Det britiske reklametilsynet har gitt cruisegiganten Hurtigruten Group smekk på fingrene for det de mener er villedende markedsføring.
Denne uka konkluderte Advertising Standards Authority (ASA) med at en annonse fra Hurtigruten Expeditions, som selskapet het inntil nylig, bryter med god reklameskikk. Den 6. juni mottok tilsynet en klage på det som tilsynelatende var et svært forlokkende pristilbud på Hurtigrutens nettside.

Slakter Hurtigruten: - Ble helt knust
Ifølge ASA var «Priser fra 4932 pund» streket over, mens en ny pris på 1994 pund ble vist i større tekst nedenfor.
«Klageren, som tidligere hadde bestilt samme cruise til en lavere pris enn 4932 pund og aldri hadde sett det solgt til den prisen, utfordret hvorvidt tilbudet var villedende», heter det i konklusjonen fra tilsynet.
- Uriktig
Det norske rederiet Hurtigruten Group AS har, i tillegg til norske turer, ekspedisjonscruise i utlandet.
Det aktuelle selskapet som nå får refs av ASA er for folk flest kjent som Hurtigruten Expeditions og turene markedsføres fortsatt under nevnte selskapsnavn på rederiets nettsider. I september varslet Hurtigruten imidlertid navnebytte til HX. Overgangen er ventet å skje i desember.

Kjempeunderskudd
I sitt svar til ASA framholder HX at tilbudet aldri skulle vært publisert og at det hele skyldes en IT-feil.
«Hurtigruten sier at tilbudet ble hentet fra feil sted på nettsida som følge av en nylig endring i IT-systemet. De sa at de ville rette IT-feilen så raskt som mulig. De forklarte at det uriktige tilbudet kun berørte én lugarkategori på cruiset og at de ikke hadde til hensikt å offentliggjøre villedende tilbud», skriver ASA.

Cruise-trøbbel: Mangler skip
De skriver videre at de tar HX' tilsvar til etterretning.
«Men fordi Hurtigruten ikke var i stand til å levere bevis som viste at 4932 pund var den vanlige salgsprisen for cruiset og at prisreduksjonen representerte en reell besparelse for forbrukerne, konkluderte vi med at annonsen sannsynligvis var villedende».
- Tar grep
I en e-post til Børsen skriver talsperson for HX, Johnny Stanley-Brown, at ekspedisjonscruiseselskapet alltid tilstreber å følge retningslinjene innenfor markedsføring som er satt av ASA.

Cruise-boom: Prisene i været
- Vi vil aldri publisere villedende tilbud med viten og vilje. Vi tar grep for å sikre at vi konstant opptrer på en måte som er transparent og i kundenes beste interesse.
Stanley-Brown presiserer at annonsen ble fjernet umiddelbart da selskapet ble gjort oppmerksomme på feilen.
- Framover har vi iverksatt ytterligere tiltak for å forhindre at dette problemet skjer igjen.