- Dette er en kamp om internetts sjel.
Slik oppsummerte Rob Flaherty, digital direktør for Joe Bidens presidentkampanje, hva som lå foran dem da han i april forklarte hvordan de skulle møte Donald Trump på sosiale medier.
Droppet Twitter
For der Trump er krass, spiss og uforsonlig i budskapet, spesielt på Twitter, la Biden-kampanjen seg på en helt annen linje: De skulle bekjempe Trump med kos og varme, skriver The New York Times, som gjennom intervjuer med mange i Bidens valgkampapparat drar opp hovedlinjene av kampanjens digitale strategi.
Nå kan man ikke slå fast at Biden vant valget på internett, men med valgresultatet i hånd, der Biden har fått over sju millioner stemmer mer enn Trump, er det nærliggende å konkludere med at Biden-kampanjen temmet Trump-kampanjens aggressive annonsering på blant annet Facebook. Det har trolig bidratt til Bidens gode resultat.
For å vinne fram på Facebook fant Biden-kampanjen ut at de måtte spisse budskapet. Derfor bestemte de seg for å kraftig nedprioritere president Trumps favorittsted på internett, Twitter.
Der Hillary Clinton i 2016 fikk masse kritikk for å ha vært for opptatt av eliten og høyinformasjonspublikummet på Twitter, var budskapet til Biden-kampanjen at det ikke er på Twitter det virkelige livet leves.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger