Facebook-grep temmet Trump

Der Donald Trump er krass og uforsonlig, la Joe Biden seg på en annen linje. Det kan ha bidratt til Trumps nederlag.

KOS: Joe Bidens valgkampenje fokuserte på kos og videoer som viste fram Joe Bidens karakter, framfor å gå til angrep på president Donald Trump. Her klemmer Biden et av barnebarna i forbindelse med en tale fire dager etter valget. Foto: Tasos Katopodis / Getty Images / AFP / NTB
KOS: Joe Bidens valgkampenje fokuserte på kos og videoer som viste fram Joe Bidens karakter, framfor å gå til angrep på president Donald Trump. Her klemmer Biden et av barnebarna i forbindelse med en tale fire dager etter valget. Foto: Tasos Katopodis / Getty Images / AFP / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Dette er en kamp om internetts sjel.

Slik oppsummerte Rob Flaherty, digital direktør for Joe Bidens presidentkampanje, hva som lå foran dem da han i april forklarte hvordan de skulle møte Donald Trump på sosiale medier.

Droppet Twitter

For der Trump er krass, spiss og uforsonlig i budskapet, spesielt på Twitter, la Biden-kampanjen seg på en helt annen linje: De skulle bekjempe Trump med kos og varme, skriver The New York Times, som gjennom intervjuer med mange i Bidens valgkampapparat drar opp hovedlinjene av kampanjens digitale strategi.

Nå kan man ikke slå fast at Biden vant valget på internett, men med valgresultatet i hånd, der Biden har fått over sju millioner stemmer mer enn Trump, er det nærliggende å konkludere med at Biden-kampanjen temmet Trump-kampanjens aggressive annonsering på blant annet Facebook. Det har trolig bidratt til Bidens gode resultat.

For å vinne fram på Facebook fant Biden-kampanjen ut at de måtte spisse budskapet. Derfor bestemte de seg for å kraftig nedprioritere president Trumps favorittsted på internett, Twitter.

Der Hillary Clinton i 2016 fikk masse kritikk for å ha vært for opptatt av eliten og høyinformasjonspublikummet på Twitter, var budskapet til Biden-kampanjen at det ikke er på Twitter det virkelige livet leves.

«Facebook-mødre»

Derfor bestemte de seg for å rette fokuset mot Facebook, og helt spesifikt mot det de kaller «Facebook-mødre». Dette segmentet beskrives som kvinner som bruker masse tid på å dele søtt og oppløftende innhold.

Bidens folk mente at disse kvinnene kunne overtales til å stemme på Biden med et positivt budskap om Bidens karakter.

Ifølge Flaherty var deres målgruppe kvinner som for eksempel delte rørende videoer av militærpersonell som kommer hjem fra utenlandstjeneste, eller som følger «The Dodo», en nettside kjent for å dele rørende dyrevideoer.

KLAR: Joe Biden tror flere i Det republikanske partiet er redd for Donald Trump. Foto: AP Vis mer

Stamme-video

Et eksempel på en video Biden-kampanje hadde suksess med var den der Biden, som mange ganger har fortalt om hvordan han selv har strevd med stamming, møtte 13 år gamle Brayden Harrington, som stammer.

- Ikke la stammingen definere deg, sa Biden til 13-åringen, som noen måneder seinere talte på det demokratiske partiets landsmøte.

Der fortalte han at Biden hadde gjort ham «selvsikker»

- Uten Joe Biden ville jeg ikke snakket med dere i dag, sa Harrington, ifølge BBC.

I tillegg til dette skal også velgerne ha respondert positivt på videoer der Biden snakket om sin utenrikspolitikk.

Kampanjen eksperimenterte også med et lettere budskap. De satt opp «Biden for president»-skilt i Nintendo-spillet Animal Crossing, og de brukte også penger på det svært populære spillet Fortnite.

- Vårt mål var å møte folk der de er, sier Christian Tom, en av lederne i Bidens digitale valgkampanje.

Enorme summer

Til sammen, fra 9. april, som var første dagen etter at Bernie Sanders trakk seg og gjorde Joe Biden til demokratenes antatte presidentkandidat, og fram til 30. oktober, uka før valget, brukte Bidens kampanje 85,2 millioner dollar på Facebook-annonser, ifølge AdAge.

Til sammenlikning brukte Trump-kampanjen 89,1 millioner dollar. Det er med andre ord ikke all verdens forskjell i pengebruken.

Utvider vi tidshorisonten litt, tilbake til januar, så brukte de to kandidatene Trump og Biden henholdsvis 107 millioner dollar og 94 millioner dollar, ifølge ABCs Eyewitness News.

Det er heller ikke så stor forskjell på hvor mye de to har samlet inn til sine respektive valgkampanjer. Trump samlet inn 1,96 milliarder dollar, mens Biden samlet inn 1,69 milliarder dollar, ifølge NPR.

Til sammen brukte Joe Biden og demokratene 995,3 millioner dollar på reklame på TV, radio og digitale flater, og Trump og republikanerne brukte 674,9 milliarder dollar, ifølge AdAge.

Det viser at det ikke er Facebook som er det store pengesluket, men det sosiale mediet er godt egnet til målrettede budskap mot definerte velgergrupper.

Influenser-støtte

I tillegg til fokuset på kos og oppbyggelige videoklipp knyttet Biden-kampanjen seg til influensere og kjente personer, som hadde stor innflytelse og nøt stor tillit i velgergrupper de ønsket å nå.

Det involverte blant annet skuespilleren Dwayne Johnson, som selv beskriver seg som sentrist, og som har mange menn som kan beskrives som sentrum-høyre i sin følgerskare.

Da han ga sin tilslutning til Biden i høst, skapte det en såkalt «tillatelsesstruktur», som gjorde at hans tilhengere, inkludert folk som stemte på Trump i 2016, kunne støtte Biden, ifølge folk i Bidens apparat.

STØTTE: Skuespilleren og fribryteren Dwayne Johnson, også kjent som The Rock, gir sin støtte til Joe Biden foran presidentvalget til høsten. Video: @therock Vis mer

Biden-kampanjen slo også fast at velproduserte valgvideoer ikke slo like godt an som lavkostvideoer, som for eksempel en serie med selvfilmede videoer av Biden-velgere som ikke stemte i 2016, og som fortalte at de angret på det.

Outsourcet raseriet

Helt uten brodd var likevel ikke Biden-kampanjen på Facebook, men de outsourcet på mange måter den delen av valgkampen.

De samarbeidet med en rekke populære venstreorienterte Facebook-sider, som for eksempel Occupy Democrats. Mange av sidene hadde allerede i lang tid publisert store mengder aggressivt, Trump-kritisk innhold.

- Jeg hadde friheten til å gå for strupen, sier Rafael Rivero, en av grunnleggerne av Occupy Democrats og Ridin' With Biden, en stor Biden-gruppe på Facebook.

Denne løse Facebook-grupperingen ble omtalt som «Rebel Alliance», et lite nikk i retning Donald Trump og hans tidligere valgkampstrateg Brad Parscale, som sa at Trumps valgkampanje hadde laget en «Death Star», en referanse til romstasjonen i filmen Star Wars som kan ødelegge andre planeter med en stor laser.

Dette ga Biden-kampanjen mulighet til å i stor grad poste positivt innhold på sine egne sider, mens opprøreralliansen på venstresiden tok seg av sinnet og raseriet mange demokratiske velgere følte på.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer