Dagligvarebransjen har hatt en eventyrlig vekst så langt i 2020. Verdiveksten i norsk dagligvare har vært på 21,2 milliarder kroner, noe som tilsvarer 16,1 prosent. Tallene for organisk vekst viser en vekst for totalmarkedet på 15 prosent hittil i år, melder analysebyrået Nielsen.
Det er coronasituasjonen som har stått for den vanvittige veksten.
Den største veksten skjedde i sommerukene 27, 28 og 29 om man sammenligner med tilsvarende uker i fjor. Tredje kvartal hadde totalt sett en vekst på 20,2 prosent mot samme kvartal i fjor.
Veksten er ulikt fordelt i Norge, og veksten har vært sterkest i de belfokningstette og grensenære områdene.
Også prisen på matvarer har steget i tredje kvartal. For juli utgjør økningen 3,7 prosent, for august 4,2 prosent, og for september 3,8 prosent, målt mot tilvarende måneder i 2019. Dette ledes av prisøkninger på kjøtt, meieri- og sukkervarer.
- Et spesielt år
- 2020 har vært et spesielt år for oss, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef Coop, i en presentasjon på Dagligvareleverandørenes forening (DLF).
Kjeden har erfart at selv i motgang klarer de å takle den samfunnskritiske rollen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger