Får slakt: - Rød sone

Klesbransjen er klimaversting, og i en fersk rapport får kleskjeden Lindex strykkarakter. - Vi er klar over utfordringene rundt mikroplast, og følger forskningen på miljøpåvirkningen nøye, svarer Lindex.

STRYKKARAKTER: Kleskjeden Lindex kommer ikke godt ut i en fersk rapport om klesbransjens miljøpåvirkning. Foto: Lise Åserud / NTB
STRYKKARAKTER: Kleskjeden Lindex kommer ikke godt ut i en fersk rapport om klesbransjens miljøpåvirkning. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Publisert

Ifølge FNs miljøprogram (UNEP) står den globale klesindustrien i dag for ti prosent av alle CO₂-utslipp, noe som danker ut all fly- og skipstrafikk til sammen.

En stor del av dette utslippet kommer av den massive bruken av syntetiske fibre, som for eksempel polyester. Syntetiske fibre er billige, og står i dag for to tredjedeler av alle tekstiler.

- Ser ikke problemet

En fersk rapport fra Changing Markets Foundation, omtalt av Aftonbladet, avdekker at 55 store klesmerker benytter seg av syntetiske fibre - deriblant de svenske gigantene H&M og Lindex.

UNEP mener noe må gjøres med problematikken globalt, og mener at designere og produsenter må endre måten klær lages på. De mener det bør utvikles nye materialer.

- Det meste av klærne vi bruker i dag kommer fra fossilt brensel. Men til tross for at vi er midt i en klimakrise, og andre industrier går bort fra fossilt brensel, virker det ikke som moteindustrien ser problemet, sier Urška Trunk, kampanjeleder i organisasjonen, til Aftonbladet.

IKKE LA DEN LIGGE: Å vaske klær kan vi vel være enige om at ikke er det morsomste man kan foreta seg av aktiviteter, men det må gjøres, og da er det deilig å bare gjøre det én gang, ikke to! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

«Rød sone»

Resultatene er dystre - og tross en tiltakende klimakrise og klesmerker som gjerne vil framstå som miljøvennlige overfor kundene, satser de fortsatt tungt på polyester og andre kunstfibre, skriver avisa.

Rapporten rangerer kjedene som «forbilder», «kan gjøre bedre», «henger etter» og «rød sone», innenfor tre kategorier: Bruken av syntetisk fiber, klimamål, og utslipp knyttet til mikrofiber.

Når det gjelder bruk av syntetisk fiber faller H&M inn i nest siste kategori, «henger etter».

Når det gjelder Lindex, ser det verre ut. Bakgrunnen skal være manglende retningslinjer når det gjelder mikrofiber, og kjeden faller dermed inn i under «rød sone» i rapporten. I de øvrige kategoriene faller Lindex inn i «henger etter».

Kleskjeden har 440 butikker i 18 land, og skriver på sine nettsider at de er opptatt av bærekraft.

Lindex: - Må jobbe for å finne de beste løsningene

Pressekontakt i Lindex, Nina Haugen, skriver i en e-post til Børsen at rapporten viser en viktig utfordring moteindustrien står overfor.

Hun skriver at Lindex er klar over utfordringene rundt mikroplast, og at de følger forskningen på miljøpåvirkningen nøye.

- En policy betyr en forpliktelse til å handle og iverksette tiltak. Metodene som har blitt brukt for å undersøke fiberfrigjøring har variert mye, og det samme har resultatene når det gjelder mengden partikler som frigjøres. At det mangler en felles, standardisert metode for å måle fiberslipp fra tekstiler og de store variasjonene målinger viser, gjør det vanskelig å iverksette tiltak som reduserer fiberslipp, skriver Haugen.

Hun mener at det ikke har vært sikre metoder for å måle utslipp av mikroplast, men at Lindex planlegger å utvikle en plan i 2023 for å kunne iverksette tiltak mot det.

- Vi ser positivt på denne typen rapporter og gransking, men vi ser også på forskning og har en bred interessentdialog i utviklingen av vår strategi og det er alltid mange vinkler å ta hensyn til, skriver Haugen.

Ifølge pressekontakten jobber kjeden mot et mål om at 100 prosent av Lindex sine materialer skal resirkuleres eller komme fra bærekraftige kilder innen 2025.

- Vi har imidlertid en mer helhetlig tilnærming og ser på hele materialporteføljen. Vi kan ikke erstatte alle syntetiske stoffer med bomull og viskose av verken kommersielle eller bærekraftige årsaker. Vi må imidlertid jobbe for å finne de beste løsningene i et helhetlig perspektiv hvor vi tar hensyn til arealbruk, vann, klima og menneskerettigheter. Ambisjonen er å jobbe mest mulig med resirkulering av tekstiler til nye fibre i en sirkulær overgang, skriver hun.

H&M: - Undersøker bedre alternativer

H&M på sin side skriver i en e-post til Aftonbladet at de ønsker rapporter som dette velkommen, og at den belyser viktige utfordringer som bransjen står overfor i dag.

De skriver at bomull er materialet de bruker i 60 prosent av produktene deres, og at cirka 20 prosent er polyester. Cirka 75 prosent av det igjen er resirkulerbar polyester, skriver de.

- Vi jobber aktivt med å bruke mindre fossilbaserte fibre i produktene våre, og undersøker bedre alternativer. Arbeidet vårt innebærer også å oppnå en høyere grad av transparens i hele verdikjeden, skriver de.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer