Suezkanalen:

Fikk skylda for kaoset

I nesten ei uke blokkerte et gigantisk lasteskip en av verdens viktigste kanaler. Ryktene begynte raskt å svirre om at Marwa Elselehdar hadde skylda. - Jeg ble sjokkert, sier hun.

FIKK SKYLDA: Et gigantisk lasteskip fra det taiwanske rederiet Evergreen ble forrige uke grunnstøtt i Suezkanalen i Egypt. Marwa Elselehdar fikk feilaktig skylda for kaoset. Foto: Marwa Elselehdar/Privat
FIKK SKYLDA: Et gigantisk lasteskip fra det taiwanske rederiet Evergreen ble forrige uke grunnstøtt i Suezkanalen i Egypt. Marwa Elselehdar fikk feilaktig skylda for kaoset. Foto: Marwa Elselehdar/Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Et gigantisk lasteskip fra det taiwanske rederiet Evergreen, som frakter last mellom Asia og Europa, ble forrige uke grunnstøtt i Suezkanalen i Egypt.

«Ever Given», som veier 220 000 tonn og er 400 meter langt, havnet i midten av en sandstorm. Stormen gjorde at kapteinen mistet sikten, og at skipet satte seg fast.

Falsk nyhetsoverskrift

Marwa Elselehdar, som var milevis unna «Ever Given», ble raskt utpekt som skyldig for det grunnstøtte skipet i sosiale medier. Selv befant hun seg på skipet «Aida IV» utenfor Alexandria i Egypt.

Da Elselehdar sjekket telefonen, fikk hun seg derfor en overraskelse. Ryktene skal ha startet ved publisering av et skjermbilde av en falsk nyhetsoverskrift - angivelig publisert av Arab News - som hevdet at Elselehdar var involvert.

- Jeg ble sjokkert, sier Elselehdar, som er Egypts første kvinnelige kaptein, til BBC.

Flere skal ha spredt det falske budskapet på Twitter og Facebook.

Vellykket kvinne

Selv stiller hun seg uforstående til de feilaktige ryktene om henne. Hun kjenner ikke til hvem som startet dem, eller hvorfor, forteller hun.

- Jeg tror jeg kanskje var et mål fordi jeg er en vellykket kvinne i dette yrket, eller fordi jeg er egyptisk, men jeg vet ikke, sier hun.

Da Elselehdar søkte seg inn på Det arabiske akademiet for teknologi og maritim transport (AASTMT), aksepterte skolen i utgangspunktet bare mannlige søkere. Daværende president Hosni Mubarak innvilget imidlertid forespørselen hennes om kapteinsutdanning.

- Folk i dette samfunnet aksepterer fortsatt ikke ideen om jenter som arbeider på sjøen og er borte fra familien i lang tid, sier hun.

Etter endt utdannelse steg Elselehdar i gradene, og ble kaptein på «Aida IV». Hun ble dermed den første og yngste egyptiske kvinnen som navigerte båten gjennom Suez-kanalen i 2015.

I 2017 ble hun også hedret av president Abdel Fattah El-Sisi under landets feiring av kvinnedagen.

STOR JUBEL: Videoer publisert på Twitter tidlig på morgenen 29. mars av mannskap som jubler, skal være opptak gjort etter at «Ever Given» løsnet. Video: TWITTER Vis mer

Løsnet skipet

Mandag ble det klart at gigantskipet har løsnet fra kanalen. Ved hjelp av høy vannstand, hadde kraftige taubåter tidligere på dagen klart å vri konteinerskipet slik at det sto 80 prosent i riktig retning.

- Dette er veldig gode nyheter. Endelig har proppen løsnet. Skipet gikk på grunn for nesten ei uke siden og det har blitt jobbet hektisk rundt skipet for å få det løs. Endelig har det løsnet, og skipet er under seilas til Bitter Lake som ligger midt i Suezkanalen hvor den vil bli lagt til videre inspeksjon, sa administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg, til Dagbladet TV.

Han understrekte at det viktigste var at skipstrafikken kan ta seg opp igjen.

- Rapportene vi har fått inn tyder på at Suezkanalen vil gjenåpne for skipstrafikk i løpet av kvelden, sa Solberg.

GLADNYHET: Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, er lettet etter nyheten om at lasteskipet «Ever Given» nå er i bevegelse etter å ha blokkert trafikken i Suezkanalen. Video: AP / NTB / Dagbladet TV. Foto: AFP PHOTO / Satellite image ©2021 Maxar Technologies Vis mer

50 skip per dag

Nyheten om at deler av skipet er dratt av grunn, kom mens ti kraftige slepebåter jobbet med å få skipet i bevegelse. Mudringsfartøyer skal i løpet av natta ha fjernet 27 000 kubikkmeter sand og gjørme rundt skroget.

Når Suezkanalen er åpen for trafikk, passerer det i gjennomsnitt rundt 50 skip per dag. Varene de frakter med seg, utgjør over 10 prosent av verdenshandelen. Særlig for olje på vei fra Midtøsten er kanalen viktig.

Det tyske forsikringsselskapet Allianz har anslått at kostnadene ved blokkeringen av kanalen ligger mellom 50 og 90 milliarder kroner per dag.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer