er i større fare for å ryke enn før. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
KRISE: SAS er i dyp økonomisk krise, men flyanalytiker tror ikke sommerbillettene er i større fare for å ryke enn før. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- I utgangspunktet ser jeg ikke for meg at dette påvirker SAS i det korte og mellomlange bildet, og ikke minst for sommeren, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair AS til NTB.

SAS er inne i en dyp økonomisk krise, og i går gjorde den svenske staten det klart at de ikke vil gi mer penger til flyselskapet. I stedet vil Sverige være del av kriseplanen SAS Forward ved å slette gjeld i bytte mot aksjer.

Totalt har selskapet 20 milliarder kroner i gjeld, men Elnæs påpeker at de også har cirka 8,5 milliarder svenske kroner på bok.

KØER: Det melder om kaos og lange køer på flere flyplasser rundt om i Europa. Video: Twitter Vis mer

- Det er ingen umiddelbar fare for at SAS kan gå tom for kapital. Tredje kvartal ser også ut til å kunne bli bra for selskapet, sier analytikeren.

I andre kvartal hadde SAS et underskudd før skatt på over 1,5 milliarder svenske kroner.

Må tilpasse

SAS Forward ble tidligere i år offentliggjort etter at SAS' siste årsregnskap viste et underskudd på over seks milliarder kroner.

Forward-planen dreier seg blant annet om å tilpasse flyflåten og personalkostnadene til markedsrealitetene.

- I utgangspunktet betyr det at svenske myndigheter nå mener SAS må hente kapital fra nye private investorer. Det har SAS-ledelsen vært tydelige på at de har regnet med fra før, sa Elnæs til Børsen i går.

Han sier at man over tid har sett at det har gått i den retningen.

- Jeg ser ikke bort ifra at Norge og Danmark følger etter i samme sporet, la han til.

- Streikefaren mindre

Mange SAS-kunder har allerede fått flyreisene sine kansellert i sommer. Selskapet har oppgitt bemanningsmangel og forsinkede flyleveranser som årsak til at de kutter 5000 flyginger.

Men de fleste som er rammet, skal ifølge selskapet være varslet om kanselleringene, og skal da ha fått tilbud om alternative reiseruter.

Det kan imidlertid komme uforutsette kanselleringer i sommer, og SAS vil også i like stor grad som andre selskaper være rammet av kaoset som har preget flere europeiske flyplasser den siste tiden.

Parallelt med arbeidet for restrukturering av gjeld har SAS forhandlet med fagforeninger om innsparingene. Elnæs mener tirsdagens utvikling gjør det mindre sannsynlig med en SAS-streik i sommer.

- Fra Danmark er det kommet signaler om at pilotene er villig til å komme til forhandlingsbordet og finne løsninger rundt denne SAS Forward-planen. Jeg er ganske sikker på at SAS-ledelsen og pilotene blir enige, og at det ikke blir noen streik, sier han til NTB.

Analytikeren mener at fagforeningene hadde hatt bedre kort på hånda om den svenske staten gikk inn med kapital.

Ikke bare dårlig nytt

Svenskenes nei er heller ikke bare dårlig nytt, ifølge Elnæs.

Han forklarer at den svenske regjeringen fortsatt vil konvertere fire milliarder svenske kroner, som de ga i ulike låneinstrumenter under pandemien, til aksjekapital i selskapet.

KRISE: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs ser ingen umiddelbar fare for konkurs, streik eller et nytt ras av kansellerte sommerbilletter, selv om krisa for SAS fortsetter med uforminsket styrke. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
KRISE: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs ser ingen umiddelbar fare for konkurs, streik eller et nytt ras av kansellerte sommerbilletter, selv om krisa for SAS fortsetter med uforminsket styrke. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

- Totalt skal SAS kvitte seg med 20 milliarder i gjeld. Nå fjerner den svenske regjeringen fire av dem, så det er positivt, sa han til Børsen mandag.

Norske og danske myndigheter har også gitt lån til flyselskapet under pandemien. Også den gjelden tror Elnæs kan bli omgjort til aksjekapital.

- Det vil utgjøre et vesentlig bidrag.

Norge solgte ut

I dag eier Sverige 21,8 prosent av SAS AB, og har de siste åra gitt milliardstøtte til selskapet. Norge solgte seg ut av SAS i 2018, men under pandemien ga den norske stat 1,5 milliarder kroner i krisehjelp til selskapet gjennom lånegarantier.

- Vil SAS klare å ordne opp i det selv?

- Jeg tror partene kommer til å bli enige i en eller annen form. Det er den eneste veien videre for at SAS skal få gjennomføre denne planen, svarer Elnæs, og legger til:

- Det blir nok neppe streik med SAS i sommer.

Han tror heller ikke det er fare for at flyselskapet skal gå konkurs eller bli satt på bakken i nærmeste framtid.

- Men, hvis SAS derimot ikke klarer å få gjennom avtaler for å gjennomføre SAS Forward-planen, kan det føre til at selskapet går til en rettslig prosess og må gjøre en rekonstruksjon.

Flyanalytikeren forklarer at det er en liknende prosess Norwegian gjorde i 2020 og 2021.

- Det betyr likevel ikke at selskapet slutter å fly eller at ting stopper opp. Det skal mer til før de havner der, avslutter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer