I tredje kvartal fortsatte veksten i det norske dagligvaremarkedet. Hittil i år er veksten på 16,1 prosent, tilsvarende 21,2 milliarder kroner, viser nye tall.
I tredje kvartal var det totalt sett en vekst på 20,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tall fra Nielsen Norge.
Det var sommerukene 27, 28 og 29 som hadde størst prosentvis vekst isolert sett i kvartalet. Årsaken er at de fleste tilbrakte sommeren i hjemlandet, ettersom karantenereglene satte begrensninger for utenlandsreiser og dermed begrenset grensehandelen.
Ifølge Nielsen økte kvartalssalget av sigaretter og andre tobakksprodukter med 60 prosent i norsk dagligvare sammenlignet med samme periode i fjor, mens det i grensenære områder økte med 81 prosent. Den samme utviklingen gjelder også øl, brus og godteri.
Priser på matvarer fortsatte å stige i tredje kvartal. For juli utgjør økningen 3,7 prosent, for august 4,2 prosent, og for september 3,8 prosent.
Lavpriskjedene styrket sin posisjon i markedet ytterligere i tredje kvartal, og står nå for 69,3 prosent av omsetningen i totalmarkedet. Det er en oppgang på 0,4 prosentpoeng fra forrige kvartal og 1,1 prosentpoeng mer enn i samme periode i fjor.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger