Dagligvarebransjen har hatt en eventyrlig vekst så langt i 2020. Verdiveksten i norsk dagligvare har vært på 21,2 milliarder kroner, noe som tilsvarer 16,1 prosent. Tallene for organisk vekst viser en vekst for totalmarkedet på 15 prosent hittil i år, melder analysebyrået Nielsen.
Det er coronasituasjonen som har stått for den vanvittige veksten.
Den største veksten skjedde i sommerukene 27, 28 og 29 om man sammenligner med tilsvarende uker i fjor. Tredje kvartal hadde totalt sett en vekst på 20,2 prosent mot samme kvartal i fjor.

Veksten er ulikt fordelt i Norge, og veksten har vært sterkest i de belfokningstette og grensenære områdene.
Også prisen på matvarer har steget i tredje kvartal. For juli utgjør økningen 3,7 prosent, for august 4,2 prosent, og for september 3,8 prosent, målt mot tilvarende måneder i 2019. Dette ledes av prisøkninger på kjøtt, meieri- og sukkervarer.
- Et spesielt år
- 2020 har vært et spesielt år for oss, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef Coop, i en presentasjon på Dagligvareleverandørenes forening (DLF).
Kjeden har erfart at selv i motgang klarer de å takle den samfunnskritiske rollen.
- Jeg har aldri vært så stolt av å være en del av dagligvarebransjen som her, sier han.

Kapasiteten sprengt etter coronaviruset
- Vi har også lært at det å komme med et tydelig samlende budskap gjør at forbrukerne skjønner at det er trygt å handle, og at de får varene våre.
Han tror kjeden er godt rustet videre, men peker likevel på noen utfordringer. Det er beinhard konkurranse, og den er ikke nødvendigvis sunn.
- Coop kan være nøkkelen. Vi konkurrerer med Norges mektiske menn om å levere i det norske markedet.

- Nav er ikke noe alternativ
- Eventyrlig økning
En annnen kjede som har opplevd en enorm økning er nettmatbutikken Kolonial.no. De har økt ansatte og kapasitet til omtrent det dobbelte, og er godt rustet for veien videre.
- I år kommer vi til å lande på i underkant av to milliarder, sier Karl Munthe-Kaas, en av gründerne og administrerende direktør i Kolonial.no.
- Covid har forsterket underliggende trender. Vi ville vokst fra 1 til 1,5 mrd i år, men covid doblet veksten.
Veksten var størst under lockdown i mars og april, men tallene viser at de som har prøvd å handle på nett, gjør det igjen.
Likevel: Netthandel har kun to prosent av markedsandelen i dagligvaremarkedet.
- Det er også vanskelig å snakke om 2020 uten å nevne de razziaene som har vært. Dette tror vi er et viktig arbeid, sier han på DLF-konferansen.

Skal overvåke matkjedene: - Spesiell bransje
Dette har tidligere vært tatt opp, flere ganger, fra Matvareutvalget i 2011 og Gjendem-utvalget i 2013. Tidligere i år opprettet regjeringen en egen avdeling i Konkurransetilsynet som skulle jobbe tett på daglivaremarkedet, og i 2021 kommer regjeringens nye dagligvaretilsyn.
- Dette tror vi vil ha en dyptvirkende effekt, sier Munthe-Kaas.
- Det vil bli lettere for nye kjeder og nye leverandører å få innpass i markedet. Jeg håper dette er noe alle kan samle seg rundt.
Lavpriskjedene øker mest
Det er fire flere matbutikker i Norge det siste kvartalet, og andel lavpriskjeder øker, viser Nielsen-tallene.
Nå står lavpriskjedene for 69,3 prosent av omsetningen i totalmarkedet, opp 1,1 prosentpoeng mot tilsvarende periode i fjor, 0,4 prosentpoeng mot forrige kvartalsmåling.
Lavpriskjedene styrker seg mot både nærbutikker og supermarkeder. Mens totalt antall butikker har økt med fire det siste kvartalet, har antall lavprisbutikker økt med 50. Flere av lavprisbutikkene er omprofilering av andre butikker, spesielt nærbutikker. Det er nå 42 færre nærbutikker.

Coop selger gjerne vin
Fall i grensehandel
Dagligvaremarkedet har stor konkurranse fra flere andre kanaler; nettbutikker, grensehandel, såkalte dollar stores, og kiosker og bensinstasjoner.
Grensehandelen har lidd stort under coronasituasjonen. Det er særlig tobakksvarer som leder an, og her har også mindre taxfreehandel påvirket tallene. Mens salget av tobakksprodukter økte med 60 prosnet i tredjekvartal, er tallene i grensenære områder 81 prosent.
Utvikling per kategori, hittil i år
Varegruppe | Verdiandel | Verdivekst |
Fersk mat | 29 prosent | 12,8 prosent |
Drikkevarer | 17 prosent | 21,9 prosent |
Pakket mat | 14 prosent | 16,1 prosent |
Kjølevarer | 13 prosent | 11,3 prosent |
Tobabkk | 8 prosent | 40,3 prosent |
Dypfryst mat | 6 prosent | 17,4 prosent |
Sjokolade og sukkervarer | 5 prosent | 16 prosent |
Vaske- og husholdningsprodukter | 3 prosent | 7,8 prosent |
Helse og skjønnhet | 3 prosent | 8,4 prosent |
Spesialprodukter | 1 prosent | 9,1 prosent |
Dyremat/dyreartikler | 0 prosent | 5,1 prosent |
Total | 100 prosent | 16,1 prosent |
Kilde: Nielsen
Nielsen sin forbrukerundersøkelse i mars 2020 viste at 50 prosent av nordmenn handlet dagligvarer i Sverige i løpet av 2019. Hele 60 prosent av Oslos befolknin og nærmere 70 prosent i Viken handlet i Sverige minst to ganger i året før grensehandelen stoppet opp i 2020.
Netthandelen er den store vinneren. Kolonial har doblet veksten, og viser spesielt til økt salg i de store hytteområdene, der de satset på hjemlevering i sommer. Også Menys nettbutikk har doblet og tredoblet salg i sommermånedene, og knytter det til at flere av kundene har fått kjennskap til deres netthandelsløsning, ifølge E24.