Fare for SAS-streik: - Katastrofe

45 000 reisende kan rammes.

STREIKEFARE: Det kan gå mot streik i SAS fra 29. juni. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair kaller det en dårlig situasjon for alle involverte. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

SAS-piloter varsler at det er fare for at de går i streik før fellesferien.

Det går mot mekling og mulig konflikt fra slutten av denne måneden.

- Det er ingen annen utvei. Vi er i en situasjon der SAS har avkrevd pilotkorpset for 30 prosent besparelse. Samtidig har de flyttet jobbene våre til bemanningsbyrå, sier Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening, til statskanalen.

Kan ramme 45 000 reisende

Svenske Dagens Nyheter skriver at det dreier seg om omtrent 900 piloter i Skandinavia.

Martin Lindgren, leder i SAS-seksjonen i Svensk Pilotforening, anslår at den potensielle streiken kan påvirke opp mot 250 avganger og 45 000 reisende. Streikevarselet kom fra foreningen i 14-tida torsdag.

- Blir det en streik ligger hele ansvaret på ledelsen. Vi kan ikke ta ansvar for at de ikke vil inngå avtale med oss, sier han til avisa.

SAS er i dyp økonomisk krise etter gigantisk underskudd i fjor. Samtidig vil ikke den svenske regjeringen spytte mer penger inn i flyselskapet, noe de gjorde klart tidligere denne uka.

Streikevarselet får ledelsen i SAS til å se rødt, og kommunikasjonssjef Alexandra Kaoukji sier til TV 2 at advarselen er «uaktsom og viser en sjokkerende dårlig forståelse» for situasjonen til SAS.

- SAS sin plan for å gjøre selskapet konkurransedyktig, SAS Forward, krever at alle deltar, også pilotene. Dagens varsel viser at pilotforbundene velger konflikt fremfor forhandlinger og dermed ikke bidrar med sin del av planen, sier hun.

- En streik vil være ødeleggende og vil risikere framtida til hele selskapet og jobbene til tusenvis av kolleger. Vi forutsetter at pilotene innser hva som står på spill og heller velger å fortsette arbeidet med å finne en løsning, sier hun videre.

Beklager til kundene

Pressesjef i SAS, Tonje Bjerve Sund, ser heller ikke blidt på pilotenes streiksetrussel.

- Vi tenker at pilotforbundets melding om at de går til såkalt plassoppsigelse, viser usedvanlig og sjokkerende lite forståelse for den kritiske situasjonen SAS befinner seg i akkurat nå, sier hun til Børsen.

Hun mener pilotene må delta i å gjøre SAS konkurransedyktig, og gjentar Kaoukjis budskap om at de velger «konflikt framfor forhandlinger». Hun legger ikke skjul på at en streik vil være svært ødeleggende for sommertrafikken.

- Dette er dypt beklagelig overfor kundene. Vi håper og forutsetter at pilotene forstår hva som står på spill, og bidrar i arbeidet med å finne en løsning. Men det er klart, en streik vil være svært ødeleggende, sier hun.

STYRT: Et China Eastern Airlines-fly som fraktet 133 passasjerer fra Kunming til Guangzhou skal ha styrtet som følge av en ulykke, melder Reuters. Vis mer

- Verst tenkelige løsning for alle

- Førsteinnttrykket er at dette er katastrofe for SAS, og for de som skal reise på ferie i sommer, hvis dette blir iverksatt, sier flyanalytiker i Winair AS, Hans Jørgen Elnæs, til Børsen.

- Verst tenkelig situasjon for SAS er at det blir en streik i den absolutte høysesongen nå etter pandemien hvor alle skal ut å reise. Det fører til stor utrygghet blant alle de som har booket flybilletter, og det er vanskelig å booke om til andre flyselskap fordi mye av kapasiteten er utsolgt allerede. Så dette er veldig dårlige nyheter til de som har booket reiser med SAS, hvis streiken blir noe av, fortsetter han.

I en pressemelding fra Parat på vegne av SAS-pilotene opplyses det om at pilotene møtes med et krav om 30 prosent nedgang på det som allerede er konkurransedyktige vilkår. Samtidig reagerer de på at jobbene flyttes ut i bemanningsbyråer.

«SAS-ledelsen har brukt pandemien til å si opp nesten halvparten av pilotene i selskapet. Disse har alle fem års rett til å få jobben sin tilbake, før SAS kan ansette nye piloter. Til tross for store protester fra ansatte, har SAS-ledelsen opprettet to nye datterselskaper etter bemanningsbyrå-modellen, kalt Connect og Link. Disse selskapene er malt i SAS-farger og skal ta over fly og ruter som SAS opererte før pandemien», står det.

- SAS-ledelsen har konstruert en selskapsstruktur som bryter mot den skandinaviske arbeidsmarkedsmodellen. Hvis SAS kan opprette bemanningsselskaper og på den måten omgå overenskomster og avtaler med deres ansatte, hvorfor kan ikke andre bedrifter gjøre det samme? Dette er derfor en viktig kamp for alle skandinaviske arbeidstakere, sier SPG-leder Martin Lindgren i pressemeldingen.

Tviler på streik

Tariffavtalene gikk ut 31. mars, og forhandlingene ble brutt to dager før. SAS Pilot Group (SPG) forklarer i pressemeldingen har de ved siden av forhandlingene har forsøkt å finne en løsning med ledelsen. Blant kravene er at alle piloter omfattes av samme tariffavtale.

«SAS-ledelsen har avvist disse forslagene, og SPG ser ingen annen mulighet enn å varsle om plassoppsigelse og å søke en løsning gjennom mekling», står det videre.

Flyanalytiker Elnæs er imidlertid tydelig på at han ikke tror det blir streik. Han forklarer at det er en del av forhandlingsprosessen å varsle om potensiell streik.

- Og SAS-ledelsen får jo enda mer press på seg nå. Men jeg tror ikke det blir en streik, fordi det er en verst tenkelig løsning for alle. Varsling om streik er en del av forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, så sånnsett er det ikke noe å si på det. Men det er ekstremt dårlig timing, sier han.

- Hva kan dette ha å si for omdømmet til SAS?

- Det er et vanskelig spørsmål. Men det er klart at for de som ikke har noe annet med flyselskapet å gjøre enn at de reiser med det, så syns de nok at dette er ganske håpløst. Nå har vi vært gjennom coronapandemien, og mange har ikke vært på ferie på lenge og har gleda seg veldig til å komme avgårde. Og skulle det skje at mye av SAS sitt rutenett skulle bli påvirket av dette, så blir det en dårlig sommer. Norwegian og Flyr får nok et rush av nye bestillinger nå.

Flyselskapet har allerede varslet 4000 kanselleringer i sommer, og har opplevd et ras av kundeklager på service. Hard konkurranse fra lavprisselskaper, samt de to siste åras coronapandemi har rammet det skandinaviske selskapet hardt.

Det har foreløpig ikke lykkes Børsen å få en kommentar fra SAS.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer