Toyota:

Får slakt: - Vanskelig å forstå

Store europeiske investorer går i strupen på Toyotas toppledelse.

KRASS KRITIKK: Flere investorer går hardt ut mot Toyota før selskapets generalforsamling onsdag. Illustrasjonsfoto: Edgar Su / Reuters / NTB
KRASS KRITIKK: Flere investorer går hardt ut mot Toyota før selskapets generalforsamling onsdag. Illustrasjonsfoto: Edgar Su / Reuters / NTB Vis mer
Publisert

Lanseringen av hybridbilen Prius i 1997 sørget for å gi den japanske bilgiganten Toyota et rykte som en pionér innen grønn teknologi.

25 år seinere er historien en helt annen.

I dag framstår Toyota som en av de tydeligste kritikerne av en rask overgang til en helelektrisk bilpark, og en av verdens tydeligste forsvarere av hybridbiler, skriver Financial Times.

Toyota tok blant annet parti med daværende president Donald Trump, da han ytret ønske om å fjerne Obama-administrasjonens strenge krav til drivstoffeffektivitet. Selskapets toppsjef Akio Toyoda har også gått hardt ut mot japanske myndigheters beslutning om å forby nye bensinbiler innen 2035, ifølge avisa.

TOPPSJEF: Toyota-sjef Akio Toyoda er misfornøyd med beslutningen om å forby bensinbiler. Foto: Kim Kyung-Hoon / Reuters / NTB
TOPPSJEF: Toyota-sjef Akio Toyoda er misfornøyd med beslutningen om å forby bensinbiler. Foto: Kim Kyung-Hoon / Reuters / NTB Vis mer

- Setter merkevaren i fare

Det går ikke ubemerket hen hos selskapets eiere. Nå går nemlig flere store investorer i strupen på toppledelsen i det japanske selskapet, for det de mener er klimafiendtlig lobbyvirksomhet fra bilkjempen.

- Toyota setter hele sin verdifulle merkevare i fare, tordner investeringssjefen i danske AkademikerPension, Anders Schelde, i et intervju med Financial Times.

Han reagerer sterkt på det han mener er Toyotas lobbyvirksomhet mot «sårt tiltrengt» klimaregulering av bilindustrien.

- Hva er de vitenskapsbaserte argumentene for deres holdning? Vi forventer at selskaper kommer med det, dersom de skal motsi de fleste ekspertenes mening om elbilenes betydning og den nødvendige tidslinja for å utfase biler som går på fossilt drivstoff, fortsetter han.

UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i California og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

- Toyota kan tape

På lista over kritiske investorer finner man også Den engelske kirke, det svenske gigantfondet AP7 og norske KLP.

Kiran Aziz, leder for ansvarlige investeringer i KLP Kapitalforvaltning, sier til Børsen at bilkjempen kan tape stort på sitt retningsvalg:

- Toyota kan tape markedsandeler til andre bilprodusenter som prioriterer rene elbiler, og Toyotas merkevare kan bli mindre verdt, noe som potensielt kan gå utover aksjonærene, sier Aziz til Børsen og legger til:

- Mer bekymringsfullt er rollen Toyota spiller i forsøket på å utsette forbud mot fossilbiler, som er godt dokumentert.

Hun mener sannsynlige konsekvenser vil kunne være aksjonærforslag og nedsalg etter hvert.

- Det er flere investorer som har engasjert seg og følger med på selskapet, understreker hun.

Toyota har tidligere uttalt at selskapet absolutt ikke er motstandere av elbiler.

KRITISK: Kiran Aziz er leder for ansvarlige investeringer i KLP Kapitalforvaltning. Foto: Roar Grønstad/KLP
KRITISK: Kiran Aziz er leder for ansvarlige investeringer i KLP Kapitalforvaltning. Foto: Roar Grønstad/KLP Vis mer

- Vi er enige i og omfavner det faktum at helelektriske biler er framtida, har Toyota-talsmann Eric Booth tidligere uttalt, ifølge New York Times.

Selskapet mener imidlertid at «det blir viet for lite oppmerksomhet til det som må skje mellom i dag, når 98 prosent av bilene som selges er delvis drevet av bensin, og ei framtid som er fullstendig elektrifisert», ifølge avisa.

- De hadde virkelig rett kurs, spesielt med lanseringen av Prius. De snakker også fortsatt om klimaendringer. Men nå kjemper de mot politikk for elektriske kjøretøy over hele verden, og det skader jobben med å innføre ambisiøse tiltak, sa Margo T. Oge, en tidligere direktør for luftkvalitet ved den amerikanske miljøvernetaten EPA, til New York Times i fjor.

- Avgjørende rolle

Espen Olsen, informasjonssjef for Toyota Norge, avfeier kritikken. Han viser til at Toyota har en visjon om «mobilitet for alle, noe som ligger til grunn for vårt arbeid med for å fremme utvikling og demonstrere samfunnsansvar.»

- Nasjonale myndigheters politikk spiller en av avgjørende rolle i å oppnå karbonnøytralitet innen 2050 og for å fremme bruken av elektriserte biler globalt. Vi har forpliktet oss til å jobbe for at politiske mål, samfunnets behov, teknologisk utvikling og behovene fra våre kunder peker i samme retning så godt som mulig, sier han og legger til:

- Det overordnede målet for dette felles arbeidet er å redusere utslipp. Hvordan man oppnår dette målet er ulikt fra region til region. Toyota skal bidra best mulig til å redusere utslipp i hver region, samtidig som vi har med oss en forståelse av utgangspunktet i hver region og behovene til våre kunder.

- Vanskelig å forstå

Fra Norge jobber KLP med å påvirke Toyota til å endre kurs.

- Målet er å få selskapet til å endre den globale politikken for sine investeringer i fossilfrie biler og relaterte teknologier, og å slutte med sine offentlige uttalelser og lobbyvirksomhet i kulissene for å stoppe forbud mot forbrenningskjøretøyer.

Hun understreker at KLPs forventninger er rettet til Toyotas styre og ledelse.

- Over tid må Toyotas ledelse innse at de må satse mer på rene elbiler med bedre batteriteknologi og til og med bruke grønt stål som Volvo.

BILULYKKE: Anders Kirk Johansen, nevøen til Lego-overhodet Kjeld Kirk Kristiansen, tok sin Suzuki Jimny til en verdi på 356 000 kroner ut på isen. Det gikk slik. Video: Anders Kirk Johansen Vis mer

- Er det mulig å forstå Toyota-ledelsens skepsis mot den raske overgangen til en helelektrisk bilpark?

- Det er liten tvil om at forpliktelsene som påhviler oss gjennom Parisavtalen og næringslivet spiller en vesentlig rolle. Det er vanskelig å forstå de nøyaktige årsakene til hvorfor disse negative lobbyhandlingene og dårlige investeringsbeslutningene tas.

Onsdag holdes selskapets årlige generalforsamling, og der er det forventet at såkalte aktivistinvestorer vil legge ytterligere press på bilkjempen.

Aziz understreker at det er viktig for KLP at selskapene de investerer i bidrar til en bærekraftig omstilling.

- Når globale og store selskaper undergraver klimatiltak i flere jurisdiksjoner, blir det et stort problem å nå klimamålene. Toyota representerer Japan Inc og er svært framtredende i den globale bilprodusentsektoren, så hvis den flytter seg, kan sektoren og den tredje største økonomien følge med. Gitt den viktige rollen selskapet kan spille i en positiv retning, så er det viktig at investorer som KLP engasjerer seg.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer