Etter kort-kaos: - Svært uheldig

Butikker over hele Norge ble rammet av betalingsproblemer på en av årets travleste dager. - Det er jo krise, sier Oslo Handelsstands Forening.

RAMMET: Mange måtte gå tomhendt hjem fra både Vinmonopolet og dagligvarebutikker mandag ettermiddag. Hvordan nedetida eventuelt påvirker omsetningen, er for tidlig å si, ifølge Vinmonopolet. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB
RAMMET: Mange måtte gå tomhendt hjem fra både Vinmonopolet og dagligvarebutikker mandag ettermiddag. Hvordan nedetida eventuelt påvirker omsetningen, er for tidlig å si, ifølge Vinmonopolet. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB Vis mer
Publisert

- Det er klart at 16. mai er en svært uheldig dag å oppleve en nedetid som dette på, sier kommunikasjonsdirektør i Vinmonopolet, Halvor Bing Lorentzen, til Børsen.

Dagen før 17. mai ble handelsstanden møtt av en kalddusj, da kortterminaler over hele landet gikk fullstendig i vranglås. En nedetid på drøye to timer sørget for at det ikke var mulig å betale med kort i terminaler i norske butikker.

- Dette er en av de største dagene rent omsetnings- og besøksmessig. Mange skal handle inn til 17. mai, og det er naturligvis kjedelig for kundene våre å ikke oppleve en smidig handel, fortsetter Lorentzen.

Like før klokka 14.30 opplyser han at de fleste utsalgsstedene hos Vinmonopolet i Norge opererer som normalt.

- Så vidt jeg kan se i systemet vårt, skal de aller fleste stedene være oppe og gå igjen nå. Enkelte utsalgssteder driver og restarter bankterminalene nå, så vi satser på at alt fungerer som normalt innen kort tid.

- Helt umulig

Rundt klokka to varslet betalingsleverandøren Nets at problemet var løst og at systemene skal fungere som normalt. I løpet av den tida kort-kaoset fant sted, måtte mange butikkunder snu i døra og vende tomhendte hjem.

- Hvordan vil dette slå ut på omsetningen?

- Det er helt umulig å si. Det er ingen tvil om at det var store utfordringer da dette sto på - noe som gjaldt de fleste butikker i landet, og ikke bare hos oss. Jeg tror likevel at salget vil ta seg opp i løpet av de neste timene, sier Lorentzen i Vinmonopolet.

- Venter dere lange køer nå i ettermiddag?

- En del av kundene har benyttet seg av Vinmonopolets app for bestilling og betaling. Så må vi bare beklage overfor de kundene som ikke fikk gjennomført en handel som ønsket. Vi håper fortsatt at de vil ta turen innenfor våre åpningstider i dag, og oppfordrer til å være tidlig ute.

- Katastrofe

Før betalingstrøbbelet var løst, forklarte Erling Ølstad, administrerende direktør i Mester Grønn, til Avisa Oslo at også de opplevde problemer over hele landet.

- Det er typisk, men det er på slike store dager ting som dette skjer. Hva som er årsaken vet vi ikke, men det skulle selvfølgelig vært dobbeltsjekket og trippelsjekket før en så stor dag som i dag, sa han til avisa og la til:

- På en dag som dette er det katastrofe, men vi håper det løser seg raskt.

Bjørn Næss, administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening, beskrev hendelsen som en «krise» for butikkene.

- Dette er veldig kjedelig og en av de verste dagene dette kunne skje! Vi forstår at mer enn 130 000 terminaler nå er satt ut av spill og skaper utfordringer både for butikker og kunder, uttalte han til Børsen like før klokka 14.00.

- Det er jo krise for dagligvarebutikkene som bugner av kaker, bær og andre typiske 17. mai-varer som ikke er like aktuelle 18. mai, for Vinmonopolet som har en av sine største salgsdager i løpet av året og ikke minst for alle klesbutikkene som normalt selger mye selskapsklær før nasjonaldagen, fortsatte han.

Ikke angrep

Det var mandag rundt klokka 12.00 at meldingene om problemer med betalingsterminaler kom. Butikker over hele Norge var rammet av hendelsen, som ble beskrevet som et internt anleggende hos Nets.

- Problemet er løst, og systemene fungerer som normalt, skrev de på nettsidene sine rundt klokka 14.00.

Presseansvarlig Peter Glüsing i Nets opplyste til Børsen at det ikke dreier seg ikke om et angrep.

- Det er for tidlig å si noe om årsaken, men det er ikke et angrep, sa han.

Mange kunder fikk betalt med en reserveløsning, men det var lange køer flere steder for å ta ut penger i minibanker.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer