- En eventyrlig vekst

Dagligvarebransjen har hatt et enormt oppsving i 2020.

DAGLIGVAREBRANSJEN: Bransjen opplever ikke uventet en eventyrlig vekst i 2020. Foto: Erlend Aas / Scanpix
DAGLIGVAREBRANSJEN: Bransjen opplever ikke uventet en eventyrlig vekst i 2020. Foto: Erlend Aas / Scanpix Vis mer
Publisert

Dagligvarebransjen har hatt en eventyrlig vekst så langt i 2020. Verdiveksten i norsk dagligvare har vært på 21,2 milliarder kroner, noe som tilsvarer 16,1 prosent. Tallene for organisk vekst viser en vekst for totalmarkedet på 15 prosent hittil i år, melder analysebyrået Nielsen.

Det er coronasituasjonen som har stått for den vanvittige veksten.

Den største veksten skjedde i sommerukene 27, 28 og 29 om man sammenligner med tilsvarende uker i fjor. Tredje kvartal hadde totalt sett en vekst på 20,2 prosent mot samme kvartal i fjor.

Veksten er ulikt fordelt i Norge, og veksten har vært sterkest i de belfokningstette og grensenære områdene.

Også prisen på matvarer har steget i tredje kvartal. For juli utgjør økningen 3,7 prosent, for august 4,2 prosent, og for september 3,8 prosent, målt mot tilvarende måneder i 2019. Dette ledes av prisøkninger på kjøtt, meieri- og sukkervarer.

- Et spesielt år

- 2020 har vært et spesielt år for oss, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef Coop, i en presentasjon på Dagligvareleverandørenes forening (DLF).

Kjeden har erfart at selv i motgang klarer de å takle den samfunnskritiske rollen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.