Cruisebråk i Stavanger:

- Ekstremt tettog voldsomt

SV-politikeren kritiserer at havnedirektøren «gir blaffen» i å følge politikernes vedtak. Havnedirektøren viser til analyse for hva byen tåler, og mener det er ulovlig å nekte cruiseskipene å legge til.

UTSIKT: Slik var utsikten til beboerne i Gamle Stavanger onsdag. Mange har fått nok av cruiseskip midt i byen. Foto: Shad Madian / Dagbladet
UTSIKT: Slik var utsikten til beboerne i Gamle Stavanger onsdag. Mange har fått nok av cruiseskip midt i byen. Foto: Shad Madian / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

STAVANGER (Børsen): - Det er tid for cruisekontroll, sier Eirik Faret Sakariassen, gruppeleder i Stavanger SV, til Børsen.

Etter drøye to års pandemi er cruiseskipene er tilbake for fullt. Med det blusser en betent debatt opp igjen.

- Ekstremt tett på og voldsomt

Sakariassen mener cruiseskipene er forbundet med problematiske utslipp, lokalt og globalt. I tillegg minner skipene om boligblokker som blir taua inn rett foran husene til folk, sier han.

- Opptil titalls meter høye, og vinduer rett ut mot ens egen fasade. Jeg har også vært på besøk i Gamle Stavanger, og det er klart det er ekstremt tett på og voldsomt, fortsetter Sakariassen.

- Det er en belastning de som bor der har hatt i alle år, hevder han.

I et innlegg i Dagsavisen/Rogalands Avis går Sakariassen hardt ut mot gigabåtene.

«Du stirrer inn i en mange meter høy cruisevegg som dekker store deler av den fine byen vår. Hvor lenge skal det være slik?» spør han.

Fjernet makstak

Sakariassen mener at taket på 9000 cruiseturister i Stavanger daglig, som havnedirektøren og -styret nå legger opp til, er for høyt.

- Vi vil ikke akseptere et så høyt tall, sier han og viser til at Bergen, som er en større by og har en større havn, har satt en grense på 8000.

Sakariassen problematiserer at havnedirektør Magne Fjell legger opp til å «gi blaffen i makstaket på 200 anløp i året».

For de uinnvidde gjelder det her å holde tunga rett i munnen:

Havna i Stavanger styres av Stavangerregionen Havn IKS, som er et interkommunalt selskap. Stavanger kommune eier 81,88 prosent. Nabokommunene Sola og Randaberg eier resten.

I 2020 vedtok Stavangers politikere et makstak på 200 cruiseanløp i året.

Men selv om det er kommunene som eier havna, kan havnestyret selv bestemme om de vil følge politikerne. I alle fall mener de det selv.

I et brev til kommunedirektørene i februar, skrev Fjell at havna åpner for bestillinger mellom september-april, uten at det tas hensyn til det pålagte taket, ifølge Stavanger Aftenblad.

De viser til en såkalt tålegrenseanalyse, altså for hvor mye cruisetrafikk byen «tåler».

Konklusjonen var at 2019, det foreløpige toppåret, var godt innenfor tålegrensen. De mener dermed at Stavanger tåler å ta imot 9000 cruiseturister - hver dag.

- Regulert i loven

Børsen har forelagt kritikken fra Sakariassen til Fjell. Han ønsker ikke gå i en debatt med SV-politikeren, men uttaler seg på generelt grunnlag.

Fjell viser til tålegrenseanalysen, som skal vise at byen har kapasitet til å ta imot så mange.

Han framholder at det bryter med havne- og farvannsloven å sette et tak på anløp.

- Hovedpoenget er at en havn er til for å ta imot de båtene som ønsker å legge til i den havna. Det regulert i havne- og farvannsloven. Det er ikke så lett for en havnedirektør å nekte båter å komme inn i en havn, sier Fjell til Børsen.

- Vi har tatt utgangspunkt i tålegrenseanalysen. Om det blir 8000 eller 9000 er for så vidt ikke hovedpoenget.

Rundt 60 prosent av de som forlater skipet, besøker byen. Med et tak på 9000, betyr det rundt 4900 i sentrum på én dag, ifølge Aftenbladet.

Vil kartlegge misnøye

Reiselivsdirektør Per Morten Haarr forteller at en innbygger-undersøkelse i regi av Stavanger kommune nå skal kartlegge eventuell misnøye med cruise eller overturisme.

- Tror du innbyggerne vil være enige i at byen tåler 9000 cruiseturister daglig?

FAKTA: Reiselivsdirektør Per Morten Haarr er glad for at turistene er tilbake for fullt. Nå vil han ha en faktabasert diskusjon rundt cruise. Foto: Shad Madian / Dagbladet
FAKTA: Reiselivsdirektør Per Morten Haarr er glad for at turistene er tilbake for fullt. Nå vil han ha en faktabasert diskusjon rundt cruise. Foto: Shad Madian / Dagbladet Vis mer

- Det blir veldig interessant å se. Vi er helt avhengige av å diskutere fakta i cruisedebatten. At Stavanger kommune har tatt initiativ til en innbyggerundersøkelse, er viktig. Og da vil vi få opp om det er misnøye eller skepsis til cruise, eller om det er noen få med veldig sterke meninger. Så jeg ser fram til å se resultatene av den undersøkelsen, sier Haarr til Børsen.

Viktig bidragsyter

Fjell trekker fram at ringvirkningene av havnenes virksomhet anslagsvis tilfører 18 milliarder kroner til regionen.

- Det er en viktig bidragsyter til sysselsetting, verdiskapning og næringsutvikling.

- Hva tenker du om kritikken om at cruisebåtene er dominerende i bybildet?

- All virksomhet i dagens samfunn må tåle kritisk blikk, debatt og diskusjon. Slik er det. Så er det sånn at en havn er til for å ta imot de båtene som ønsker anløp. Det har vært havn i byen i 160 år. En havn er sentral for at et samfunn skal fungere dynamisk. Havnen er en pulsåre inn til næringslivet i regionen, fortsetter Fjell.

Sakariassen framholder i kronikken at cruiseskip har store utslipp av NOx og C02.

Fjell viser til at skipsfarten også har strenge reguleringer når det kommer til utslipp av kloakk, eksos og gråvann.

- Generell skipsfart har utslipp. Det er en del av verden. Så er også skipsfarten underlagt strenge regimer med tanke på utslipp, sier havnedirektøren.

Fjell trekker fram flere ting når det gjelder cruise og miljø:

- EPI, der de premierer cruisebåter som reiser miljøvennlig. Stadig flere legger til rette for bruk av landstrøm. Forhåpentligvis vil vi sommeren 2024 få den biten på plass i Stavanger Havn.

- Viktig å diskutere fakta

Reiselivsdirektør Haarr mener tålegrenseanalysen var et viktig verktøy i diskusjonen om hvor mange de kan ta i mot.

- Det som er viktig nå er at vi diskuterer fakta, og ikke bare hypoteser. Det er det vi må legge i bånn nå, sånn at vi kan forvalte en god cruiseaktivitet i Stavanger-regionen. Nøyaktig tall jobber vi med nå. Vi har en tålegrenseanalyse som peker på ett tall, så må vi få opp en god faktadiskusjon på hvordan dette skal forvaltes.

Han skyter inn:

- Cruise er nok kommet for å bli. Det er en enormt stor del av reiselivet globalt sett. Og Norge og de norske fjordene er ekstremt populære. Nå skal vi forvalte dette på en god måte, som gjør at cruisetrafikken blir en del av framtidas reiseliv.

Nå håper han byen kan finne en løsning, som gjør at motstanden til cruise er minst mulig.

- All økonomisk aktivitet som skal gi oss arbeidsplasser og inntekter krever aktivitet. Dette har vært en havneby i hundrevis av år. Vi er avhengige av aktivitet i sentrum. Så må det forvaltes på en riktig måte, vi ønsker jo oss ikke motstandere til cruise.

Havnedirektør Fjell sier de har utvidet gjestehavnen i Vågen (indre havn) betydelig.

- Det har medført at kaiene har blitt «kortere» og følgelig har mindre kapasitet til å ta i mot større cruisebåter. Cruisebåtene blir følgelig parkert mye lenger ut enn tidligere. Sånn sett har Stavangerregionen havn allerede oppfylt byens ønske om å dempe cruiseskippresset i indre havn. Vi har også et godt samarbeid med Sandnes havn slik at også de har tatt imot noen cruiseskip for å avlaste indre havn i Stavanger, sier Fjell.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer