Egon:

Får refs: Felt

To Egon-restauranter har fått smekk fra Matbransjens Faglige Utvalg (MFU).

KRITIKK: MFU fattet vedtak mot Egon-restauranter Sarpsborg og Fredrikstad i 2023. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
KRITIKK: MFU fattet vedtak mot Egon-restauranter Sarpsborg og Fredrikstad i 2023. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har felt to Egon-restauranter i henholdsvis Fredrikstad og Sarpsborg for markedsføringsaktiviteter i strid med MFUs egne retningslinjer.

Det kommer fram i en pressemelding fra MFU.

I vedtaket mot Egon Fredrikstad skriver MFU at spisestedet blir felt for ett tilfelle av markedsføring på Facebook rettet mot barn.

I den aktuelle reklamen kommer Brannbamsen Bjørnis med en haug pizzaer i en barnebursdag og deler dem ut.

- Bruk av barn og Bjørnis i markedsføringskampanjen, samt den konkrete utdelingen av pizza i en barnehage er samlet sett i strid med MFUs retningslinjer, heter det.

Avviser kritikkverdig forhold

Restauranten selv mener at de ikke har opptrådt kritikkverdig - det samme gjelder for Egons virksomhet i Sarpsborg, som på sin side blir felt etter bruk av en nisse som deler ut godteri i desember 2022.

I tilsvaret fra Egon Fredrikstad på den aktuelle klagen, heter det blant annet at Egon har et nasjonalt samarbeid med Brannbamsen Bjørnis.

«Samarbeidet mellom de to er klart markert. Det framgår ikke noen oppfordring til å kjøpe produktene. (...) Vi legger til grunn at Egons samarbeid med Bjørnis, og publiseringen på Facebook ikke rammes av markedsføringslovens bestemmelser om beskyttelse av barn», heter det.

Egon Sarpsborg mente også at nisse-innlegget på Facebook ikke havnet innenfor kategorien uheldig markedsføring mot barn. De argumenterte også for at innlegget var publisert på Facebook, og dermed var «ment for eldre brukere».

MFU tok ikke klagene til følge og felte i stedet begge spisestedene.