Felt av dette

Reklameskiltet fikk kommunens kontrollører til å se rødt. Heidi's Bier Bar Kristiansand hevder derimot at det ikke er et forsøk på alkoholreklame.

- INDIREKTE REKLAME: Skiltet hevder Heidi's spiller rundt 49 låter i løpet av en fredag. Kommunens kontrollører mener det er reklame for billig alkohol. Foto: Kristiansand kommune
- INDIREKTE REKLAME: Skiltet hevder Heidi's spiller rundt 49 låter i løpet av en fredag. Kommunens kontrollører mener det er reklame for billig alkohol. Foto: Kristiansand kommune Vis mer
Publisert

«Heidi og Anton spiller i snitt 49?! låter på FREDAGER mellom kl. 21.00 - 00.00».

Det var teksten på reklameskiltet foran Heidi's Bier Bar i Vestre Strandgate i Kristiansand og som fikk kontrollørene til å reagere.

Det var i midten av desember at kommunens utsendte kom over dette skiltet. Nå har Kristiansand kommune vedtatt å straffe det populære utestedet med én prikk.

Vedtaket kom mandag.

«49?! låter»

Tallet 49 står for seg selv midt på plakaten, og er vesentlig større enn resten av teksten.

Det var Fædrelandsvennen som først omtalte saken.

Kommunens utsendte var ikke imponert over reklamestuntet. De mener det er et forsøk på å reklamere for et fredagstilbud på billig drikke.

- Reklameskiltet inneholder verken navn eller bilde på en bestemt drikk, og heller ikke ordet alkohol. Likevel er det nærliggende å anta at skiltet indirekte er ment å si noe om prisnivået på varene som selges av virksomheten, står det i kommunens vedtak.

De påpeker at Heidi's ikke har noen form for matservering.

- Da Heidi’s Bier Bar ikke har matservering, vil skiltet kunne oppfattes som reklame for deres drikkevarer, herunder alkoholholdig drikk, skriver kontrollørene.

Avslørt av ansatt

Ifølge rapporten og det påfølgende vedtaket skal kontrollørene også ha forhørt seg med en ansatt ved utestedet angående plakaten.

Den ansatte skal ha innrømmet at Heidi's Bier Bar i Kristiansand selger visse alkoholholdige drikkevarer som Carlsberg pilsner og forskjellige shots til 49 kroner i tidsrommet 21.00 til 00.00 på fredager.

- På bakgrunn av dette legges det til grunn at skiltet er å anse som indirekte reklame for alkoholholdig drikk, står det i rapporten.

Dagbladet Børsen har vært i kontakt med kommunen, som ikke har noe å tilføye i saken utover de vurderingene som kommer fram i rapporten.

Heidi's bier bar i Oslo sentrum ønsker å gjøre det lettere for amerikanerne å kjøpe øl. Video: Anette Beckhaug. Reporter: Mia Engenes Bratlie. Vis mer

- Uenige

Jens Thorgaard i Rekom Group, som eier Heidi’s, skriver i en e-post til Dagbladet Børsen at de er uenige i at dette strider mot forbudet for alkoholreklame.

- Vi mener at skiltet ikke strider mot forbudet mot alkoholreklame. Vi har imidlertid en god dialog med kommunen og vil naturligvis rette oss etter deres innspill.

- Stemmer det at dere selger visse alkoholholdige drikkevarer til 49 kroner i perioden 21.00 til 00.00 på fredager?

- Vi selger alkoholholdige og alkoholfrie drikkevarer til både 49kr og andre priser i våre åpningstider.

- Hvis dette ikke er reklame for pris på alkoholholdig drikke, hva er det da skiltet reklamerer for?

- Dette er et kreativt forsøk på å nå ut til gjestene våre, og henviser til Heidi’s Bier Bars konsept med Heidi, Anton og den gode stemningen vi ønsker å skape.

- Selger dere noe annet en drikke på Heidi’s?

- I tillegg til drikke med og uten alkohol serverer vi også lett mat/snacks i baren.

Heidi's Bier Bar har tre ukers klagefrist. De har foreløpig ikke besluttet om de skal klage på kommunens vedtak, opplyser Thorgaard.

I vedtaket står det videre at Heidi's tidligere er tildelt to prikker for brudd på alkoholforskriften.

Det er først hvis et skjenkested har fått tildelt til sammen 12 prikker at kommunen inndrar bevillingen i ei uke. Dersom det er over 12 prikker, skal kommunen øke lengden på inndragningen av skjenkebevillingen tilsvarende.