Anbefaler nye ferdselsregler på Svalbard:

- En ond spiral

Turistnæringen er ikke fornøyd med Miljødirektoratets forslag om nye ferdselsregler på Svalbard.

NYE REGLER: Turistnæringen på Svalbard mener Miljødirektoratets nye forslag til regler vil slå feil ut. Bilde fra Longyearbyen. Foto: Ivar Ekseth / NTB
NYE REGLER: Turistnæringen på Svalbard mener Miljødirektoratets nye forslag til regler vil slå feil ut. Bilde fra Longyearbyen. Foto: Ivar Ekseth / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mandag morgen ble det kjent at Miljødirektoratet ønsker å stramme inn på ferdselsreglene på Svalbard.

Blant forslagene er begrensninger i turistvirksomheters adgang til ilandstigning i verneområder, og avstandsgrenser til sårbare dyrearter.

Se hele lista nederst i saken!

Det som nå blir foreslått er omtrent det samme som ble sendt ut til høring på oppdrag av Klima- og miljødepartementet (KLD) i september 2021, mener Ronny Brunvoll, daglig leder i Visit Svalbard.

Han reagerer på måten dette blir håndtert på.

- Vi opplever at det er liten vilje til å lytte til lokale innspill. Vi har vært redd for, og har advart mot, at dette tilsynelatende er en skinnprosess. Man sier man skal lytte til lokalsamfunnet, men så gjør man ikke det, sier han til Børsen.

DUKKER OPP: Det er ikke bare skyene som er vanskelig å få øye på i mørket på den meteorologiske stasjonen på Hopen på Svalbard. Video: Privat. Reporter: Signe Elise Morthen Stenersen. Voice: Maja Walberg Klev. Vis mer

- Kan bli mer forstyrrende

Visit Svalbard er eid av Svalbard Reiselivsråd, som er en medlemsbasert organisasjon for reiselivsnæringen på øygruppa.

Brunvoll understreker at de er opptatt av at det skal være et strengt miljøvern på Svalbard, men at de er uenige i forslagene som KLD nå anbefaler.

- Vi lever av å selge fantastisk natur, så det er i vår interesse å passe på den så godt som mulig. Men vi tror det er andre måter å tilnærme seg dette på, sier han.

Det er spesielt forslaget om å begrense turistvirksomheters adgang til ilandstigning i verneområder den daglige lederen mener er feil måte å gjøre det på.

- Når det gjelder tilgang til ilandstigning og ferdsel på sjøis, så tror vi effekten kan bli at det blir mer trafikk på færre områder. Det vil gjøre at det kan bli en opphoping av gjester på de områdene. Det vil ikke løse noe som helst, men bare bli mer forstyrrende for de områdene som fortsatt er åpne, og så vil det komme nye krav, sier han, og legger til:

- Da kan vi komme inn i en ond spiral, og det kan bli en selvforsterkende effekt.

Foreslår annen modell

Visit Svalbard jobber mest for den landbaserte turismen, som Brunvoll mener allerede er regulert ved at det ikke vil bli gitt konsesjon til flere hoteller, og dermed ikke flere hotellrom.

En konsesjonsordning for det sjøbaserte reiselivet kan være en fornuftig måte å styre volum og trafikk på, mener han.

- Det vil premiere de seriøse aktørene, som har en egeninteresse i at miljøverdiene ikke forringes, sier han, og legger til:

- Jeg skulle ønske at myndighetene var villige til å lytte til oss som bor her, og finne løsninger i stedet for det som er forslaget nå. For det tror jeg ikke vil være bra.

Miljødirektoratet er kjent med reiselivsnæringens skepsis, skriver Trond Flydal, seksjonsleder i juridisk seksjon for naturmangfold i Miljødirektoratet, i en e-post.

- For å søke og håndtere de utfordringer vi står ovenfor i endringer i klimaet, og den usikkerheten dette blant annet medfører for en del arter på Svalbard, som isbjørnen, har Miljødirektoratet etter nøye avveininger falt ned på den modellen som er valgt for å prøve å redusere den menneskelige påvirkningen i verneområdene, skriver han.

- De alternative forslagene som er foreslått i høringen vil etter vårt syn ikke i samme grad redusere denne påvirkningen.

BOT: Troms Politidistrikt har ilagt et russisk rederi millionbot for denne manøveren i norsk økonomisk sone mellom fastlands-Norge og Svalbard. Reporter: Bjørge Dahle Johansen. Video: Kystvakten Vis mer

Frykter dramatiske konsekvenser

AECO, paraplyorganisasjonen for ekspedisjonscruise-operatørene på Svalbard, er heller ikke fornøyd med de politiske forslagene. De understreker likevel at de vil bruke tid til å sette seg inn i hva de innebærer.

- Førsteinntrykket er at dette er svært dramatisk for reiselivsnæringen. Både for ekspedisjonscruiseturismen som vi representerer, men også for det sårbare miljøet som vi alle ønsker å beskytte, skriver kommunikasjonssjef Anne Øien i en e-post til Børsen.

Hun mener blant annet at Miljødirektoratet ikke har tatt hensyn til at reiselivet på Svalbard har strenge reguleringer fra før, og at øygruppa er et av de fremste eksemplene på ansvarlig turisme - både i Norge og internasjonalt.

Øien peker på ilandstigning, avstandskrav til isbjørn og passasjerbegrensning som de mest problematiske forslagene. AECO mener at disse anbefalingene vil virke mot sin hensikt og samtidig ramme næringslivet hardt.

- Dette gjør oss bekymret for utviklingen og rammebetingelsene på Svalbard.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer