Eventyrlig vekst

Coronakrisa har ført til en voldsom vekst i dagligvaremarkedet.

OPPTUR: I tredje kvartal var det totalt sett en vekst på 20,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tall fra Nielsen Norge.

Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB
OPPTUR: I tredje kvartal var det totalt sett en vekst på 20,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tall fra Nielsen Norge. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I tredje kvartal fortsatte veksten i det norske dagligvaremarkedet. Hittil i år er veksten på 16,1 prosent, tilsvarende 21,2 milliarder kroner, viser nye tall.

I tredje kvartal var det totalt sett en vekst på 20,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tall fra Nielsen Norge.

Det var sommerukene 27, 28 og 29 som hadde størst prosentvis vekst isolert sett i kvartalet. Årsaken er at de fleste tilbrakte sommeren i hjemlandet, ettersom karantenereglene satte begrensninger for utenlandsreiser og dermed begrenset grensehandelen.

Ifølge Nielsen økte kvartalssalget av sigaretter og andre tobakksprodukter med 60 prosent i norsk dagligvare sammenlignet med samme periode i fjor, mens det i grensenære områder økte med 81 prosent. Den samme utviklingen gjelder også øl, brus og godteri.

Priser på matvarer fortsatte å stige i tredje kvartal. For juli utgjør økningen 3,7 prosent, for august 4,2 prosent, og for september 3,8 prosent.

Lavpriskjedene styrket sin posisjon i markedet ytterligere i tredje kvartal, og står nå for 69,3 prosent av omsetningen i totalmarkedet. Det er en oppgang på 0,4 prosentpoeng fra forrige kvartal og 1,1 prosentpoeng mer enn i samme periode i fjor.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.