Klimakrisa:

Elfly som tar av som et helikopter

Forrige elfly-prosjekt endte med en nødlanding i et tjern i Arendal. Nå skal et nytt elfly testes, som tar av som et helikopter.

ELEKTRISK: Flyselskapet Widerøe skal samarbeide med den brasilianske flyprodusenten Embraer om å utvikle nye elektrisk drevne fly. De nye flyene skal være i stand til å lande og ta av vertikalt, såkalt electric vertical take-off and landing aircraft. Foto: Widerøe.
ELEKTRISK: Flyselskapet Widerøe skal samarbeide med den brasilianske flyprodusenten Embraer om å utvikle nye elektrisk drevne fly. De nye flyene skal være i stand til å lande og ta av vertikalt, såkalt electric vertical take-off and landing aircraft. Foto: Widerøe. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

GLASGOW (Dagbladet): Elsykkelen er her. Elbilen likeså. Men elflyet sliter litt mer, noe Avinor-sjefen erfarte da han tok NRK med på prøveflyging i Arendal i 2019. Den turen endte i et tjern.

Siden da har Airbus sagt at de sliter med å få teknologien til å lykkes, og at de tidligst vil få elfly klare på 2030-tallet, ifølge E24. Men produsentene gir ikke opp.

Nytt norsk selskap

I 2026 begynner tester for å få på plass et nytt elektrisk fly som kan ta av som et helikopter – uten rullebane. Et nytt norsk selskap skal få grønn luftfart på vingene ved hjelp av batteridrevne fly.

Tidligere i år ble det en verdensnyhet da Widerøe annonserte planer om å ha sitt første elfly i kommersiell drift på kortbanenettet allerede i 2026. Nå etablerer det norske flyselskapet et eget selskap som skal jobbe med framtidas grønne løsninger innen luftfart.

- En grønn revolusjon er i gang i luftfarten. Den teknologiske utviklingen går mye raskere enn vi klarte å forestille oss for bare to år siden. I denne omstillingen kan Norge med sitt kortbanenett ta en nøkkelposisjon. Målet med Widerøe Zero er å være med og endre hele flyindustrien, sier Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe.

Fly med nullutslipp

Onsdag presenterte de planene sine på klimatoppmøtet COP26 i Glasgow. De har stor tro på at dette prosjektet er gjennomførbart. I 2019 ble det forsøkt å få et elfly på vingene.

- Dette er århundret hvor man får se utslippsfrie fly. Flyindustrien er ikke død, vi skal utvikle den til en næring med null utslipp, sa Stein Nilsen i sin presentasjon.

Flyene er i første omgang tenkt å operere internt i store byer eller byer som ikke ligger så langt fra hverandre. De vil ikke snakke høyt om rekkevidda på flyene ennå, men etter det Dagbladet kjenner til snakkes det om avstander opp mot 200 kilometer.

Må handle nå

- Politikeren må på banen å sikre at vi får forsket og utviklet teknologien. De må støtte produsentene i den utfordringen de står over både økonomisk og reguleringsmessig. Vi må handle nå, slik at vi når utslippsmålene i framtida, sier Andreas Kollbye Aks til Dagbladet.

Andreas Kollbye Aks leder Widerøe Zero som de hevder skal bli en kunnskapsbygger og en testarena for framtidas mobilitet. Første kunde er Widerøe, med sine ambisjoner om nullutslipsflyvninger allerede i 2026. I tillegg ønsker Widerøe Zero å hjelpe andre selskap med tilsvarende ambisjoner.

Skal utvikle

- Vi skal se på mange muligheter, innen alt fra utslippsfrie fly til andre teknologiske plattformer for frakt og persontransport. Selskapets primære oppgave blir å utforske muligheter og utvikle dreiebøker for hvordan nye konsepter kan sertifiseres og kommersialiseres, sier Andreas Kollbye Aks.

Flyene blir elektriske, men på de lengre strekningene må de støtte seg på annen teknologi. Da kreves det amoniak eller hydrogen som energibærer i tillegg til batteriene.

- På de korteste rutene kan vi operere med ladbare fly. Widerøe har mange ruter hvor dette vil være aktuelt, men på de lengre rutene blir batteriene for tunge. Da må vi bruke annen teknologi for å oppnå nullutslipp, sier han.

Null utslipp og stillegående Nullutslippsfly – drevet av elektrisitet eller hydrogen, kan operere med lavere kostnader enn fly drevet av fossilt drivstoff. De mener den nye teknologien kan åpne opp for flere avganger og nye ruter. Noe som kan få stor betydning for både kortbanenettet i Norge og andre distriktsområder i verden.

Som en støvsuger

- Etter hvert vil vi også se på mulighetene for transportmidler som kan ta av og lande vertikalt, slik et helikopter gjør. Når vi ikke trenger rullebaner, kan vi fly til og fra både bysentrum og destinasjoner uten flyplass. Dessuten har nullutslippsfly potensial til å fly døgnet rundt, fordi vi forventer at de vil fly veldig stille sammenliknet med dagens fly. Foreløpige anslag er at støynivået vil være som for en støvsuger, forteller Aks.

Selskapet har ambisjon om både kutt i klimagassutslipp og samtidig lage en ny form for kollektivtrafikk i luften.

Blir dere ikke da en konkurrent til jernbanen?

- Jeg tror det vil forandre seg når flyene ikke slipper ut CO₂. Da får folk velge selv hva som er mest hensiktsmessig. Jeg tror ikke flybransjen er død, den må bare tilpasse seg markedet og klimakravene, sier Aks.

Nye industriarbeidsplasser

Widerøe Zero mener det ligger et potensial for nye arbeidsplasser i Norge i tilknytning til grønn luftfart, for eksempel innen elmotorer, batterier, hydrogen og ny infrastruktur.

- Den politiske satsingen på elbiler i Norge har vært en suksess, men den har ikke skapt industriarbeidsplasser og den har ikke endret måten vi reiser på. Det kan elflyrevolusjonen gjøre, sier Ask.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer