Fikk kritikk - kjøper nytt privatfly

Nylig ble det kjent at Rema-Reitan skulle selge et av privatflyene sine, men det ble ikke opplyst at det allerede var bestilt et nytt et.

KJØPER OG SELGER: Det er ikke bare dagligvarer Ole Robert Reitan kjøper og selger. Rett etter at det ble kjent at han og familien skal selge et privatfly eid av Rema 1000 AS, blir det kjent at de har bestilt et nytt. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KJØPER OG SELGER: Det er ikke bare dagligvarer Ole Robert Reitan kjøper og selger. Rett etter at det ble kjent at han og familien skal selge et privatfly eid av Rema 1000 AS, blir det kjent at de har bestilt et nytt. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert

Reitan-familien, med Ole Robert Reitan i spissen, sin privatflybruk har vært gjenstand for en del omtale den siste tida.

De eier to privatfly, som er eid gjennom henholdsvis Rema 1000 AS og Reitan AS.

I forbindelse med en sak nylig, der Reitan fikk kritikk for utstrakt privatflybruk, fortalte presseansvarlig for Reitan AS, Berit Hvalryg, at Reitan hadde bestemt seg for å selge flyet som er eid av Rema 1000.

«Bruken av fly er et dilemma. Derfor kjøper vi klimakvoter og vurderer bruken fortløpende. Utover dette har vi ikke mer å legge til i denne saken», svarte Hvalryg Børsen da vi ba om en kommentar.

Har bestilt nytt fly

Det hun ikke opplyste om, var at det allerede er bestilt inn et nytt fly. Godt plasserte kilder sier til Nettavisen at selskapet har bestilt et jetfly av typen Citation 680, som skal være betydelig dyrere enn flyet de har lagt ut for salg - et Textron B200GT.

Overfor avisa bekrefter Hvalryg at det er et nytt fly på vei inn.

- Bruken av privatfly er et dilemma og vi vurderer bruken fortløpende. Det ene flyet er til salgs, og et nytt er i bestilling. Utover dette har vi ikke mer å legge til i denne saken, skriver Hvalryg i en e-post.

Privatflybruken til Reitan-familien har fått til dels krass kritikk, spesielt fordi Ole Robert Reitan er svært stolt over Rema 1000s bærekraftsstrategi.

At Reitan svarer litt unnvikende på spørsmål om fly, mener omdømmeekspert Trond Blindheim skyldes en spesiell grunn.

- Når de ikke vil innrømme ting, og de holder det skjult, så betyr det at de skammer seg. Og det er den verste av alle følelser, sier Blindheim til Nettavisen.

- Utrolig skadelig

Rødts Sofie Marhaug sa til Børsen nylig at det er «helt klassisk» at selskaper som skryter av bærekraft også har en del ting som ikke er så bra.

- Skal vi ha noen demokratisk legitimitet i klimapolitikken, så må vi kutte utslipp på toppen. Det er det motsatte som skjer. De rikestes utslipp vokser, mens kjøpekraften går ned for de fattigste. Da blir forholdet mellom utslipp og formue veldig tydelig, sa Marhaug.

Ifølge henne handler ikke dette om at det ikke finnes alternativer til privatfly.

- Mobiliteten finnes, men man vil bare ha en ekstra luksus for seg selv, som er utrolig skadelig for klimaet, uttalte Marhaug.

Rødt er det partiet i Norge som har gått lengst i sin kritikk av rikingers privatflybruk. De vil rett og slett forby bruken av privatfly.

- Hvorfor skal folk være innstilt på å forandre livene sine, hvis de som har aller best økonomiske forutsetninger for å legge om sine vaner, ikke gjør det? lød det retoriske spørsmålet fra Rødts stortingsrepresentant.

Tar privatflygrep

Når det gjelder klimaregnskapet, har tall fra organisasjonen Transport & Enviroment fastslått at privatfly forurenser fra fem til 14 ganger mer per passasjer enn kommersielle fly.

Det har fått debatten til å gå også i EU, der blant annet Østerrike, Frankrike og Nederland ytret ønske om å få på plass reguleringer.

I Nederland har man allerede tatt grep mot privatflybruk. Ved Schiphol kutter de kapasiteten for privatfly med 40 prosent fra 1. mars 2024.

«Denne utviklingen er i tråd med Schiphols plan om å etter hvert forby privatfly til og fra Schiphol», skrev flyplassen i en pressemelding.