Wizz Air

Etterforskes etter beskjed

Hevder toppsjefen ber piloter jobbe, tross utmattelse. Selskapet understreker at de tar sikkerheten på alvor.

TRØTTHETS-GREP: Nylig ba toppsjef for Wizz Air sine ansatte om å «gå den ekstra milen». Det har gjort flere bekymret. Foto: Nik Oiko/SOPA Images/Shutterstock
TRØTTHETS-GREP: Nylig ba toppsjef for Wizz Air sine ansatte om å «gå den ekstra milen». Det har gjort flere bekymret. Foto: Nik Oiko/SOPA Images/Shutterstock Vis mer
Publisert

Før sommersesongen for alvor sparkes i gang, opplever flere store flyselskap trøbbel. Mange aktører har meldt om kanselleringer eller endrede ruter, blant annet SAS, Lufthansa og British Airways.

Problematikken kommer i perioden der millioner av europeiske passasjerer skal på sommerferie.

Vekker oppsikt

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air er intet unntak. De har blitt tvunget til å kansellere flyginger, og det på grunn av «omfattende mangel på ansatte», ifølge BBC.

En uttalelse fra toppsjefen, i det som er Europas tredje største lavprisselskap, vekket nylig oppsikt.

- Nå som alle kommer tilbake i jobb, forstår jeg at utmattelse (fatigue) er et potensielt resultat av problemene, men når vi begynner å stabilisere vaktlistene, må vi også redusere utmattelses-raten, sa Wizz Air-toppsjef Joszef Varadi onsdag, ifølge BBC.

- Jeg mener, vi kan ikke drive denne virksomheten når hver femte person i en base melder seg syk fordi personen er sliten. Vi er alle slitne, men noen ganger kreves det å gå den ekstra milen, tilføyet han.

- Mangelfull sikkerhetskultur

Varadi sa også at kansellerte flyginger påførte selskapet store finansielle og omdømmemessige skader.

Uttalelsen har fått flere til å sette kaffen i halsen. Pilotfagforeninger har sagt at å fly mens man er trøtt er farlig, og at Varadis kommentarer viser en «mangelfull sikkerhetskultur», ifølge BBC.

The European Cockpit Association hevder at Varadi med sine uttalelser oppfordrer piloter til å fly mens de er slitne, og krever at sikkerhetsmyndigheter griper inn.

«Det er som å gi nøklene til en full sjåfør», skriver de i en tweet, og ber EUs byrå for luftfartssikkerhet (EASA) gripe inn.

Nå har europeiske flysikkerhetsmyndigheter igangsatt etterforskning etter påstandene fra pilotforeninger, melder Business Insider.

En talsperson for EASA sier til Business Insider:

- EASA erkjenner at utmattelse kan være en alvorlig sikkerhetsrisiko og må oppdages og reduseres på riktig måte. Vi undersøker for tiden påstandene for å finne ut om det finnes nødvendige tilsynshandlinger og hvilke dette er.

Wizz Air: Sikkerhet er førsteprioritet

Wizz Air har ikke kommentert utviklingen overfor Business Insider, men har tidligere sagt at flyselskapet har et «robust og ansvarlig» mannskapssystem.

Selskapet benekter at Varadi rettet seg mot piloter spesifikt, men snakket til alle ansatte.

- Utilgjengeligheten av mannskap har vært veldig lavt, på 4 prosent. I den sammenhengen har det vært diskutert å gå en ekstra mil for å minimere forstyrrelsen, heter det i en uttalelse fra Wizz Air, ifølge BBC.

De tilføyer at dette ikke går på bekostning av sikkerhet.

- Wizz Air og flyindustrien er sterkt regulert, og sikkerhet har, og vil alltid være, førsteprioritet.

- Råtne epler, ut

Det er ikke første gang Wizz Air opplever turbulens. Et lekket klipp fra et toppledermøte i den ungarske flygiganten fikk bred medieomtale i fjor vår.

LYDFIL: Dette er deler av et langt lydopptak fra basesjefer i Wizz Air, som diskuterer hvilke «råtne epler» i firmaet som skal få sparken. Video: Jeanette N. Vik / Dagbladet TV Vis mer

I det som framsto som et hemmelig møte, ble det beordret utrensking av brysomme piloter. Sykefravær ble trukket fram som en god oppsigelsesgrunn da coronapandemien rammet luftfarten.

- Råtne epler, ut, er noe av det som formidles i det sju minutter lange lydklippet, som Børsen har omtalt.

Andras Rado, senior kommunikasjonssjef i Wizz Air-gruppen, bekreftet i en e-post til Børsen at selskapet tok affære etter lekkasjen, og sa de tok situasjonen «ekstremt alvorlig».

Han viste imidlertid til en uavhengig gransking som konkluderte med at «det ikke er noe som tyder på at Wizz Air har handlet ulovlig».

- Samtidig er det blitt slått fast at det i forbindelse med oppsigelsene kan ha blitt tatt hensyn til noen faktorer som var uforenlige med Wizz Airs kultur for åpen og ærlig kommunikasjon, vedgikk Rado.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer