- En alvorlig situasjon

Statsforvalter i Troms og Finnmark, Elisabeth Vik Aspaker, er bekymret for samfunnssikkerheten i Finnmark etter at Widerøe i går stengte ned deler av kortbanenettet. Nå håper hun på et rask løsning i flyteknikerstreiken.

STÅR: I går innførte Widerøe en kontrollert nedstengning av kortbanenettet sitt som følge av den varslede lockouten som tråte i kraft natt til søndag. Situasjonen skaper bekymringer. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB
STÅR: I går innførte Widerøe en kontrollert nedstengning av kortbanenettet sitt som følge av den varslede lockouten som tråte i kraft natt til søndag. Situasjonen skaper bekymringer. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi er bekymret, sier statsforvalter i Troms og Finnmark, Elisabeth Vik Aspaker, til Dagbladet Børsen.

Fredag sendte statsforvalteren en bekymringsmelding til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), som følge av at Widerøe nå har stengt ned kortbanenettet grunnet flyteknikerstreiken.

Nå håper Aspaker på en rask løsning.

Bekymret for samfunnssikkerheten

I går innførte Widerøe en kontrollert nedstengning av kortbanenettet som følge av den varslede lockouten natt til søndag. Kortbanenettet er rutene til minste flyene til flyselskapet.

- Det gjør vi for å ivareta passasjerene våre, og for få flyene tilbake til sine tekniske baser. Det er for at vi skal kunne starte raskere opp igjen når denne streiken er avsluttet, sa kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til NTB.

BEKYMRET: Statsforvalter Elisabeth Vik Aspaker. Foto: Marius Fiskum/ Statsforvalteren i Troms og Finnmark
BEKYMRET: Statsforvalter Elisabeth Vik Aspaker. Foto: Marius Fiskum/ Statsforvalteren i Troms og Finnmark Vis mer

Denne nedstengningen er sentral i Aspakers bekymring, som nå frykter for samfunnssikkerheten.

- Widerøe er en av de viktigste kommunikasjonsmåtene i Finnmark, hvor det er så store avstander. Vi forutsetter at regjeringen ivaretar den biten som går på fare for liv og helse, men vi er likevel bekymret, sier Aspaker og fortsetter:

- Det er veldig mye annet som skal fungere. Dersom det for eksempel skulle oppstå en hendelse i ulike typer maskineri, hvor man kanskje er avhengig av deler, så er det fly som er den raskeste måten å transportere noe på her i Finnmark.

Aspaker understreker at Widerøe nærmest er å regne som bussen for folk i andre deler av landet, og påpeker at man nesten bør ha vært i Finnmark for å få en god forståelse av avstandene det faktisk dreier seg om.

- Pasienter som skal til sykehus, kanskje til en time de har ventet på i lang tid, bruker ofte fly som transportmiddel. Det kan være en stor, ekstra påkjenning hvis de må forsøke å finne andre transportmidler, sier Aspaker.

Nå håper hun på en rask løsning i streiken.

Det er Helsetilsynet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet som vurderer og vedtar tvungen lønnsnemnd hvis det er fare for liv og helse.

- Det tror jeg alle gjør både dem som skal på sykehus, ferie, eller som skal fly av andre årsaker gjør. Og det er klart, det er en alvorlig situasjon nå med ambulanseflyene, så jeg antar at regjeringen vurderer dette fra time til time.

Søndag formiddag opplyser Arbeids- og inkluderingsdepartementet til Børsen at arbeidsminister Marthe Mjøs Persen (Ap) følger denne saken på helt vanlig måte. Det inkluderer å innhente informasjon fra helsetilsynet om situasjonen, noe som er vanlig rutine i slike arbeidskonflikter.

Kan være snakk om timer

Ved midnatt ble det innført lockout for flyteknikere i NFO.

Rett før kl. 10 søndag ble det meldt at to ambulansefly sto på bakken som følge av tekniske problemer. Det skulle gjelde et fly i Brønnøysund og et i Alta. I en rettelse til TV 2 skriver Luftambulansetjenesten at disse likevel er i drift og beklager feilmeldingen.

ILLUSTRASJONSFOTO: Javad Parsa / NTB
ILLUSTRASJONSFOTO: Javad Parsa / NTB Vis mer

Riksmekleren sier til VG at han ikke har planer om å ta noe raskt initiativ til å kalle partene tilbake til forhandlingsbordet.

- Det er partene som må finne ut om det er grunnlag for å gjenoppta mekling. De vet hvor de finner meg, sier Martinsen til avisa.

Det er selskapet Babcock som driver ambulanseflytjenesten i Norge.

- Babcocks teknikere gjennomførte en inspeksjon av alle ambulanseflyene mellom kl. 23 og midnatt lørdag, for å gi maksimal tilgjengelighet fra midnatt, sa daglig leder Marius Hansen i Babcock Norden til TV 2 tidligere søndag morgen.

- Med lockout kan det likevel bare være snakk om timer før første ambulansefly blir satt på bakken, og bare dager før hele flåten står, la han til.

I alt var 91 flyavganger innstilt fra og til Norge søndag formiddag, ifølge VG. NHO sier lockouten av flyteknikere vil ramme mange reisende.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer