Advarer om globalt sammenbrudd:

- Enorm skade

Oversett og neglisjert. Nå advarer globale transportgiganter om et massivt og nært forestående sammenbrudd.

KØKRISE: Containerskip er ankret opp i en voksende kø utenfor tvilinghavna ved Los Angeles, som håndterer rundt 40 prosent av all varetransport mellom sjø og land i USA. Bildet illustrerer en voksende transportkrise som aktører mener står på randen av kollaps. Foto: Mario Tama/Getty Images/AFP/NTB
KØKRISE: Containerskip er ankret opp i en voksende kø utenfor tvilinghavna ved Los Angeles, som håndterer rundt 40 prosent av all varetransport mellom sjø og land i USA. Bildet illustrerer en voksende transportkrise som aktører mener står på randen av kollaps. Foto: Mario Tama/Getty Images/AFP/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Verdens transportsystemer står på randen av kollaps, advares det i et åpent brev til FN, verdens statsledere, Verdens helseorganisasjon og ILO.

Avsenderne er ingen ringere enn de globale interesseorganisasjonene på arbeidsgiver- og arbeidstakersida for det store flertallet av alle klodens transportaktører.

Bildet som tegnes er mildt sagt alarmerende.

- Transportarbeidere har holdt verdenshandelen i gang under krevende forhold gjennom pandemien. Ikke minst har vi sørget for at vaksiner og verneutstyr er kommet fram. Siden pandemiens utbrudd har vi høyt og tydelig oppfordret regjeringer og myndigheter til å sikre fri ferdsel for transportarbeidere. Og gang på gang er vi blitt sviktet og tatt for gitt, heter det blant annet i det uvanlig krasse brevet.

Gigant-omsetning

Den internasjonale vegtransportunionen IRU, Den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA, Det internasjonale rederiforbundet ICS og Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITWF) fremsetter to krav for globale transportarbeidere:

  • Fri og trygg ferdsel på tvers av grensene for globale transportarbeidere.
  • Et rykk fram i vaksinekøen, i tråd med treningslinjer som forlengst er tegnet opp av Verdens helseorganisasjon.

- Regjeringssjefer har ikke lyttet og ikke tatt ansvar. Men de har stadig fortsatt med å kaste skyld på hverandre, heter det videre i brevet.

De fire internasjonale interesseorganisasjonene understreker at de samlet representerer næringer som står for mer enn 20 000 milliarder amerikanske dollar av verdenshandelen. Medlemsbedriftene sysselsetter over 65 millioner transportarbeidere fordelt på mer enn 3,5 millioner veitransport og flyselskaper og over 80 prosent av verdens handelsflåte.

- Sjøfolk, flybesetninger og sjåfører må kunne fortsette å gjøre jobben sin og krysse grenser for å holde forsyningskjeder i gang. Vi ber regjeringssjefer ta ansvar, bidra til samordnede reiseregler og avvikle restriksjoner som både rammer de globale forsyningskjedene og som går hardt ut over helse og velvære for våre internasjonale transportarbeidere, lyder en av mange oppfordringer i brevet.

- Ekstrem belastning

Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, har ingen problemer med å stille seg bak innholdet i brevet.

- Det er ingen tvil om at belastningen på sjøfolk har vært ekstremt stor i løpet av pandemien. Internasjonalt er det fortsatt bare én av fem sjøfolk som er vaksinert. Dette betyr at de aller fleste sjøfolk fortsatt må forholde seg til strenge smitteverntiltak, karantener og innreiserestriksjoner, sier Solberg til Børsen.

En av konsekvensene er at det fortsatt er vanskelig å gjennomføre mannskapsbytter, understreker redertoppen.

Ifølge det internasjonale rederiforbundet var 400 000 sjøfolk fastlåst på skip rundt om på verdenshavene på det meste under pandemien. Mange av dem har nå jobbet 18 måneder ut over sine opprinnelige kontrakter, understrekes det i det åpne brevet til FN og verdens ledere.

«En allerede smuldrende global forsyningskjede er under ytterligere press som følge av fortsatt neglisjering fra myndighetene. Vi ser nå forstyrrelser og globale forsinkelser uten sidestykke. Viktige varer, inkludert elektronikk, mat, drivstoff og medisinsk utstyr er rammet. Samtidig som forbrukernes etterspørsel øker, ser forsinkelsene ut til å bli verre før jul og ytterligere inn i neste år», lyder en av de krasseste advarslene fra de globale transportorganisasjonene.

Koordinering svikter

Solberg i Rederiforbundet istemmer:

- På grunn av manglende internasjonal koordinering av dokumentasjon og godkjenning av vaksiner er det fortsatt mange vaksinerte sjøfolk som er underlagt reiserestriksjoner. Vaksinering av sjøfolk og bedre internasjonal koordinering rundt vaksinestatus er derfor helt avgjørende for å løse mange av de utfordringene sjøfolk og rederiene har stått i siden starten av pandemien, sier han til Børsen.

Det faktum at norske myndigheter nå vil tilby vaksine til utenlandske sjøfolk i Norge, er viktig, men ikke nok, tilføyer redertoppen.

KREVER GREP: Rederiforbundets administrerede direktør Harald Solberg stiller seg bak det oppsiktsvekkende tydelige brevet fra ledende interesseorganisasjoner for transportbransjen. Foto: Norges Rederiforbund
KREVER GREP: Rederiforbundets administrerede direktør Harald Solberg stiller seg bak det oppsiktsvekkende tydelige brevet fra ledende interesseorganisasjoner for transportbransjen. Foto: Norges Rederiforbund Vis mer

- Dette må også prioriteres internasjonalt, slik at alle sjøfolk kan bli vaksinert og kan reise uhindret til og fra jobb, sier Solberg.

- Hvordan er det mulig at vi står i dette uføret så lenge etter pandemiens utbrudd?

- FNs internasjonale maritime organisasjon (IMO) kom allerede i mai 2020 med en protokoll for hvordan man kan gjennomføre trygge mannskapsbytter. Fortsatt er det svært få land som har implementert denne. Det er en av årsakene til at det i dag er store problemer for sjøfolk og skipsfarten, mener Rederiforbundets toppsjef Harald Solberg.

Flukt og frafall

Som om ikke dette var alarmerende nok, slår internasjonale transportorganisasjonene og sammenslutningene ytterligere varsko om enda et kritisk punkt, nemlig frafall og rekruttering.

- Det er stor bekymring at vi også ser en økende mangel på arbeidstakere. Vi forventer at flere vil forlate bransjen som følge av den dårlige behandlingen under pandemien. Dette setter de knirkende forsyningskjedene under enda større press, lyder en av mange alvorlige bekymringer.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer