Torsdag går forbrukerrådet og over 20 europeiske forbrukerorganisasjoner hardt ut mot flybransjen og ber myndighetene gripe inn mot markedsføring av «klimanøytrale» flyreiser.
Aktørene anklager hele 17 europeiske flyselskaper, deriblant SAS og Norwegian, for å drive med villedende reklame i et forsøk på å «grønnvaske» flybransjen.
- Blant de 17 selskapene vi har sett på, er det 15 som flyr fra og til Norge, og to av dem er Norwegian og SAS, forteller direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket i en pressemelding.

Slår tilbake etter Freia-stikk: - Ikke riktig
- Usant
Forbrukerorganisasjonene ber om en europeisk undersøkelse av saken, og at tilsynsmyndighetene skal slå ned på praksisen og bøtelegge ulovlig markedsføring.
Videre krever aktørene en umiddelbar slutt med påstander som gir forbrukerne inntrykk av at det er mulig å fly klimavennlig.

Svartelistes av SAS
- Dette er rett og slett usant. Å fly er ikke bærekraftig, og vil heller ikke bli det i nær framtid. Der flyselskaper har tilbudt oss forbrukere å betale ekstra «grønne» avgifter basert på slike villedende påstander, bør flyselskapene gi refusjon til kundene sine, mener Blyverket.
- Slå ned på praksisen
Forbrukerrådet håper at Forbrukertilsynet følger opp saken. Videre oppfordres flyselskapene selv til å ta grep og «slutte med sine klimapåstander.»
- Enten du betaler en «grønn billett» eller ikke, vil flyet ditt fortsatt slippe ut klimagasser, så å framstille det å fly som en bærekraftig transportmåte er ren grønnvasking. I ei tid da mange ønsker å reise mer bærekraftig, bør flyselskapene umiddelbart slutte å tilby forbrukere falsk god samvittighet. Vi oppfordrer myndighetene til å slå ned på denne praksisen, sier Inger Lise Blyverket.
- Overrasket
Pressesjef Tonje Sund i SAS forteller at selskapet stusser over kritikken.
- Vi er overrasket over denne kritikken. Vi i SAS prøver å lede denne viktige transformasjonsreisen og vi er veldig nøye med at markedsføringen vår ikke skal villede. Men det er selvfølgelig bra om vi får felles retningslinjer, skriver hun i en e-post og fortsetter:

Advarer nordmenn: - Den tida er forbi
- Som Karsten Lauritzen i Dansk Industri Transport sier: «Flybransjen opererer i et globalt marked med internasjonal konkurranse, derfor er det bra om det er klarere retningslinjer i EU, fremfor nasjonale særregler, slik at selskapene vet hvordan de skal forholde seg til markedsføringen. Retningslinjene må bare ikke bli så restriktive at vi ikke kommer noen vei.»
Hun presiserer at SAS «hele tiden vært tydelige på at reisen mot lav- og nullutslippsflyvninger vil ta tid».
- (...) SAS har investert aktivt i å redusere sin miljøpåvirkning, inkludert tiltak som å bruke mer drivstoffeffektive fly og øke bruken av nettopp Sustainable Aviation Fuel (SAF) - som er bryggen over til lav- og nullutslippsflyvninger. Denne innsatsen har allerede ført til merkbare utslippsreduksjoner og kan fortsette å utgjøre en betydelig forskjell ettersom teknologien skrider fram.

Frykter ny kaos-sommer:- Problematisk
Tas på alvor
I en e-post til Børsen skriver Norwegians kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh at selskapet tar utslippskutt på alvor.
- Hos Norwegian ønsker vi å oppnå så betydelige reelle utslippskutt som mulig, så raskt som mulig. Derfor samarbeider vi med industrien for å bidra til å øke produksjonen av bærekraftig flydrivstoff, som vi på lang sikt mener er den beste og mest effektive måten vi kan redusere utslippene på.

Bitter strid om flykaos
Hun opplyser at selskapets mål er å kutte 45 prosent av egne utslipp innen 2030.
- I mellomtida tilbyr vi kunder som ønsker det å støtte CO₂-reduksjonsprosjekter som er sertifisert av FN og Gold Standard. Vi har også en rekke andre tiltak for å redusere vår klimapåvirkning. Luftfarten er i høyeste grad internasjonal, og derfor ser vi fram til tydelige retningslinjer på EU-nivå for hvordan man skal kommunisere bærekraft.
SAS har foreløpig ikke besvart Børsens henvendelse.