Gigantskip fortsatt i Suezkanalen

Fast igjen - krangel om regninga

Det gigantiske containerskipet sitter igjen fast i Suezkanalen. Nå er det krangel om regninga.

Gigantskipet Ever Given ble omsider dratt av grunna etter en redningsoperasjon som varte i flere dager. Men tungvekteren er ennå ikke ute av Suezkanalen. En finurlig juridisk krangel om milliardregninga seiler opp. Satelittfoto fra hendelsen: Maxar Technologies / Reuters
Gigantskipet Ever Given ble omsider dratt av grunna etter en redningsoperasjon som varte i flere dager. Men tungvekteren er ennå ikke ute av Suezkanalen. En finurlig juridisk krangel om milliardregninga seiler opp. Satelittfoto fra hendelsen: Maxar Technologies / Reuters Vis mer
Publisert

Egyptiske myndigheter har tatt beslag i det 220 000 store skipet som i flere dager sperret Suezkanalen etter at det gikk på grunn.

Egypt krever formidable 8 milliarder kroner i erstatning for redningsaksjonen og tapte inntekter etter at den viktige trafikkåra ble fullstendig blokkert for all ferdsel i seks dager.

- Fartøyet blir her

Normalt seiler rundt 50 skip daglig gjennom kanalen. Mer enn 442 frakteskip ble forsinket da «Ever Given» gikk på grunn under en sandstorm 23. mars.

- Fartøyet er offisielt beslaglagt. Eierne vil ikke betale noe som helst, sier direktøren for kanaladministrasjonen, Osama Rabie, til egyptisk TV, ifølge The Guardian.

GLADNYHET: Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, er lettet etter nyheten om at lasteskipet «Ever Given» nå er i bevegelse etter å ha blokkert trafikken i Suezkanalen. Video: AP / NTB / Dagbladet TV. Foto: AFP PHOTO / Satellite image ©2021 Maxar Technologies Vis mer

- Fartøyet blir her til utredningen er ferdig og erstatningen er betalt, tilføyer han.

Varer for 80 milliarder - dagen

Eierne, japanske Shoei Kisen, hevder på sin side at de ennå ikke har mottatt noe krav om at de må betale før skipet slippes i vei.

Dermed ligger det enorme skipet nå for anker i en bredere del av kanalen.

Det måtte omfattende graving og mange slepebåter til for å få løs det 400 meter lange skipet. Lloyd's List har beregnet at det daglig ble holdt tilbake varer til en verdi av over 80 milliarder kroner som følge av grunnstøtingen.

Mat for jurister

Kanaldirektør Rabie har uttalt at det pågår forhandlinger om kompensasjonen. Det kan bli en tøff juridisk nøtt for internasjonale advokater:

Megaskipet «Ever Given» er nemlig eid av et japansk rederi, styrt av en skipper fra Taiwan og seiler under Panama-flagg.

Samtidig har skipets eiere erklært en såkalt «general average», et prinsipp innen maritim lov som innebærer at alle som eier varer om bord på skipet kan bli tvunget til å bidra til å dekke eventuelle tap som følge av forsinkelsen - selv om varene er i god behold, ifølge Lloyd's List, skriver E24.

Industrieksperter har anslått at den totale verdien av alt som befant seg om bord på skip som satt fast i og på vei inn i kanalen til er sted mellom 3 og 9,6 milliarder dollar.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer