Fikk alkoholrefs - førte til besøksboom

Bar Matros i Stavanger har aldri hatt flere gjester etter at de fikk påvist lovbrudd av skjenkekontrollen.

GOD REKLAME: Vinflaskene med stearinlys i på Matros bar i Stavanger, har blitt et varemerke etter at skjenkekontrollen påpekte at det er alkoholreklame. Foto: Privat
GOD REKLAME: Vinflaskene med stearinlys i på Matros bar i Stavanger, har blitt et varemerke etter at skjenkekontrollen påpekte at det er alkoholreklame. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- Det kommer folk langveis fra for å se på disse vinflaskene, sier Stian Robberstad til Børsen.

Han eier og driver Matros bar i Stavanger, som åpnet for rundt ett år og fem måneder siden.

I februar var skjenkekontrollen innom Robberstads bar, som de hadde vært fem eller seks ganger tidligere.

Denne gangen ble det derimot påpekt at vinflaskene de har på bordene med stearinlys i, og et vinskap som de har stående på gulvet omtrent tre meter fra baren, bryter med alkohollovens reklameforbud.

Det vakte oppsikt.

- 30 - 40 prosent økning

Ifølge bareieren har vinflaskene med stearinlys i nå ført til at baren aldri har hatt flere gjester.

- Det er vanskelig å beregne, men vi har kanskje hatt 30 - 40 prosent økning i antall mennesker som har vært her. Folk kjører forbi og peker og stopper, og det kommer folk innom med besøk fra utlandet for å se og riste på hodet, sier han, og legger til:

- Og så skal alle slå av en vits om at de kommer fra skjenkekontrollen.

- Da kan man argumentere for at lysestakene faktisk har vært alkoholreklame?

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.