Facebook-grep temmet Trump

Der Donald Trump er krass og uforsonlig, la Joe Biden seg på en annen linje. Det kan ha bidratt til Trumps nederlag.

KOS: Joe Bidens valgkampenje fokuserte på kos og videoer som viste fram Joe Bidens karakter, framfor å gå til angrep på president Donald Trump. Her klemmer Biden et av barnebarna i forbindelse med en tale fire dager etter valget. Foto: Tasos Katopodis / Getty Images / AFP / NTB
KOS: Joe Bidens valgkampenje fokuserte på kos og videoer som viste fram Joe Bidens karakter, framfor å gå til angrep på president Donald Trump. Her klemmer Biden et av barnebarna i forbindelse med en tale fire dager etter valget. Foto: Tasos Katopodis / Getty Images / AFP / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Dette er en kamp om internetts sjel.

Slik oppsummerte Rob Flaherty, digital direktør for Joe Bidens presidentkampanje, hva som lå foran dem da han i april forklarte hvordan de skulle møte Donald Trump på sosiale medier.

Droppet Twitter

For der Trump er krass, spiss og uforsonlig i budskapet, spesielt på Twitter, la Biden-kampanjen seg på en helt annen linje: De skulle bekjempe Trump med kos og varme, skriver The New York Times, som gjennom intervjuer med mange i Bidens valgkampapparat drar opp hovedlinjene av kampanjens digitale strategi.

Nå kan man ikke slå fast at Biden vant valget på internett, men med valgresultatet i hånd, der Biden har fått over sju millioner stemmer mer enn Trump, er det nærliggende å konkludere med at Biden-kampanjen temmet Trump-kampanjens aggressive annonsering på blant annet Facebook. Det har trolig bidratt til Bidens gode resultat.

For å vinne fram på Facebook fant Biden-kampanjen ut at de måtte spisse budskapet. Derfor bestemte de seg for å kraftig nedprioritere president Trumps favorittsted på internett, Twitter.

Der Hillary Clinton i 2016 fikk masse kritikk for å ha vært for opptatt av eliten og høyinformasjonspublikummet på Twitter, var budskapet til Biden-kampanjen at det ikke er på Twitter det virkelige livet leves.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer