- Vi har stor forståelse for den krevende situasjonen flyselskapene er oppe i, og det har ikke vært å forvente at man kan oppfylle forordningen til punkt og prikke. Regelverket var ikke designet for en slik hendelse. Like fullt er vi opptatt av at forbrukerne får tilbake de pengene de har krav på, sier Luftfartsdirektør Lars Kobberstad.
Luftfartstilsynet varsler fredag ettermiddag at de omsider har gitt flyselskapene en frist til å tilbakebetale alle refusjoner på avlyste flyreiser i forbindelse med coronapandemien.
Det skjer etter at blant andre Forbrukerrådet og Virke reiseliv hamret løs mot flyselskapene for ikke å ha overholdt den lovpålagte refusjonsfristen.
- I mange tilfeller dreier det seg om betydelige beløp som har vært utestående i lang tid, fortsetter Kobberstad.
Luftfartstilsynet har så langt konsentrert seg om flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe. Det er forskjeller i hvor langt de ulike selskapene har kommet i å tilbakebetale refusjoner.
Risikerer tvangsmulkt
Widerøe har opplyst at de nå har få restanser på sine utbetalinger, og Norwegian har varslet at de skal være a jour innen utgangen av oktober.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger