Klimakrisa:

Elfly som tar av som et helikopter

Forrige elfly-prosjekt endte med en nødlanding i et tjern i Arendal. Nå skal et nytt elfly testes, som tar av som et helikopter.

ELEKTRISK: Flyselskapet Widerøe skal samarbeide med den brasilianske flyprodusenten Embraer om å utvikle nye elektrisk drevne fly. De nye flyene skal være i stand til å lande og ta av vertikalt, såkalt electric vertical take-off and landing aircraft. Foto: Widerøe.
ELEKTRISK: Flyselskapet Widerøe skal samarbeide med den brasilianske flyprodusenten Embraer om å utvikle nye elektrisk drevne fly. De nye flyene skal være i stand til å lande og ta av vertikalt, såkalt electric vertical take-off and landing aircraft. Foto: Widerøe. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

GLASGOW (Dagbladet): Elsykkelen er her. Elbilen likeså. Men elflyet sliter litt mer, noe Avinor-sjefen erfarte da han tok NRK med på prøveflyging i Arendal i 2019. Den turen endte i et tjern.

Siden da har Airbus sagt at de sliter med å få teknologien til å lykkes, og at de tidligst vil få elfly klare på 2030-tallet, ifølge E24. Men produsentene gir ikke opp.

Nytt norsk selskap

I 2026 begynner tester for å få på plass et nytt elektrisk fly som kan ta av som et helikopter – uten rullebane. Et nytt norsk selskap skal få grønn luftfart på vingene ved hjelp av batteridrevne fly.

Tidligere i år ble det en verdensnyhet da Widerøe annonserte planer om å ha sitt første elfly i kommersiell drift på kortbanenettet allerede i 2026. Nå etablerer det norske flyselskapet et eget selskap som skal jobbe med framtidas grønne løsninger innen luftfart.

- En grønn revolusjon er i gang i luftfarten. Den teknologiske utviklingen går mye raskere enn vi klarte å forestille oss for bare to år siden. I denne omstillingen kan Norge med sitt kortbanenett ta en nøkkelposisjon. Målet med Widerøe Zero er å være med og endre hele flyindustrien, sier Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer