Eksplosjon i netthandelen: - Spesiell situasjon

Nordmenn handler sports- og fritidsutstyr på nettet som aldri før.

SALGSBOOM: Salget av turustyr på nett har eksplodert i starten av 2021. Foto: Gorm Kallestad / NTB
SALGSBOOM: Salget av turustyr på nett har eksplodert i starten av 2021. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert

Starten på 2021 har vært ganske tung i deler av landet, med smitteoppblomstring, nedstengning og generelt tøffe smitteverntiltak.

Nesten det eneste man har kunnet drive med av fritidsaktiviteter er utendørsaktiviteter. Det har butikkene merket, men når mange butikker, spesielt i Oslo, og til dels i Bergen og andre steder i landet, har måttet holde stengt, har handelen av utstyr flyttet seg fra de fysiske butikkene og til nettet.

Dobling

I løpet av årets to første måneder er salget av sports- og fritidsutstyr på nettet nesten doblet sammenliknet med samme periode i fjor, viser tall fra Klarna.

Oppgangen er på hele 93 prosent.

- Det er helt åpenbart at coronapandemien og nye nedstengninger på nyåret har ført til en ytterligere økning i bruk av netthandel. Gode snøforhold mange steder har helt sikkert bidratt til at salg av ski, skøyter og annet vintersportsutstyr har vært bra, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Det er heller ikke unaturlig at det er innbyggerne i Oslo som har vært de ivrigste netthandlerne, gitt at Oslo har hatt svært strenge smitteverntiltak så langt i år, og mange butikker har måttet holde helt stengt.

I Oslo handlet hver person hele 30 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen i årets to første måneder.

- Det skyldes nok i stor grad de strenge tiltakene i Oslo. Når fysiske butikker har vært stengt og muligheten til å reise fritt utenfor eget nærområde er begrenset, er det nok svært mange i Oslo som har kjøpt seg et par nye felleski eller turskøyter og isstaver for en frisk tur i marka, sier Elvestad.

Mer enn doblet

Sportskjeden XXL er blant butikkene som har fått oppleve veksten. Da de la fram tallene for fjerde kvartal i 2020 i februar, røpet de også at januartallene deres var svært sterke.

I januar ble netthandelen mer enn doblet for XXLs del.

- Det har vært en veldig spesiell situasjon. Det har vært høysesong for en del av våre varer, som ski og skøyter, hvor vi rett og slett har hatt flere av våre varehus stengt. Vi har forsøkt å finne muligheter i krisene, og har derfor forsøkt å tilby en enkel og trygg handel på nett i hele landet, men særlig i de områdene som har vært hardest rammet av pandemien, hvor vi blant annet har tilbudt gratis frakt, sier informasjonsdirektør i XXL, Andreas Nyheim til Børsen.

Han forteller at starten på året har vært tøff, men at de har forsøkt å se etter mulighetene i krisen.

- Netthandelen har vært en viktigere og viktigere kanal mot slutten av 2020 og i starten av dette året, sier Nyheim.

- Er dette en utvikling som bare vil forsterkes framover?

- Vi tror netthandelen vil vokse videre, og har posisjonert oss for det gjennom å bygge opp Nordens største sportsbutikk på nett. Men vi tror på kombinasjonen av nett og de fysiske butikkene, vi tror kombinasjonen vil være en vinner. Vi handler mer på nett, men vi ønsker også å besøke de fysiske butikkene for å få de rådene og den personlige oppfølgingen som er der.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer