Fikk alkoholrefs - førte til besøksboom

Bar Matros i Stavanger har aldri hatt flere gjester etter at de fikk påvist lovbrudd av skjenkekontrollen.

GOD REKLAME: Vinflaskene med stearinlys i på Matros bar i Stavanger, har blitt et varemerke etter at skjenkekontrollen påpekte at det er alkoholreklame. Foto: Privat
GOD REKLAME: Vinflaskene med stearinlys i på Matros bar i Stavanger, har blitt et varemerke etter at skjenkekontrollen påpekte at det er alkoholreklame. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- Det kommer folk langveis fra for å se på disse vinflaskene, sier Stian Robberstad til Børsen.

Han eier og driver Matros bar i Stavanger, som åpnet for rundt ett år og fem måneder siden.

I februar var skjenkekontrollen innom Robberstads bar, som de hadde vært fem eller seks ganger tidligere.

Denne gangen ble det derimot påpekt at vinflaskene de har på bordene med stearinlys i, og et vinskap som de har stående på gulvet omtrent tre meter fra baren, bryter med alkohollovens reklameforbud.

Det vakte oppsikt.

Vinansvarlig Ole Strangstadstuen Berg i Furset-gruppen viser fram de eksklusive vinene i kjelleren på ærverdige Grand Hotel i Oslo. Video: Kristin Svorte. Reporter: Torgeir Krokfjord Vis mer

- 30 - 40 prosent økning

Ifølge bareieren har vinflaskene med stearinlys i nå ført til at baren aldri har hatt flere gjester.

- Det er vanskelig å beregne, men vi har kanskje hatt 30 - 40 prosent økning i antall mennesker som har vært her. Folk kjører forbi og peker og stopper, og det kommer folk innom med besøk fra utlandet for å se og riste på hodet, sier han, og legger til:

- Og så skal alle slå av en vits om at de kommer fra skjenkekontrollen.

- Da kan man argumentere for at lysestakene faktisk har vært alkoholreklame?

- Ja, det kan man. Men det har blitt alkoholreklame på grunn av skjenkekontrollen, det var ikke det før. Framstøtet fra skjenkekontrollen har fått motsatt effekt av det de egentlig vil.

Akkurat hvor mye omsetningen har økt siden saken ble kjent, har ikke Robberstad regna på enda.

- Men det har fått utrolig mye oppmerksomhet, og for en bitte liten aktør som oss så er det klart at det er bra for omsetningen, sier han.

REAGERER: Stian Robberstad, eier og driver av Matros bar i Stavanger. Foto: Privat
REAGERER: Stian Robberstad, eier og driver av Matros bar i Stavanger. Foto: Privat Vis mer

Vil ha endring

Robberstad håper at dette kan være starten på en ny retning for hvordan skjenkekontrollen skal være.

- Nå må det være nok. De har holdt på sånn de siste 40 åra, med flisespikkeri som dette. Man må sette inn ressursene der det trengs, og heller fokusere på rusmisbruk og overstadig berusa ungdommer, sier han, og legger til:

- Hver søndag leser jeg i avisa om slåsskamper og vold på torget, om folk som faller i sjøen og kjører i fylla. Det er der de må bruke ressursene sine, ikke på flisespikkeri som dette.

- Ekstrem utvikling

Robberstad er ikke den eneste som den siste tida har reagert på skjenkekontrollens håndhevelse av alkoholloven.

Jens Eikeset i 7 Fjell Bryggeri er blant dem. Etter at 100 norske bryggerier fikk beskjed fra Helsedirektoratet om at de har brutt reklameforbudet, sa han at lovverket er utydelig og gammeldags, og har behov for en fornying.

Det samme mener bryggeriet Salikatt i Stavanger.

Og etter at en Kongsvinger-restaurant måtte fjerne et maleri fra veggen, reagerte Frp's forbrukertalskvinne Silje Hjemdal.

- Vi har over tid sett en ganske ekstrem utvikling på denne politikken. Nå beveger vi oss over i sensur av kunst, sa hun til Dagbladet i slutten av april.

- Kan påklages

Børsen har vært i kontakt med Helsedirektoratet, som viser til Stavanger kommune, siden skjenkekontrollen er kommunens ansvar. Juridisk sjef i Stavanger kommune, Anita Wirak, skriver følgende i en e-post til Børsen:

«I den grad skjenkestedet har hatt besøksøkning, så er det nok ikke skjenkekontrollørens besøk i seg selv som er årsak til dette, men snarere den redaksjonelle omtalen av saken. Vi forvalter et nasjonalt regelverk og er man uenig i vedtaket kan man påklage dette. Eventuelle endringer i regelverket tilligger det for øvrig lovgiver å foreta.»

Da Børsen omtalte saken i april, svarte juridisk sjef Anita Wirak at de må forholde seg til loven, og at det ikke har noe å si om det er enige eller uenige.

- Alkoholloven har et generelt forbud mot reklame av alkohol. Selv om du setter fram gamle vinflasker til pynt, så er det brudd på den generelle loven. Det har ikke noe å si at de er dekket av stearin, sa hun til Børsen da.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer